Häst från Finland

kem

Trådstartare
Är det någon här som köpt häst från Finland? Undrar hur man gör med ägar- och tilläggsregistrering och vilka avgifter det blir. Vilka papper ska Hippos ha och vilka ska STC ha? Hur lång tid innan allt är klart? Jag har försökt läsa på respektive hemsidor men tar gärna emot information och erfarenheter från er som gjort det. Hästen ska inte användas till tävling om det har nån betydelse.
 
Hej @kem
Jo jag håller på nu för fullt :)
Först ska ett vet intyg skrívas av en spec veterinär innan hästen ska lämna landet , det kostade 250 euro tor jag , sen ska det skrivas en ägarskifteslapp , det gick tydligen lika bra med våran svenska , som ska skickas till Hippos i Finland
sen ska man i förväg betala ett permanent exportcertifikat som kostar 210 Euro ...så långt är jag nu
efter man gjort ägarskiftet och betalat exporten så skickas allt till Sverige och där får man ytterligare betala för nytt pass o DNA och så ...och det blir ju några tusingar till där då
Voila...sen är allt klart trór jag :D
 
Hej @kem
Jo jag håller på nu för fullt :)
Först ska ett vet intyg skrívas av en spec veterinär innan hästen ska lämna landet , det kostade 250 euro tor jag , sen ska det skrivas en ägarskifteslapp , det gick tydligen lika bra med våran svenska , som ska skickas till Hippos i Finland
sen ska man i förväg betala ett permanent exportcertifikat som kostar 210 Euro ...så långt är jag nu
efter man gjort ägarskiftet och betalat exporten så skickas allt till Sverige och där får man ytterligare betala för nytt pass o DNA och så ...och det blir ju några tusingar till där då
Voila...sen är allt klart trór jag :D

Tack för svar! Betalar man både ägarskiftesavgift och exportcertifikat till Hippos när man skickar in blanketten? Får man verkligen nytt pass, är det inte bara stämplar i det befintliga? Hur lång tid har det tagit hittills för dina papper? Massa frågor :)
 
Ärligt så har jag inte kommit dit än ;) : ...men jag har betalt exportbesiktningen och exportcertifikatet ...men han ska ju bli svensk så jag antar att han får svenskt pass men är inte säker ..jag kan hålla dig uppdaterad allteftersom det händer nåt för mig ...
Vad är det för häst du ska ha in om jag får vara lite nyfiken :D
..för det är inte dig jag har chattat med på fejjan som hittat en treårsmärr där ?
 
Ja det vore kanon :)
Nej, det är inte jag, den här är ett 11-årigt varmblodssto som jag har på foder, men eftersom hon ser ut att bli kvar hos mig för gott vill jag undersöka hur krångligt det är med pappren.
 
Okej
Ja då behöver du ju inte besiktningen eftersom hon redan är här , men permanent exportcertifikat för 210 euro o ägarskifte kanske o DNA för att få in henne i det svenska systemet ..men om hon aldrig ska starta vet jag inte om det är nåt som du inte behöver som jag måste ha ....ring till ST och hör
 
Ja jag får ta och göra det. Superbra med dina svar, och lycka till med hästen :)
 
Just det, en till fråga, behöver Hippos ha in passet eller är det först när STC tar vid som det ska skickas in?
 
Tror inte Hippos behöver passet utan det är St som ska ha det för jag har hans pass här nu iallafall och det är väl vid DNA o ägarskiftet som ST ska ha in det .
jag är som halva vägen bara än så länge så jag vet inte hur allt ska fortlöpa så det blir rätt från första början ...men du får nog räkna med 4-5 000 innan allt är klart
 
Tack @martha :) Jag ska sätta mig och ringa STC och maila Hippos bara jag får tid också, men det är skönt att ha ett hum innan också.
 
Tänkte uppdatera ifall nån annan vill veta nu när jag fått svar från Hippos och STC. Om hästen inte ska användas i travtävling eller -avel, så räcker det i dagsläget att göra ett ägarbyte i Hippos, passet skickas då till Hippos.

Dock är nya regler på g, vilka eventuellt innebär att jag ändå måste kompletteringsregistrera från årsskiftet, detta kunde STC inte svara på nu utan de skulle på ett möte med Jordbruksverket i augusti. JBV har inte svarat på mail ännu angående detta.

I övrigt är det som beskrivet tidigare i tråden om man importerar. Ägarbyte görs hos Hippos i samband med exportcertifikatet och ingår i den avgiften, passet ska enbart till STC då.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
2 018
Senast: Migo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 080
Senast: Whoever
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 061
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp