Hård sena?

Yrja

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av senproblem? Sammanfattar lite kort:
Min häst har varit varm i senan(v. bak) ett tag. Vi tog ut kiropraktorn och hon konstaterade att han var väldigt spänd i låret(samma ben). Antagligen så är något av dem ett resultat av det andra. Dvs. spänningen kom antagligen av senanproblemet eller tvärt om.

Efter det(ca 2 veckor sen) har vi gått med honom och han är inte längre svullen eller varm +att spänningen släppt ganska bra. Men benet har inte kännts ok - varför har vi inte kunnat konstatera förrän nu. Senan är hård som ben. Den är inte varm eller liknande utan bara stenhård. Hästen är inte halt, han springer runt i hagen som en galning av all överskottsenergi och verkar inte få ont av det.

Hittills har vi använt kyllera efter att han rört sig och sen har vi haft benet lindat under natten(det var nämligen så vi skulle göra enligt kiropraktorn och andra). Själv är jag helt grön när det gäller skador över huvudtaget så jag har lixom inget att gå efter utan får helt enkelt följa råd lite på känn.
Kanske skulle man använda liniment istället för kyllera om senan är hård, så att det blir bättre blodgenomströmning?
Vad kan det bero på? Vad ska man göra? Någon som känner igen sig kanske?

Alla råd och tankar uppskattas för jag känner mig helt vilsen.

//Något Okunniga Tintilar :angel:
 
Akuta skador ska kylas men håller skadan på att läka (dvs inte varm/svullen längre) ska blodgenomströmingen ökas dvs värma. Att senan är hård som ben är rätt logiskt om hästen står på benet, du kan bara känna igenom senor med benet lyft. Är den hård då med? Kan den inte ha läkt och blivit tjockare? Då bruar de nämligen kännas hård även i lyft tillstånd. Mitt tips är att anlita samme vet/kiropraktorn som kolalde innan för att se om det är en förbättring/försämring. Fortsätt dock skritta om den inte är halt.
 
Instämmer med tidigare talare, en belastad sena ska vara hård som ben. Att, som din kiropraktor, dela upp "sena" och "muskel i låret" är ganska befängt eftersom senornas (såväl sträck- som böj) har sina muskelbukar ovanför framknä respektive has. Infästningarna sitter ännu högre.

Jag anser att en senskada ALLTID ska bedömas av veterinär i första hand.
 
Jag har tyvärr bred erfarenhet av senproblem i form av sträckningar... :crazy: Din häst problem låter dock inte alls som en sträckning - i de fallen brukar det bli svullet + rejäl hälta.

Jag skulle i vilket fall aldrig chansa på en sena utan göra ett ultraljud på en gång. Då ser man hur senan ser ut.
 
Tack för svaren! :)
Fick faktist svar på minst en fråga som jag ställt mig själv i alla inlägg. :bow:
Vill tillägga att senan som är hård är den bakre på själva skenbenet(kan man säga så? :confused:). Aja, alltså inte i låret.

Ang. sträckning så var det en stor fråga jag funderat över. Men tack vare er så slipper har jag fått lite mer riktning i mina funderingar. :bow:

Ska böja idag och känna massor. Återkommer. :D
Åter Tack!
 
Möjligen kan det varit en lätt sträckning? :confused: När senan var varm, var den ändå inte svullen alls någonstans?

Senan bakom skenbenet :) det är nog ytliga böjsenan vi pratar om. :smirk:

Var hur som helst väldigt försiktig! Sentrassel är inte att leka med - ett ultraljud kan vara en VÄLDIGT god investering för att slippa problem med den senan i framtiden.
 
Okej, sträckning hade jag som sagt funderat på. Men enligt tidigare skrivande så är det antagligen inte det.
Om han inte blir bra så har vi fått nummer av kiropraktorn till en kille som gör ultraljud och allt möjligt. Han ska vara väldigt duktig. Men jag hoppas innerligt att vi slipper åka dit. :crazy:
 
Skilj på ultraljudsbehandling och diagnostiskt ultraljud. Det senare är det du bör satsa pengar på i första hand, eftersom diagnosen är helt avgörande för det fortsatta upplägget. Diagnostiska ultraljud får bara göras av veterinär. Alternativbehandlare får inte heller ge sig till att behandla olika sjukdomstillstånd utan en veterinär diagnos.
 
Okej. Vet ej vad den här personen pysslade med men det kan man ju ta reda på.
Han var dock allt möjligt. Kiropraktor bla. Men min kiropraktor skickade sin ena häst till honom regelbundet pga. en gammal skada.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 117
Senast: aramis
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 822
Senast: Hedwig
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 792
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp