Hästveterinär! Gymnasieval?

Gyllene

Trådstartare
Hej!
Jag vill när jag blir stor jobba med hästar, helst som hästveterinär. Jag har googlat runt lite för att få fram så mycket information som möjligt, men hittar fortfarande inte det jag helst vill ha svar på; kan man gå på ett hästgymnasium för att sedan gå tre år på veterinärutbildning och sedan utbilda sig vidare till hästveterinär.
Jag vill helst kunna behålla min ridning under gymnasieåren och undrar därför detta. Strömsholm är även något som skulle var underbart att få uppleva.
Jag har det väldigt lätt i skolan och slutbetygen i sexan var A i alla grundämnen, några fler A:n och några B. Mitt sämsta betyg var C. Om jag skulle klara att hålla betygen på denna nivå, skulle det räcka?

Andra roliga hästyrkes-tips mottatages gärna!
 
Hej!
Jag vill när jag blir stor jobba med hästar, helst som hästveterinär. Jag har googlat runt lite för att få fram så mycket information som möjligt, men hittar fortfarande inte det jag helst vill ha svar på; kan man gå på ett hästgymnasium för att sedan gå tre år på veterinärutbildning och sedan utbilda sig vidare till hästveterinär.
Jag vill helst kunna behålla min ridning under gymnasieåren och undrar därför detta. Strömsholm är även något som skulle var underbart att få uppleva.
Jag har det väldigt lätt i skolan och slutbetygen i sexan var A i alla grundämnen, några fler A:n och några B. Mitt sämsta betyg var C. Om jag skulle klara att hålla betygen på denna nivå, skulle det räcka?

Andra roliga hästyrkes-tips mottatages gärna!
Många naturbruksgymnasium ger möjligheten att läsa naturvetenskaplig linje kombinerat med hästämnen, då kan du sedan söka till veterinärutbildning.
Jag är inte riktigt med på hur du menar med 3 års veterinärutbildning?

Ang betygen så kan du kolla vilket betygssnitt som krävts de senaste åren om du googlar antagningsstatistik veterinär. Hösten 2016 var det 20,95, så det är höga betyg som gäller.
 
Om veterinär är det som står högst upp på listan så skulle jag satsa på en gymnasieutbildning där man kan läsa alla de kurser som krävs för att vara behörig till veterinärprogrammet så att du slipper läsa till dessa i efterhand och därmed hamna i en annan urvalsgrupp när det sedan är dags att söka till veterinärprogrammet. Om detta erbjuds på gymnasium inriktade på häst vet jag inte, gissningsvis kan det nog variera från gymnasium till gymnasium.

Det är högt söktryck till veterinärprogrammet och intagningspoängen brukar vara höga, så du kan nog räkna med att höga betyg kommer krävas. Att göra högskoleprovet och försöka få höga poäng där är också ett tips för att öka möjligheten att bli antagen. :)
 
Veterinärutbildningen är 5,5 år i Sverige (och 5-5,5 år i de flesta länder utomlands). Man läser både smådjur (hund, katt) och större djur (häst, nöt tex).
Det går inte att bara läsa hästveterinärdelen.

Yrket är inte supervälavlönat och arbetstiderna och arbetsförhållandena tidvis tuffa. Det är bara att kolla på fb och andra ställen nu om "drevet" som går mot kliniker (och därmed djurhälsopersonal). Förhoppningsvis lugnar det sig.
Om du drömmer om veterinär så tycker jag dock att du absolut ska satsa :)
 
Jag gick på Bollerup och där kunde man iaf när jag gick läsa full behörighet + alla meritpoäng som krävs för t.ex. veterinär. Flera från min klass är nu färdiga veterinärer. Det man skall veta är att om man vill läsa full behörighet och läsa alla hästkurser så blir det mycket mer att göra än om man t.ex. går en vanlig NV-linje. Jag läste 3800 poäng istället för de normala 2500.
 
Jag vet en tjej som gick på hästgymnasium och nu utbildar sig till veterinär. Många hästgymnasium erbjuder möjlighet att läsa till den behörighet du behöver för t.ex. veterinärprogrammet.
 
Undrar nu om Strömsholm har naturutbildning. Hittar inget om det, så får kanske sikta på något annat hästgymnasium. Har ni några tips?
 
Undrar nu om Strömsholm har naturutbildning. Hittar inget om det, så får kanske sikta på något annat hästgymnasium. Har ni några tips?

En bit ner på denna sida http://www.stromsholm.com/blog/utbildning/ridsportgymnasiet/ finns kursplanerna för de två inriktningarna som finns. Du får jämföra kurserna där med de som krävs för att komma in på veterinärutbildningen. Behörighetskraven för veterinär borde gå att hitta på antagning.se.
 
Nu gick jag ut gymnasiet för 100år sedan... men mitt tips är att läsa ett program så att du får behörighet till vet.programmet, men INTE läsa massa andra svåra "onödiga" kurser.. lättare att få bra betyg på lätta linjer än att göra missen som jag gjorde, Natur med biologi och miljöinriktning (dubbelt så mkt biologi och kemi som vanliga natur). Sen hade vi en engelska å tyskalärare som trodde vi skulle bli språkproffs .... hade inte en ledig stund typ... (å idag jobbar jag med tv-produktion haha, blev fel någonstans på vägen) ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hallå hej. Varning för långt inlägg... :o Men jag har en del funderingar jag gärna skulle bolla med någon. Jag saknar slutbetyg...
Svar
13
· Visningar
2 107
Senast: Dandylinn
·
Skola & Jobb Har tänkt att jag ska kontakta en studie- och yrkesvägledare med min fråga, men tills dess att jag kommer så långt kollar jag här om...
Svar
11
· Visningar
1 096
Senast: Stjaerna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Härom dagen gick jag till en blomsteraffär. Jag ville köpa något litet, fint och färgglatt som en present till en vän. Jag har en annan...
Svar
0
· Visningar
315
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej! Jag har nu bestämt mig för att satsa på utbildning inom hästintresset för att i framtiden kunna starta egen verksamhet (efter...
Svar
1
· Visningar
1 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp