Hatas efter OS-scenerna: ”Jag började bara gråta”

Modern femkamps behandling av hästar ifrågasätts efter scenerna i OS.
Nu skickas tränaren Kim Raisner hem från Tokyo.
”Det internationella förbundet har tagit del av tv-bilder som visar Raisner slå hästen med knytnäven.”, skriver BBC.
 
Dom hoppades av flera, den hästen hade ju vägrat ut sig innan med en annan ryttare. Det har flera kommentatorer sagt iallafall. Jag såg inte själv men det var helt klart inte ägaren eller hästens egen ryttare som hoppade först. Isåfall vägrade ju hästen ut sig helt även med denne och då är det ännu konstigare att låta hästen gå med ännu en ryttare som dessutom för hästen var okänd.
Fast En annan ryttare är ju inte detsamma som många.
Hästarna får, som jag förstår det, gå rundan utom tävlan med sin egen ryttare för att säkerställa att hästen klarar nivån.
 
Här finns ett klipp på hela hennes ritt, jag hade tidigare inte förstått att hon hade hunnit hoppa några hinder (och krascha) innan hästen vägrade gå fram mer.

Men det är ju en jätteduktig häst. Jag uppfattade en typ insinuering att hästen inte var tillräckligt bra o stabil. Å sen är det hon som är obalanserad, orutinerad o till slut grisig. Rätt åt henne få skam istället för en tänkt OS-medalj.
 
Det som är synd, förutom det som hände hästarna i denna gren såklart, är att folk drar all sport som innefattar hästar över en kam.
Sett så många som skriver skit om all ridsport och all hoppning efter att ha sett denna ryttare. Jättemånga inlägg om att förbjuda all ridsport oinsatta inte har förmågan att skilja ridsport och modern femkamp åt.
Det är riktigt trist att se.
Har också sett detta. Blir så jävla arg på människor. Blir också provocerad av att folk skriver att de som tävlar i denna gren har tränat många år inför detta OS. Uppenbarligen har de INTE gjort det om många tävlanden inte ens kan lotsa runt sin häst på ett schysst sätt runt banan. Och att folk dessutom försvarar ryttaren och skriver att ”det inte ens var hårda spörapp och ”punches” hästen fick. Som att det gör det okej att göra så mot hästen? Har sett måånga kommentarer också att det är hästens fel… inte alls så att de inte kan rida ordentligt ARGHHHH :banghead: Blir så jävla provocerad.

Att läsa dessa kommentarer från okunnigt folk om det gör ont i hjärtat, och får mig att inse att det är tur att vi har bättre syn på hästar i Sverige än i övriga världen. Det är tråkigt att det är så, för det är inte schysst mot de stackars hästarna. Hoppas de tar bort denna gren från femkampen, den hör inte hemma hos ointresserade och orutinerade personer utan sympati för hästar.
 
Det heter ju ändå modern femkamp och om man över huvudtaget måste ha kvar hästmomentet så kan man väl modernisera momentet med något som visar att den tävlande kan handskas med hästar på ett respektfullt sätt. Som det ser ut idag visar man ju endast att man kan hetsa en stackars häst runt en bana som är alldeles för svår för de flesta atleter som tävlar på den allra högsta nivån, med några undantag såklart. Ett dressyrprogram på LB-nivå följt av en enklare stilbedömd hoppbana på högst 80 cm vore väl ganska lagom.
 
Inbillar jag mig eller ska inte deltagarna ha intyg från tränare att de är redo för uppgiften för att få tävla? Eller är det bara i Sverige?

Det behöver i så fall uppenbarligen ses över om de nu ska envisas med att ha hästar med i modern femkamp. Intyget bör betyda mer än att ryttaren, kanske, kan sitta kvar..
 
Dom hoppades av flera, den hästen hade ju vägrat ut sig innan med en annan ryttare. Det har flera kommentatorer sagt iallafall. Jag såg inte själv men det var helt klart inte ägaren eller hästens egen ryttare som hoppade först. Isåfall vägrade ju hästen ut sig helt även med denne och då är det ännu konstigare att låta hästen gå med ännu en ryttare som dessutom för hästen var okänd.
Inte av flera, av två tävlande. Alla hästar går med två tävlande. Först rids de av sin egen ryttare, så att man ser att hästen kan hoppa banan utan problem. Det gick bra, den stannade inte. Sen reds den av en ryska som utgick på egen begäran efter några stopp. Den vägrade alltså inte ut sig med den ryttaren. Sen satt tyskan upp. Då hoppade hästen tills hon satte den i skiten. Då ville den inte hoppa mer med henne heller.

Problemet verkade alltså inte vara att hästen inte klarade banan, utan att den inte tålde så dålig ridning som femkampsryttarna utsatte den för. Det är en femtonårig ridskolehäst, så det är ju inte som att den inte var van att ha okända på ryggen. Men det fanns väl uppenbarligen gränser för hur mycket fel man fick göra innan den tappade lusten att hoppa 1,20.

Anledningen till att tyskan inte fick byta häst var att hästen måste antingen ha vägrat ut sig eller vara halt för att man ska få byta. Eftersom ryskan utgick på egen begäran så fick hon inte byta.

Sen kan man ju ifrågasätta varför det ska krävas fyra stopp innan ett ekipage har vägrat ut sig i femkamp, men det är väl en annan fråga.
 
Inte av flera, av två tävlande. Alla hästar går med två tävlande. Först rids de av sin egen ryttare, så att man ser att hästen kan hoppa banan utan problem. Det gick bra, den stannade inte. Sen reds den av en ryska som utgick på egen begäran efter några stopp. Den vägrade alltså inte ut sig med den ryttaren. Sen satt tyskan upp. Då hoppade hästen tills hon satte den i skiten. Då ville den inte hoppa mer med henne heller.

Problemet verkade alltså inte vara att hästen inte klarade banan, utan att den inte tålde så dålig ridning som femkampsryttarna utsatte den för. Det är en femtonårig ridskolehäst, så det är ju inte som att den inte var van att ha okända på ryggen. Men det fanns väl uppenbarligen gränser för hur mycket fel man fick göra innan den tappade lusten att hoppa 1,20.

Anledningen till att tyskan inte fick byta häst var att hästen måste antingen ha vägrat ut sig eller vara halt för att man ska få byta. Eftersom ryskan utgick på egen begäran så fick hon inte byta.

Sen kan man ju ifrågasätta varför det ska krävas fyra stopp innan ett ekipage har vägrat ut sig i femkamp, men det är väl en annan fråga.
Fast två är fler än en. Och i det här fallet så är det en för mycket. Man kan ju tänka sig vad den varit utsatt för för att reagera på det starka sättet, och är det dessutom en ridskolehäst så har den förmodligen en hög tolerans för dåliga ryttare. Den hade totaltröttnat helt enkelt på den usla behandlingen och dåliga ridningen.
 
När det gäller sådana här dåliga ryttare så är det för många. Och två ryttare är fler än en ryttare.
Jag tycker att hela upplägget är uppåt väggarna, men reaktionen kom ju från det här ursprunginlägget:
Googlade lite på Saint Boy nu. Verkar som om många ryttaren har haft enorma problem med honom. Känns inte som om den hästen klarar av denna typ av tävling. Sedan sållar jag mig till en del andra, just detta moment är ju helt onödigt och inte schysst mot hästarna.
... som låter som ett försök till en ursäkt för ryttaren eftersom hästen inte presterat ok tidigare, typ.
 
Har också sett detta. Blir så jävla arg på människor. Blir också provocerad av att folk skriver att de som tävlar i denna gren har tränat många år inför detta OS. Uppenbarligen har de INTE gjort det om många tävlanden inte ens kan lotsa runt sin häst på ett schysst sätt runt banan. Och att folk dessutom försvarar ryttaren och skriver att ”det inte ens var hårda spörapp och ”punches” hästen fick. Som att det gör det okej att göra så mot hästen? Har sett måånga kommentarer också att det är hästens fel… inte alls så att de inte kan rida ordentligt ARGHHHH :banghead: Blir så jävla provocerad.

Att läsa dessa kommentarer från okunnigt folk om det gör ont i hjärtat, och får mig att inse att det är tur att vi har bättre syn på hästar i Sverige än i övriga världen. Det är tråkigt att det är så, för det är inte schysst mot de stackars hästarna. Hoppas de tar bort denna gren från femkampen, den hör inte hemma hos ointresserade och orutinerade personer utan sympati för hästar.

Precis, hästen gjorde ju inget fel, det var hon som missbedömde avståndet så att den kraschade.
 
Här finns ett klipp på hela hennes ritt, jag hade tidigare inte förstått att hon hade hunnit hoppa några hinder (och krascha) innan hästen vägrade gå fram mer. Det hela ser än mer vidrigt ut här:
Den stackars hästen verkar ha slagit i benen rätt ordenligt. Hoppas verkligen att de ersätter hästhoppningen inom femkamp.
Det är ju en väldigt snäll häst som inte skickar av henne när hon går på den sådär. Det skulle de flesta ridskolehästar jag känner göra. Den hoppar ju väldigt försiktigt, närmast överhoppar sig på hindren i början, så den vill ju uppenbart inte riva. Klart den stoppar till slut då, när ryttarna lägger den fel hela tiden. De borde inte ha med försiktiga hästar, utan hellre såna som inte bryr sig om de river utan hoppar i alla lägen. Om de nu nödvändigtvis ska hoppa så högt med de ryttarna, vilket jag är kritisk till. Normala regler, och sen hoppa 90-1 m.
 
Jag fattar inte hur man kan ha så dålig självinsikt att man går in i en 120-bana utan att ha det minsta hum om avstånd fram till hinder. Det var ju hårresande att se på 😩
Hade hon haft lite självinsikt hade hon ju vetat att hästen stannar om man lägger den fel för mycket (det hade den ju visat med föregående ryttare) och sen inte blivit arg på hästen utan sig själv när hon ändå la den fel så att den stannade.
 
Jag kommer ihåg att jag satt och höll för ögonen när jag såg ridning i modern femkamp i OS i Aten. Redan då var det fullt av ryttare som lade hästarna helt fel och då är ju 1,20 ganska högt.

Kan tycka att om ridmoment över huvud taget ska vara kvar så bör banhoppning bytas ut till något i stil med bruksridning, trail eller WE där ryttarna får visa att de kan kan hantera den typen av hinder som förekommer i dessa grenar.
 
Jag kommer ihåg att jag satt och höll för ögonen när jag såg ridning i modern femkamp i OS i Aten. Redan då var det fullt av ryttare som lade hästarna helt fel och då är ju 1,20 ganska högt.

Kan tycka att om ridmoment över huvud taget ska vara kvar så bör banhoppning bytas ut till något i stil med bruksridning, trail eller WE där ryttarna får visa att de kan kan hantera den typen av hinder som förekommer i dessa grenar.

WE hade varit jättebra! Men inte speeden utan bara tekniken. Eller ett Lätt B-dressyrprogram. Det känns som om det är ungefär där de är ridmässigt.
 
Kollade igenom hela hoppdelen i modern femkamp i går. Genom en kanadensisk sida, och fick en kompis från USA som har VPN att streama den åt mig 🙈 Vad gör man inte liksom. Hade hört om att det är dålig kvalitet på ridningen från alla för jag tänkte hur illa det kan vara, det är ju OS.

Nej, bara nej. Vilken elak sport. Samtliga rider sämre än mediokra ryttare på vilken nybörjar pay and jump som helst.
Så himla ojämnt ridet, vingligt, ingen balans, stigbygeln är hela vägen in på foten, ryttarna ramlar av till höger och vänster och de river inte ens "normalt" typ en bom ner utan rider ner hela hinder och krashar in i hinder. Ryttarna hamnar konstant framför eller bakom i språnget. Massor med ryck i munnen, och dunsande ner i sadlarna vid nedslaget. Massor pisk nästan hela tiden och ponnyspark med sporrar. Hästarna läggs helt fel, och man tar ofta fel antal galoppsprång mellan hindren.
Ridskolehästarna hade alla gånger vägrat de med. Jag tappade hakan.

Det var en häst som var en ängel, Beauty. När ryttaren hänger över halsen över en hel 3 kombination och hästen ändå balanserar upp ryttaren, samt försiktigt hoppar alla tre perfekt och direkt efter hjälper ryttaren upp i sadeln är den hästen värd alla morötter i hela världen. :love:

Om de nu måste ha med hoppning i modern femkamp tycker jag att de bör göra om den helt. Ryttarna kan väl ta med egna hästar, eller få en vecka eller två på sig att lära känna hästarna. Sänk hindren rejält. Bort med sporrar och spön. Samt lägg in stilpoäng som är värda så pass mycket att de blir avgörande.
De måste tydligen få någon form av godkännande från sin ridlärare som säger att de är redo för att hoppa en bana, men där tänker jag att man i så fall bör ha en oberoende part som åker runt och tittar och ger det där godkännandet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Åtalet mot den tyska idrottaren Annika Schleu och hennes tränare Kim Raisner läggs ner. Duon misstänktes för djurplågeri efter att ha...
Svar
2
· Visningar
624
Senast: Zpunk
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 566
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 620
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp