Häst som börjat stegra i ridningen..

Jag hade det problemet med min förra 4 åring...lyckades aldrig lösa det och i slutet slutade vi klicka helt. Tyvärr blev beslutet att sälja honom då det var snällast mot både honom och mig. Hos nya ägaren har alla hovarna på marken och är hur snäll som helst!! Grejen är att man kan hamna i en ond cirkel, han stegrar-du hoppar av- han får som han vill. Har du pengar så kan du ju skicka honom på utbildning? min vän hade samma problem men hennes häst visade sig ha problem med ryggen...så det var därför hon höll på som hon gjorde.Hoppas det löser sig för dig. :) //Sofia
 
Jag hade det problemet med min förra 4 åring...lyckades aldrig lösa det och i slutet slutade vi klicka helt. Tyvärr blev beslutet att sälja honom då det var snällast mot både honom och mig. Hos nya ägaren har alla hovarna på marken och är hur snäll som helst!! Grejen är att man kan hamna i en ond cirkel, han stegrar-du hoppar av- han får som han vill. Har du pengar så kan du ju skicka honom på utbildning? min vän hade samma problem men hennes häst visade sig ha problem med ryggen...så det var därför hon höll på som hon gjorde.Hoppas det löser sig för dig. :) //Sofia

Om du läst hela tråden så står det att han varit på utbildning sedan början på januari och är fortfarande kvar. :) Han funkar riktigt bra i ridningen med duktiga ryttare och trivs fint i stallet med sina hästkompisar. Vi beslöt att gå ner lite i pris och en bekant till mina tränare är på väg och kolla på herr häst här nån dag. Hon är riktigt duktig och har kikat på honom i hagen tidigare, hon gillade hans charmiga sätt. Håller tummarna att hon ska gilla honom, det hade varit en riktigt bra lösning om hon vill köpa. Dessutom blir hästen kvar i närheten och det hade jag uppskattat! :)
 
Om du läst hela tråden så står det att han varit på utbildning sedan början på januari och är fortfarande kvar. :) Han funkar riktigt bra i ridningen med duktiga ryttare och trivs fint i stallet med sina hästkompisar. Vi beslöt att gå ner lite i pris och en bekant till mina tränare är på väg och kolla på herr häst här nån dag. Hon är riktigt duktig och har kikat på honom i hagen tidigare, hon gillade hans charmiga sätt. Håller tummarna att hon ska gilla honom, det hade varit en riktigt bra lösning om hon vill köpa. Dessutom blir hästen kvar i närheten och det hade jag uppskattat! :)[/QUOT
Ok dåså :):)
Ok dåså :)
 
Lite uppdatering på läget. Pållen fortfarande till salu, hon som skulle komma och titta har inte kommit. Vi hade bokat en dag men hon fick feber och kunde inte komma, blev sagt att hon hör av sig när hon mår bättre men 2 veckor senare har jag inte hört något.. Så det kanske rann ut i sanden ändå, vilket isåfall är väldigt surt då jag tror att den personen skulle ha passat bra till den här hästen. :down: Nåja, möjligheten finns väl att hon fortfarande hör av sig. Har annonsen ute på flera ställen och har försökt förtydliga lite vilken utbildningsnivå hästen befinner sig på samt hur högt han är hoppad med ryttare. Har trillat in lite förfrågningar med ett par dagars mellanrum, flera som sagt att de varit intresserade och velat komma och titta/provrida. Har gett kontaktuppgifter till tränaren som också rider och visar hästen, men vet sen inte om de hört av sig eller inte.

Hästen är nöjd och glad i övrigt med sin nya bff i hagen. Går framåt i ridningen och blir mer och mer balanserad hela tiden. Så det går åt rätt håll, är bara lite surt att ingen tycks vara intresserad av att komma och kolla :(
 
Lite uppdatering på läget. Pållen fortfarande till salu, hon som skulle komma och titta har inte kommit. Vi hade bokat en dag men hon fick feber och kunde inte komma, blev sagt att hon hör av sig när hon mår bättre men 2 veckor senare har jag inte hört något.. Så det kanske rann ut i sanden ändå, vilket isåfall är väldigt surt då jag tror att den personen skulle ha passat bra till den här hästen. :down: Nåja, möjligheten finns väl att hon fortfarande hör av sig. Har annonsen ute på flera ställen och har försökt förtydliga lite vilken utbildningsnivå hästen befinner sig på samt hur högt han är hoppad med ryttare. Har trillat in lite förfrågningar med ett par dagars mellanrum, flera som sagt att de varit intresserade och velat komma och titta/provrida. Har gett kontaktuppgifter till tränaren som också rider och visar hästen, men vet sen inte om de hört av sig eller inte.

Hästen är nöjd och glad i övrigt med sin nya bff i hagen. Går framåt i ridningen och blir mer och mer balanserad hela tiden. Så det går åt rätt håll, är bara lite surt att ingen tycks vara intresserad av att komma och kolla :(

Jag förstår det och jag hoppas verkligen att det löser sig snart för dig. Det är ju dyrt att ha en häst som man inte rider själv som hobbyryttare. Beundrar ditt tålamod och att du vill göra det bästa för hästen. Skönt iallafall att hästen går framåt i ridningen och mår bra. Håller tummarna för att det ordnar sig inom kort för er.
 
Jag förstår det och jag hoppas verkligen att det löser sig snart för dig. Det är ju dyrt att ha en häst som man inte rider själv som hobbyryttare. Beundrar ditt tålamod och att du vill göra det bästa för hästen. Skönt iallafall att hästen går framåt i ridningen och mår bra. Håller tummarna för att det ordnar sig inom kort för er.
Jodå, både hästen och jag trivs väldigt bra i stallet men det är inte så roligt att behöva stå för alla kostnader utan att själv ha möjlighet att rida och träna.. Men men. Det är ju vår nu och det märks också i mängden folk som börjat leta häst, så förhoppningsvis hittar vi rätt köpare så småningom.
 
När jag sålde min 4åring i somras Så var det också fattigt med intresse till en början...och väldigt många "mejl kompisar" alltså otroligt oseriösa köpare.:banghead:. Men till slut kom det en och tittade, tyckte om honom men hörde aldrig av sig igen. Sen hörde en annan av sig, jag trodde aldrig att de skulle passa! Men när hon hoppade upp så sa det bara klick, hästen gick som en klocka och de passade som handen i handsken :D. Det blev att han åkte till de redan nästa dag, och han har det super där. Jag var och hälsade på ett tag sen,gud vilken häst han har blivit:love:! Och hästarna de har har de köpt som unghästar och de har bott hos de hela livet (de hästarna är typ 19 -25 nu).
Jag hoppas att allt löser sig och du hittar den perfekta nya ägaren till din häst:D:heart
 
Det dök faktiskt upp en spekulant idag som kom och provred. Jag jobbade och hade tyvärr inte möjlighet att vara med, men det hade gått riktigt bra. Hon var dock lite osäker om han var exakt den typ av häst som hon sökte, men hon skulle meddela i vilket fall som helst snarast. Så nu håller vi tummarna.. Men har faktiskt varit ett par stycken som hört av sig idag, och en som jag lovade meddela ifall han inte blir såld, så helt hopplöst ser det inte ut att vara ändå :)
 
Har inte hört något mer från spekulanten från i söndags, så hon vill knappast köpa. Har varit 2-3 personer per dag i snitt som hört av sig till mej (och förhoppningsvis nån som hört av sig direkt till min tränare också) så det tycks inte vara helt dött. Har knappt hunnit ut till stallet den senaste veckan, haft knasiga jobbtider så jag har inte kunnat uppdatera mej på läget. Var ute och skötte om herr häst idag, han var glad att se mej åtminstone.

Om jag hade varit miljonär hade jag gjort så att jag gett honom på foder till nån vettig människa, med kravet att han fått bo kvar i stallet han är nu, för han trivs så bra och mår toppen. Det hade varit den ultimata lösningen. Men nu växer inte mina pengar på träd tyvärr..
 
Har inte hört något mer från spekulanten från i söndags, så hon vill knappast köpa. Har varit 2-3 personer per dag i snitt som hört av sig till mej (och förhoppningsvis nån som hört av sig direkt till min tränare också) så det tycks inte vara helt dött. Har knappt hunnit ut till stallet den senaste veckan, haft knasiga jobbtider så jag har inte kunnat uppdatera mej på läget. Var ute och skötte om herr häst idag, han var glad att se mej åtminstone.

Om jag hade varit miljonär hade jag gjort så att jag gett honom på foder till nån vettig människa, med kravet att han fått bo kvar i stallet han är nu, för han trivs så bra och mår toppen. Det hade varit den ultimata lösningen. Men nu växer inte mina pengar på träd tyvärr..
Förstår dig verkligen!
 
Kanske kan vara värt att plocka bort annonsen och lägga upp i maj igen? När vädret definitivt blivit ridbart och hästtarmen börjar suga på fler.

Det är ju lätt att döda ett objekt med långa annonseringstider.
 
Kanske kan vara värt att plocka bort annonsen och lägga upp i maj igen? När vädret definitivt blivit ridbart och hästtarmen börjar suga på fler.

Det är ju lätt att döda ett objekt med långa annonseringstider.

Det har varit rätt bra med intresse den senaste veckan, har varit en som provridit och åtminstone 2-3 st som velat boka in tid för att komma. Förhoppningsvis kommer en idag :)
 
Veckans uppdatering eller vad man nu ska kalla det. Skriver mest för egen skull så jag kan gå tillbaka och kolla sen.

Kom en spekulant och tittade i söndags, svårt att säga vad hon tyckte men hästen skötte sig fint, han tycks gilla när allt fokus är på honom. :) Fick lite uppfattningen att de visste exakt vilken typ av häst de letade efter, inte säker om min pålle fyllde deras krav. Har inte hört något mer så antar att de inte är intresserade. Blev helt ställd av mängden frågor jag fick, kände mej som världens sämsta ryttare när jag berättade att han är till salu för att han är för känslig för mej..

Vet inte om det är fler som bokat in provridning men ett par bekanta är intresserade av att kolla åtminstone.
 
Plötsligt händer det, de som var och kollade för en vecka sen hörde av sig och ville gärna ta hästen på prov en vecka eller två för att se om han fungerar hos dem. Så nu ska det väl bestämmas bara när det blir av. Känns lite ledsamt att finaste mysgubben till häst åker snart, men det blir nog bäst så här ändå. :heart
 
Plötsligt händer det, de som var och kollade för en vecka sen hörde av sig och ville gärna ta hästen på prov en vecka eller två för att se om han fungerar hos dem. Så nu ska det väl bestämmas bara när det blir av. Känns lite ledsamt att finaste mysgubben till häst åker snart, men det blir nog bäst så här ändå. :heart

Hoppas allt går bra med provveckan nu! Och att du kan hitta en ny fin häst såsmåningom som passar dig lite bättre. Du har gett din häst det bästa alternativet, haft honom på träning och haft tålamod att vänta på rätt köpare.
 
Hoppas allt går bra med provveckan nu! Och att du kan hitta en ny fin häst såsmåningom som passar dig lite bättre. Du har gett din häst det bästa alternativet, haft honom på träning och haft tålamod att vänta på rätt köpare.
Ja vi ska hoppas allt ska funka! Det är en del som ska ordnas (kontrakt och sånt) innan hästen åker, men förhoppningsvis blir det nästa helg. Det har fungerat jättebra med ridningen den senaste tiden, galoppombytena börjar sitta och det skulle antagligen gå att börja träna piruetter och liknande. Vi hade inte trott att han skulle bli så fin! Men det har varit en intressant tid, förhoppningsvis hittar jag snart nån lugn, snäll ocj inte lika känslig häst så jag får träna upp min egen ridning. Har ändå lärt mej mycket och kan tänka mej att ta mej an en ny "projekthäst" senare när jag lärt mej mera.. :)
 
Idag har pållen åkt iväg till nya stället på prov. Det gick bra att lasta och så, men tyvärr var han tydligen lite halt när de lastade av, så typiskt! Här har man en häst som inte varit halt en dag under det senaste året och så måste det bli något just nu :( Antagligen har han väl sträckt sig under resan (1 timmes bilfärd) eller något när de lastat av, jag vet inte.. Men vi ska hoppas det inte blir någon allvarlig hälta av det hela.

Senast 16.5 ska de ha bestämt sig om de köper eller inte, men om det inte tycks funka (eller om han blir ordentligt halt..) så kommer han antagligen tillbaka redan nästa helg. Så vi får se.. Håller tummarna för att allt ska funka ändå, men jag hoppas inte på något innan hästen är såld och alla papper påskrivna och pengarna är inne på kontot.

Jag fick väldigt mycket fritid efter jobbet nu. Vad gjorde man med all tid innan man skaffade häst?
 
Men åååh dessa hästmänniskor!! Jag blir tokig :banghead: knappt ett dygn var hästen på prov, han kom tillbaka ikväll. De orkade/ville inte vänta ut hans hälta (verkar bara vara en sträckning, inget farligt). Liiite oren/stel vänster bak, det är allt och då var han tydligen betydligt bättre idag än igår. Men nej det kan man inte köpa.. Fast de hade på sig till 16.5 innan de behövde bestämma sig.

Så hade han tydligen varit jätteenergisk/uppstressad och surat vid ryktning, hyttat lite med bakbenet - inget nytt, så gjorde han med mej första tiden, slutade när man sa till och han lärt känna mej.

Det är väl klart att en häst blir orolig av flytt och totalt okända människor. Nej han var föööör känslig och hade fel personlighet nu när hans rätta jag kom fram. Och hältan var antagligen spatt som kommit fram när han stått i 2 dagar, ansåg hon. Jag orkar inte ens bli arg.:mad::wtf: Bara dåliga ursäkter känns det som, men det är klart att hon känner min häst bättre efter ett dygn, jag har ju bara haft honom i över ett år :cool:

Tycker synd om häststackarn som inte fick en ärlig chans ens! Och behöva åka fram och tillbaka sådär.. Men han var nöjd att få vara tillbaka hemma åtminstone.
 
Senast ändrad:
Men åååh dessa hästmänniskor!! Jag blir tokig :banghead: knappt ett dygn var hästen på prov, han kom tillbaka ikväll. De orkade/ville inte vänta ut hans hälta (verkar bara vara en sträckning, inget farligt). Liiite oren/stel vänster bak, det är allt och då var han tydligen betydligt bättre idag än igår. Men nej det kan man inte köpa.. Fast de hade på sig till 16.5 innan de behövde bestämma sig.

Så hade han tydligen varit jätteenergisk/uppstressad och surat vid ryktning, hyttat lite med bakbenet - inget nytt, så gjorde han med mej första tiden, slutade när man sa till och han lärt känna mej.

Det är väl klart att en häst blir orolig av flytt och totalt okända människor. Nej han var föööör känslig och hade fel personlighet nu när hans rätta jag kom fram. Och hältan var antagligen spatt som kommit fram när han stått i 2 dagar, ansåg hon. Jag orkar inte ens bli arg.:mad::wtf: Bara dåliga ursäkter känns det som, men det är klart att hon känner min häst bättre efter ett dygn, jag har ju bara haft honom i över ett år :cool:

Tycker synd om häststackarn som inte fick en ärlig chans ens! Och behöva åka fram och tillbaka sådär.. Men han var nöjd att få vara tillbaka hemma åtminstone.
Bästa är väl om dom kan provrida och ha hand om honom på plats ett tag, det med att ha en häst på prov en såpass kort tid har jag aldrig riktigt förstått vitsen med då hästar sällan hinner visa sina vanliga jag på den korta tiden. Plus det att dom ändå kommer "testa" den nya ägaren efter ett par veckor ändå. Jag hade nog skippat det där med att ha ut hästen på prov just pga sådana här grejer.

Dock förstår jag att man inte vill vänta ut hältan, dom vet ju trots allt inte vad det kan vara och man kan inte klandra folk för att vilja åtminstone börja med en frisk häst. Tråkigt såklart men samtidigt förståeligt tycker jag. Och trots allt så verkar det ju vara en känslig häst och det är bättre att dom insåg det snabbt än att dom skulle känt sig tvungna att ha hästen tiden ut och kanske förstöra det ni har jobbat med.
 
Senast ändrad:
Bästa är väl om dom kan provrida och ha hand om honom på plats ett tag, det med att ha en häst på prov en såpass kort tid har jag aldrig riktigt förstått vitsen med då hästar sällan hinner visa sina vanliga jag på den korta tiden. Plus det att dom ändå kommer "testa" den nya ägaren efter ett par veckor ändå. Jag hade nog skippat det där med att ha ut hästen på prov just pga sådana här grejer.

Dock förstår jag att man inte vill vänta ut hältan, dom vet ju trots allt inte vad det kan vara och man kan inte klandra folk för att vilja åtminstone börja med en frisk häst. Tråkigt såklart men samtidigt förståeligt tycker jag. Och trots allt så verkar det ju vara en känslig häst och det är bättre att dom insåg det snabbt än att dom skulle känt sig tvungna att ha hästen tiden ut och kanske förstöra det ni har jobbat med.
Nä men hästen var nästan helt ok igår, och jag fattar inte varför man gör sig allt besvär att hämta hästen osv om man inte ens ger den en chans att landa först. Men men. Både jag & tränaren var ganska sura igår, men nu får pållen vara hemma och vila lite ett par dagar så fortsätter vi sen. Det var inte så kul att bli "anklagad" för att inte veta vad vi lämnat över för häst, även om vi uttryckligen sagt i både annons och muntligen att han är känslig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 757
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 862
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 112
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp