Häst med fel pass

Ja visst går det nog att gömma hästar i en vanlig lastbil med om man så vill..men att det är så låga kontroller låter ju nästan obehagligt..Är inte det tullens syfte liksom, att övervaka så inte vad som helst tar sig in, hur som helst?

Kollar de inte ens hästtransporter, dvs de som ser ut och är tänkt som hästtransport?
Det är bara att tacka EU och den fria rörligheten...tullen får väl inte ens göra stickprover numera, de måste ha konkret orsak till kontroll. Eller jag kanske har fel?
 
Det är bara att tacka EU och den fria rörligheten...tullen får väl inte ens göra stickprover numera, de måste ha konkret orsak till kontroll. Eller jag kanske har fel?

Så det som visade sig i bla djurskyddsinspektörerna på tv4 är bara bluff och båg/ge sken över att man faktiskt kollar djur som förs över gränserna??

Gud isf vet jag inte vad jag ska säga..sjuka djur med smitta tex kan då röra sig fritt, att man med lätthet kan sno andras djur och föra dem långt bort samt att man kan transportera djur i vad som helst? :(
 
Så det som visade sig i bla djurskyddsinspektörerna på tv4 är bara bluff och båg/ge sken över att man faktiskt kollar djur som förs över gränserna??
Jag minns inte riktigt vad de visade i Djurskyddsinspektörerna men det var väl länsstyrelsen som kollade pass m.m. efter att de kommit in i landet, inte Tullen? Om du tror att de kollar alla djurtransporter så tror du fel.
 
Länsstyrelsen gör kontroller av pass samt djurskyddsförhållandena men det är bara stickprover, ofta riktade kampanjer på någon dag eller två per år eller vartannat kanske, allt beroende på hur det kontoret ligger till med arbete.
Tror också att tullen bara får stoppa när man misstänker något.
 
Jag minns inte riktigt vad de visade i Djurskyddsinspektörerna men det var väl länsstyrelsen som kollade pass m.m. efter att de kommit in i landet, inte Tullen? Om du tror att de kollar alla djurtransporter så tror du fel.

Djurskyddskontrollant/djurskyddsinspektör är väl fortfarande en som kollar sånt? Att de kommer från och arbetar på länsstyrelsen det vet jag redan. Man säger ju inte att länsstyrelsen ska komma på besök (finns ju många olika saker de ansvar för) utan att en djurskyddsinspektör/djurskyddskontrollant från länstyrelsen kommer.
Tänker mig att de väl böra närmast till hands inte bara för passen i sig då utan även kolla att transporter är ok.

Och jag trodde ärligt talat att man gjorde regelbundna kontroller, både vad gäller aktuella djur att det är rätt djur/individ och att man gör koll över att transporten är laglig vad gäller både antal djur, mått, miljö, att djuren ska vara friska etc.

Men fortfarande att man kan passera så lätt låter inte bra, då förstår jag att sånt här inträffar lätt eller att hästar plus andra djur spårlöst försvinner.

Men det kanske är så att det också har blivit sämre iom att djurskydd överlag idag tycks vara si sådär vad gäller resurser..
 
Senast ändrad:
Djurskyddskontrollant/djurskyddsinspektör är väl fortfarande en som kollar sånt? Att de kommer från och arbetar på länsstyrelsen det vet jag redan. Man säger ju inte att länsstyrelsen ska komma på besök utan att en djurskyddsinspektion från länstyrelsen kommer

Men fortfarande att man kan passera så lätt låter inte bra.

Men det kanske är så att det också har blivit sämre iom att djurskydd överlag idag tycks vara si sådär vad gäller resurser..
Vid gränspassage ska det vara Tullen men de får som sagt inte kolla utan orsak numera p.g.a. den fria rörligheten. Efter gränspassage är det länsstyrelsen. Då är ju transporten inne i landet och EUs fria rörlighet över gränserna "gäller" inte länsstyrelsens kontrollanter.
Ville bara klargöra det eftersom du förut citerade mitt inlägg nr 21 om Tullen.
 
Men det kanske är så att det också har blivit sämre iom att djurskydd överlag idag tycks vara si sådär vad gäller resurser..

Resurserna varierar enormt beroende på län, något som övergången från kommuner till landsting skulle motverka..
Känner till de där anmälningar kollas upp inom två veckor och de är i fas med rutinkontroller och andra där anmälningar kontrolleras inom två år och inga rutinkontroller utförs.
Oavsett är gränskontroller/djurtransporter inget prioriterat. Direktiv högre upp i från borde kunna rätta till detta, om det anses vara ett problem.
 
Resurserna varierar enormt beroende på län, något som övergången från kommuner till landsting skulle motverka..
Känner till de där anmälningar kollas upp inom två veckor och de är i fas med rutinkontroller och andra där anmälningar kontrolleras inom två år och inga rutinkontroller utförs.
Oavsett är gränskontroller/djurtransporter inget prioriterat. Direktiv högre upp i från borde kunna rätta till detta, om det anses vara ett problem.

Jo det där känner jag igen..tyvärr.

Och tråkigt att man inte prioriterar detta men ja då vet jag..och skäms lite för jag tror inte att vårt djurskydd är så himla fantastiskt alla gånger, inte så som man tror eller ibland får skenet av faktiskt.
 
När det gäller hästar och tullkontroll så är det så att om man har alla papper i ordning, rätt typ av bil, kompetensbevis, registrerad färdplan o s v så har man inte anmälningsplikt. Det tullen kan göra är att då och då stoppa en hästtransport och kontrollera så att allt som ska vara med är med. Tullen kan också stoppa vilket fordon som helst för att göra en tullkontroll och då är det fler saker som kontrolleras. Men enligt gällande regler får inte Tullen stoppa allt som kommer ifrån andra EU-länder. Vi ska fri rörlighet inom EU för varor och tjänster. Hundar och katter däremot har 100% anmälningsplikt och där ska alla som har med sig dessa djur stanna och anmäla att dom tar in djuret i landet. Tyvärr är det många speciellt danskar som tror att man inte behöver ha varken hälsointyg eller annat med sig när man åker med häst till Sverige. Det är en missuppfattning om ett undantag som finns för hästar som ska åka direkt till eller ifrån en tävling. Men man ska då istället kunna bevisa att hästen ska starta på väg till och att den har startat på väg ifrån tävling. Detta görs med verifierade startlistor. Skulle hästen bli struken och inte starta krävs hälsointyg som för vilken annan häst som ska kors gränsen till ett annat land.

Djurskyddet gör då och då kontroller och då stoppas allt som har med djur att göra och kontrolleras mycket noga. Då är det saker som tillstånd, besiktning, temperatur, storlek på boxar/burar, dokumentation som kontrolleras.

De transporter som Pudlan skriver om har numera i stor upphört just p g a köpare och säljare blivit medvetna om problemen med passlösa hästar.
För ca 20 år sedan kom hästar hit på det viset helt lösa i en vanlig lastbil, utan ID. Men då fanns det inte heller de krav som finns idag på pass m m. Fram till för ca 5-10 år sedan åkte hästar ut ur landet på samma sätt. Det var då beryktade slakttransporterna inte helt sällan med hästar som man "lurat" till sig från ovetande ägare.

EU var väl medveten om problemet med dessa slakttransporter och införde hårda regler för djurtransporter som gäller i hela EU idag och där Jordbruksverket är den myndighet som har ansvaret i Sverige.
Men det som hjälpt till mest att få bort dessa är folks medvetenhet om att en häst som inte kostar under ett visst belopp inte är lönsam att transportera ner till slakt. Ja avhästningen i Rumänien och överskott på hästkött har ju också gjort sitt att gör det mindre lönsamt.

Så om ts häst, som exempel kommit hit med ett pass och ett hälsointyg med en lastbil. Så kan det ha gått helt korrekt tillväga och ändå har blivit fel. Transportören har fått två hästar med pass och hälsointyg som lastats på bilen. Sedan har de körts över till Sverige och levererats. Troligen är det felaktiga passet ändå så pass nära det riktiga att inte ens TS reagerar när hästarna kommer. Så om det inte görs en djupare kontroll av tull eller djurskydd med avläsning av chip, så kan man inte begära att det ska upptäckas där heller.

Det har ju hänt betydligt mer kända hästar att det har förväxlats papper eller till och med hästar under transporter. Där till och med personer som känner hästarna inte upptäckt felet direkt.
 
Jag har rest med häst från Sverige, genom Danmark, Tyskland, Tjeckien och ner till Österrike och omvänt för att tävla. Det som behövdes var ett hälsointyg som gällde 2 veckor om jag minns rätt. Det skulle utfärdas 2-3 dagar innan avresa. Intyget och passet skulle medfölja hästen vid resa. Hästen reste i en tvåhästarslastbil ihop med en annan häst. Ingen gång blev vi stoppade. Vi hade lätt kunnat åka ner med tom bil och kommit tillbaka till Sverige med smugglade hästar.
Vi passerade alltså en landgräns 8 gånger utan att hästarna och deras handlingar kontrollerades en enda gång.
Hade jag velat fortsätta tävla i Europa så hade jag fått göra som de finska hästarna. Skaffa ett nytt hälsointyg. Detta intyg skulle sparas en månad efter hemkomst om jag minns rätt. Det är ett par år sedan nu. :)
 
Det är ju en helt annan sak, som du måste särskilja från den juridiska biten.

Reklamerar du hästen (för du vill ha en återgång av köpet) får ju säljaren lösa uppställningen.
 
Ja visst går det nog att gömma hästar i en vanlig lastbil med om man så vill..men att det är så låga kontroller låter ju nästan obehagligt..Är inte det tullens syfte liksom, att övervaka så inte vad som helst tar sig in, hur som helst?

Kollar de inte ens hästtransporter, dvs de som ser ut och är tänkt som hästtransport?
Nej det är inte mycket till koll på någonting som passerar gränseran nu för tiden till Sverige. Inte från kontinenten.
 
Tycker det är helt sjukt att det är så lite kontroll inom eu. Jag som genom mitt jobb exporterar varor till Norge. Och vet vilken kontroll det är att ta sig in ditt, tycker att vi skulle ha en lite del av den kontroll av Sveriges gränser.
 
Det är bara att tacka EU och den fria rörligheten...tullen får väl inte ens göra stickprover numera, de måste ha konkret orsak till kontroll. Eller jag kanske har fel?
Tullen får inte göra stickprov vid gräns till annat EU-land utan det ska finnas "anledning anta" men för att se om det finns det får tullen stoppa alla som ska passera gränsen och ställa frågor. Den som blir stoppad är också skyldig att svara på frågorna. Om det inte gäller vissa saker som t ex att någon reser med vapen, hund eller katt för det ska alltid anmälas vid gränspassage. Det finn en speciell lag med punkter på vad som får kontrolleras av svenska tullen vid gräns mot annat EU-land. När det gäller hästar, så den som kommer med hästen och har alla papper i ordning har ingen skyldighet att själv anmäla att man passerar en gräns. Men tullen kan stoppa transporten och kontrollera om den uppfyller kraven. Vilket finns med på listan över vad tulle får lov att göra.

Men om man inte har alla papper för djuren i ordning så skall även den som kommer hästar stanna och anmäla till tullen. Gör man inte det är fråga om smuggling vilket ger minst dagsböter om det är så pass att det räknas som brott. Sedan är det Jordbruksverket som beslutar vad som ska hända med hästen. Vilket kan vara allt från att man får vända och köra tillbaka till avlivning. Det är då alltid den som är ansvarig för transporten som får stå för kostnaderna som uppstår.
 
För att göra lång historia kort - jag har importerat två ponnyer från Danmark för några veckor sedan. Det visade sig senare att chipnummer inte stämmer överens med passet på den ena ponnyn. Mejlade det till förra ägaren som lovar att skicka upp rätt pass. Frågade även om
Ponnyn kunde vara dräktig då den var väldigt rund, men nej, det kunde den inte vara. Tog ändå ett blodprov för att säkerställa att den inte var dräktig. Såklart är ponnyn dräktig..

Vad gör jag nu? Förra ägaren svarar inte på telefon eller mejl längre. Här står jag med en dräktig, oförsäkrad ponny med fel papper där inte ens jag står som ägare..

Hur gick det med din häst? Jag har hamnat i samma situation.. Köpt en mörkbrun ponny som kommit från Danmark, har både pass och ägarbevis på ponnyn.. Men hittar inget chip i henne... Troligen är det fel papper, har kontaktat både Danmark och Tyskland.. Hur gick du tillväga? Vill inte regga om henne i Sverige innan jag vet säkert att inte någon saknar hästen eller passet...
 
Hur gick det med din häst? Jag har hamnat i samma situation.. Köpt en mörkbrun ponny som kommit från Danmark, har både pass och ägarbevis på ponnyn.. Men hittar inget chip i henne... Troligen är det fel papper, har kontaktat både Danmark och Tyskland.. Hur gick du tillväga? Vill inte regga om henne i Sverige innan jag vet säkert att inte någon saknar hästen eller passet...
Börja med att kolla den med fler chipläsare, med nytt batteri i.
(jag var ute och skulle importkolla en dansk ponny härom veckan och kunde inte hitta chipet. Men då det är troligt att det är avläst av annan ID-kontrollant, då den haft mätintyg och tävlat en del. Det är troligen min chipläsare som är klen...)
 
Hur gick det med din häst? Jag har hamnat i samma situation.. Köpt en mörkbrun ponny som kommit från Danmark, har både pass och ägarbevis på ponnyn.. Men hittar inget chip i henne... Troligen är det fel papper, har kontaktat både Danmark och Tyskland.. Hur gick du tillväga? Vill inte regga om henne i Sverige innan jag vet säkert att inte någon saknar hästen eller passet...
När är ponnyn född? Danmark brännmärkte tidigare så du ska kanske ta en titt på vä lår.
 
Update såhär 3 år senare. Säljaren skickade tillslut ett duplikatpass men hörde aldrig ett ord mer från henne. Stoet fick ett fint, friskt föl mitt i vintern. Mina två nyinköpta valacker som visade sig vara en valack och ett dräktigt sto :laugh:. Man lär av sina misstag, kommande hästaffärer ska jag inte vara lika naiv :banghead::o. Tur allt vart bra i slutändan iallafall!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 105
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 840
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok I förra veckan upptäckte vi att min ena ponny var lite halt, i enbart traven. Jag försökte komma på vad som kan ha hänt, vrickning eller...
Svar
1
· Visningar
643
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp