Häst som inte står still i släp

Ja vem som nu skulle vilja prova få släpet söndersparkat;-) men ett bra förslag man kanske skulle prova:-)

Mitt sto är obotlig bredåkare. Har extra bred extra lång trailer men nope..
Testa och kör en tur med mellanväggen åt sidan.
Det är det enda som funkar för min.
 
Mitt sto är obotlig bredåkare. Har extra bred extra lång trailer men nope..
Testa och kör en tur med mellanväggen åt sidan.
Det är det enda som funkar för min.
Nej han gillar inte att åka brett. Han söker sig gärna till stöd.
Han har alltså stått som ett ljus i släpet hela vintern. Samma släp, samma bil, samma förare. Enda skillnaden är att det är ljust ute och varmare.
 
hur är han i ridningen då, något som kan indikera att en ledinflammation är på g? Har för mig att jag hört någonstans att hästar med knäledsproblem kan bli stökiga i släpet. Men det kan ju precis lika gärna bero på att det blivit varmt och ventilationen gjort sig påmind som redan nämnts
 
hur är han i ridningen då, något som kan indikera att en ledinflammation är på g? Har för mig att jag hört någonstans att hästar med knäledsproblem kan bli stökiga i släpet. Men det kan ju precis lika gärna bero på att det blivit varmt och ventilationen gjort sig påmind som redan nämnts
 
Har hästen täcke i släpet så prova ta av det? Om det blir varmt menar jag.

Min ena stressar också (men står still pepparpeppar) och blir allt från varm till genomsvettig, den kan inte ha täcke i kärran oavsett årstid.
 
Min blir knas om han har för varmt täcke i transporten. Då kliar det överallt på honom och han blir mer eller mindre otålig och snudd på otrevlig att hantera. Så det är en balansgång för mig den här tiden på året. Ofta har jag ett tjockare täcke om jag åker till en träning än om jag åker hem, då han fått upp värmeproduktionen..
 
Min spontana tanke är att det nu börjar bli varmt i transporten vilket det inte varit i vinter. Har själv varit med om hästar som blivit tokiga när det blivit för varmt i transporten. En gång när jag köpt en ny häst där säljaren i all välmening klädde på hästen både skydd och täcke, fick jag stanna på vägen och göra mitt bästa för att få av skydden och täcket. Hästen var tokig ända tills det kom av sedan åkte hon som ett ljus hela vägen hem och har gjort det sedan dess.
 
Du har inte bytt till täcke eller bara bytt täcke?

Har du transportskydd? Har du bytt till ny modell eller helt nya? Jag har en häst som absolut inte kan åka med transportskydd av viss modell (nu mer är båda helt nakna nertill) för han blir varm om benen och lever rövare. Annars helt stilla så om jag blev stoppad av polisen skulle de nog inte tro att jag har häst därbak alls.

Har du helt plötsligt ny uppbindning?
Nej allt är exakt samma....
 
Min spontana tanke är att det nu börjar bli varmt i transporten vilket det inte varit i vinter. Har själv varit med om hästar som blivit tokiga när det blivit för varmt i transporten. En gång när jag köpt en ny häst där säljaren i all välmening klädde på hästen både skydd och täcke, fick jag stanna på vägen och göra mitt bästa för att få av skydden och täcket. Hästen var tokig ända tills det kom av sedan åkte hon som ett ljus hela vägen hem och har gjort det sedan dess.

Idag fick han åka helt naken med mörkade fönster. Men han var vildare än gången innan. Nu har han haft sönder både golv och baklämmen. Hade tänkt prova att åka med helt öppen överlucka. Känns som det måste vara något med ventilationen ändå eftersom jag provat allt som nämnts här och lite till.
 
Jag har en häst som jag haft sedan augusti. Han var stökig att köra i släp första veckorna. Inte svår att lasta men stressad i släpet och sjöblöt vid ankomst. Detta upphörde och sen har vi åkt varje vecka hela vintern och han har stått som ett ljus. Men idag, helt plötsligt är han helt galen där inne och har sparkat och hoppat runt hela resan. Vad kan detta bero på? Har inte ändrat någonting och han har ju stått så bra hela vintern. Kan det ha nåt med att det blir varmare ute nu? Förra ägaren sa nåt om att han inte gillade att åka i värme. Men så varmt är det ju inte...
Någon som har någon teori?


Min tanke är att hjulen inte är balanserade vid montering. Är de inte balanserade uppstår vibrationer i hela transporten när man kör. Står transporten still är det inga vibrationer. Åk till en däckverkstad o be att de kollar om hjulen behöver balanseras.
Vi hade det problemet att min tidigare lättlastade isis vägrade gå in efter ett par åkturer med nya transporten. Efter ha provåkt hemma på grusvägen insåg vi att allt vibrerar. Efter balansering av hjulen inga problem när vi lockat in isis försa gången. Isis åkte glatt som tidigare.
Sen tror jag att draget som kan bli av öppna sidofönster kan vara drag i ansiktet på hästen kanske?
 
Nu verkar ni inte ha bytt transport sen i vintras, men min ponny var lite svårlastad när han kom till oss och sparkade konstant i transporten så länge den inte rörde på sig. Han åkte då i en mörk äldre transport men sommaren 2015 bytte vi till ett sprillans nytt, stort och ljus transport. Han gick in, sparkade en gång och har sen dess aldrig gjort något igen. Lastar sig själv, står som ett ljus och kan vänta i transporten i flera timmar!
 
Min tanke är att hjulen inte är balanserade vid montering. Är de inte balanserade uppstår vibrationer i hela transporten när man kör. Står transporten still är det inga vibrationer. Åk till en däckverkstad o be att de kollar om hjulen behöver balanseras.
Vi hade det problemet att min tidigare lättlastade isis vägrade gå in efter ett par åkturer med nya transporten. Efter ha provåkt hemma på grusvägen insåg vi att allt vibrerar. Efter balansering av hjulen inga problem när vi lockat in isis försa gången. Isis åkte glatt som tidigare.
Sen tror jag att draget som kan bli av öppna sidofönster kan vara drag i ansiktet på hästen kanske?
Fast jag har ju kört honom i flera månader utan problem. Menar du att det kan bli obalans som plötsligt uppstår då?
 
Min spontana tanke är att det nu börjar bli varmt i transporten vilket det inte varit i vinter. Har själv varit med om hästar som blivit tokiga när det blivit för varmt i transporten. En gång när jag köpt en ny häst där säljaren i all välmening klädde på hästen både skydd och täcke, fick jag stanna på vägen och göra mitt bästa för att få av skydden och täcket. Hästen var tokig ända tills det kom av sedan åkte hon som ett ljus hela vägen hem och har gjort det sedan dess.
Ja jag är nog inne på den teorin. Men nu är det ju inte jättevarmt och han åker "naken". Kanske är det som andra här säger att det är för dålig ventilation. Men jag kan ju inte bara gå och köpa ett nytt släp för att testa och ingen lånar ju ut ett släp för att få det söndersparkat. Vilket dilemma
 
Vår stökige herre vill ha bakluckan öppen. Jag har alltid tänkt att det är ajabaja, men han lugnade sig direkt med den öppen och kan nu även stå och vänta en stund i transporten om bakluckan är öppen. Är den inte det kvittar det med mat i släpet osv.
Förmodligen med luften att göra, sen vill han gärna ha koll bakom sig också. :)
 
Vår stökige herre vill ha bakluckan öppen. Jag har alltid tänkt att det är ajabaja, men han lugnade sig direkt med den öppen och kan nu även stå och vänta en stund i transporten om bakluckan är öppen. Är den inte det kvittar det med mat i släpet osv.
Förmodligen med luften att göra, sen vill han gärna ha koll bakom sig också. :)
Ja jag hade faktiskt också en häst en gång som bara var lugn med luckan öppen. På detta släp har jag en lucka som inte går att åka med öppen. En sån plast som öppnas uppåt så därför har jag inte kunna prova att åka så:-(
 
Fast jag har ju kört honom i flera månader utan problem. Menar du att det kan bli obalans som plötsligt uppstår då?

Kan ha tappat en balans vikt på fälgen. Det gör skillnad. Precis som på bilen.
Men givetvis kan det vara ventilation, värme, förmycket täcken, varma benskydd , vill åka brett eller vad som hällst som gör att hästen inte är still.
 
Senast ändrad:
Nej han gillar inte att åka brett. Han söker sig gärna till stöd.
Han har alltså stått som ett ljus i släpet hela vintern. Samma släp, samma bil, samma förare. Enda skillnaden är att det är ljust ute och varmare.

Nu kanske det är som du säger, att den inte vill åka brett - men jag vill bara flagga för att de ganska hastigt kan "bli" bredåkare. Vi har haft två ponnyer som alltid åkt smalt, ihop med någon annan. Från en åktur till nästa så fick de panik av de trånga och slog nästan sönder transporten (den ena sparkade så ytterväggen sprack). Tog bort mellanväggen och de åkte som ljus igen.

Kan vara värt att testa. Och är det inte detta så hade jag trott på ventilationen, eller att det är något som låter/känns -vibrationer som stör.
 
Jag har en häst som jag haft sedan augusti. Han var stökig att köra i släp första veckorna. Inte svår att lasta men stressad i släpet och sjöblöt vid ankomst. Detta upphörde och sen har vi åkt varje vecka hela vintern och han har stått som ett ljus. Men idag, helt plötsligt är han helt galen där inne och har sparkat och hoppat runt hela resan. Vad kan detta bero på? Har inte ändrat någonting och han har ju stått så bra hela vintern. Kan det ha nåt med att det blir varmare ute nu? Förra ägaren sa nåt om att han inte gillade att åka i värme. Men så varmt är det ju inte...
Någon som har någon teori?

Jag har en häst som också kan bli otroligt stressad vissa gånger och sedan stå lugnt någon gång däremellan. Har inte hittat sambandet helt och hållet. Men förra gången som jag hämtade hem honom hade släpet rullat ganska många mil på väg dit. Dessutom var han riden och lite trött före vi lastade och åkte. Min teori är att kanske släpets bromsar har gett ifrån sig något gnissel när släpet stått ett tag? När jag kört det en längre sträcka har det liksom "ledat upp sig" och är tyst. Såklart hade det säkert betydelse att han var riden och trött också. En teori iallafall att kolla bromsarna, köra släpet före skarpt läge och att även provåka för att lyssna efter missljud.

Tilläggas ska att min häst är importhäst som rest i boogietrailer till Sverige (ca 15 tim) så det är säkert en förklaring till hans stress. Han är väldigt cool i övrigt, men just vid resor "triggas" en stress igång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 522
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 475
Hästhantering Jag har lite problem med min 4-åring och hoppas att jag kan få lite bra råd och tips här :) Problemet är att han stökar runt en del i...
Svar
18
· Visningar
1 943
Senast: Buck
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 930
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp