Bukefalos 28 år!

Hatjo på Bagis

Roxer

Trådstartare
Usch vilken natt. Just nu ligger Hatjo inne på Bagarmossen med lunginflammation. Från att ha varit pigg och som vanligt på (de korta koppel-) promenaderna så fick han feber och började andas ansträngt vid elvatiden igår kväll. Temperatur på 39.6. Efter att ha konsulterat Bagis en sväng så sa de att jag skulle avvakta lite under natten. En halvtimme senare så kom jag och sambon fram till att vi nog åker in i alla fall eftersom han var så slö och verkade så ansträngd när han andades.

Väl inne slog vi en röntgenplåt och tog ett blodprov. Röntgenbilden visade på en angripen lunglob och vita blodkropparna var tydligen genom taket. De tyckte att vi skulle lägga in honom för dropp och antibiotika. Han var jätteseg när vi åkte därifrån. Usch vad jag ogillar att lämna djur kvar på djursjukhus sådär, men det är ju för sakens bästa.

Har inte hört någon uppdatering inatt (vilket är bra eftersom han i så fall inte blivit sämre), men de tyckte att han eventuellt kunde få ligga till onsdag för observation.

Både jag och Abbe går runt och funderar på varför det inte kommer någon glad liten Hatjo och busar. Det var väldigt tomt i sängen inatt också. Ingen liten Hatjoboll som kom och rullade ihop sig i mattes armhåla för att ligga så nära som möjligt.

Peppning någon? Just nu känner jag mig usel som matte för att inte ha sett tidigare vart det var på väg.
 
Sv: Hatjo på Bagis

Han är ung och frisk = det märks så väl att de blir "dåliga"!
Vilket gör det ännu jobbigare för oss ägare ;)

Men just att han ÄR ung och frisk är ju också den bästa garantin för att han kommer vara onödigt pigg redan i kväll!

Så när du nu får strikta restriktioner om att han måste hållas lugn i 10 dagar för att vila och låta kroppen hämta igen sej... Och han efter fem dagar leker grävling i sängen, möblerar om alla mattor, terroriserar "gammel man" DÅ ska vi påminna dej om hur tomt det var utan en huligan i sängen :D

/Swat
 
Sv: Hatjo på Bagis

Ojdå :(
Vad snabbt det gick. Var det inte någon som nämnde just lunginflammation i en tråd som du startade angående kennelhostan?

Hoppas det går bra med lille Hatjo, med antibiotika så vänder det snabbt och han får komma hem.
 
Sv: Hatjo på Bagis

Men HU!? Vad har hänt? Tror jag läste nått om kennelhosta, vart det alltså lunginfl? :(

Stackars lillen, såklart är det inte ditt fel, jag som hade tänkt kolla om ni ville hänga med ut nått i superkylan.. åsså e han sjuk lillen.. :(

Här håller vi tassar och tummar att Hatjo snart är frisk och hemma igen!
 
Sv: Hatjo på Bagis

Åh nej! Söta lilla Hatjo! :( Hoppas han kryar på sig snabbt!
 
Sv: Hatjo på Bagis

Svarar lite allmänt sådär.

Hatjo är hemma från Bagis nu. Han hade tydligen piggat på sig rätt bra efter lite dropp och antibiotika så när morgonpersonalen tittade till honom hade han strimlat allt som fanns i buren samt dragit ur droppkanylen. Ny kanyl senare så kom de fram till att de nog skulle skicka hem honom eftersom han skällde konstant.

Så. Han fick följa med till jobbet och har nu legat och sovit sen kl 14.00. Abbe blev tokglad när han insåg att matte hämtat lillskiten. Tror aldrig att jag har sett en hund vara så nära att slå knut på sig själv.

Nu blir det antibiotika i 14 dagar och röntgenåterbesök den 11:e. Specialmat några veckor också.

Swat: Ja, jag ska komma ihåg det sen när han fyller ett och är terrorist. ;)

skuggi: Ja, det kom jätteplötsligt. Från pigg och med till seg och slö på en timme lite drygt. Men Abbe är nog villig att gå en liten promenad om någon vecka eller så. Han måste sluta hosta först bara. :)

Fiffi1: Ja, han blir nog bra snart. Det är mest känslan att inte kunna påverka som är jobbig.

Galathea: Jag hälsar honom det. ;)
 
Sv: Hatjo på Bagis

Vad skönt att han piggnade på sig! Jag förlorade en hund i lunginflammation i höstas, det gick väldigt fort. Så får lite rysningar bara jag läser om det.


Har inte läst din andra tråd, angående kennelhosta, men han hostade alltså innan? Jag är bara lite nyfiken på det här med lunginflammation (och nojig kanske...). En väns labbe konstaterades också med lunginflammation här för någon vecka sedan, men svarade liksom din bra på behandling. Jag har fått intrycket tidigare att det inte är alltför vanligt att hundar utvecklar lunginflammation?
 
Sv: Hatjo på Bagis

Åh vad bra att han blev bättre fort!

Min lilla skit har 39.9*c...hon hade så mycket som 40.4 för några timmar sedan, men dom tyckte ändå inte jag skulle komma in med henne...men nu är det på väg ner i alla fall!
Man blir så rädd när ens lille är sjuk!:(
Kommer bli en lång natt...
 
Sv: Hatjo på Bagis

Han hade klassisk kennelhosta några dagar innan. Tror att det är lite sjävförvållat med lunginflammationen eftersom han väldigt sällan tar det LUGNT i koppel utan klättrar runt i snön i alla fall. Sen går det enligt vet väldigt snabbt oftast när de utvecklar lunginflammation, även om det inte är så vanligt.

Enligt röntgen så var den relativt begränsad som inflammation betraktat så det är nog därför som han svarar relativt bra på behandlingen iaf. Imorse när jag skulle ge antibiotika så tog han tabletten ur handen på mig och tuggade i sig den ungefär som att det var något nytt och spännande godis :love:. Det veterinären tyckte att vi skulle hålla koll på var tempen. Om den sticker igen ska vi höra av oss, men just nu har han 38,0 så ingen fara på taket. Han fick beröm för att han "i alla fall är jättesnäll att tempa". Hehe... Sen att han förstörde en biabädd för dem är en annan femma. ;) Tror nattpersonalen höll på att få gråa hår pga honom.

kl.
Ska försöka få i honom lite mer vätska förresten. Någon som har något bra tips? Funderade på att koka en kycklingfilé (som han ändå ska få sen) och ge honom av kokvattnet. Vad tror ni?
 
Sv: Hatjo på Bagis

Usch då. Vi håller tummarna för att hon kryar på sig. Hur har det gått inatt? Hostar hon någonting?
 
Sv: Hatjo på Bagis

Det går inte så bra:(
Hennes feber ligger nu på 40 grader, jag försöker kylaned henne med en kall vetevärmare och den gillar hon.
Hon hostar ingenting, så det är nog inte kennelhostan...
Hela stan är i kaos och jag väntar på en skjuts till veterinären, men han är fast i bilköer, så fruktansvärt stressande!

vettentipps, lägg en god godis i vattenskålen. Brukar ta ett tag innan dom får tag på godisen och under tiden får dom i sig vatten.
Har också hört att man kan hälla en liten skvätt filmjölk i vattnen.

Lycka till!
 
Sv: Hatjo på Bagis

kl.
Ska försöka få i honom lite mer vätska förresten. Någon som har något bra tips? Funderade på att koka en kycklingfilé (som han ändå ska få sen) och ge honom av kokvattnet. Vad tror ni?
Mycket bra idé!
Saltfri buljong är oxå bra, o om hunden tål mjölk/fil kan man blanda i lite sådana droppar oxå.

Krya på sig vovven!
 
Sv: Hatjo på Bagis

kl.
Ska försöka få i honom lite mer vätska förresten. Någon som har något bra tips? Funderade på att koka en kycklingfilé (som han ändå ska få sen) och ge honom av kokvattnet. Vad tror ni?

Bra idé! Annars brukar jag ge mina hundar vattnet som blir över när man kokar boil-in-bag ris, det tycker dom är supergott.
 
Sv: Hatjo på Bagis

Usch då. Vi håller tummarna för att det går bra med voffsen.

Du får uppdatera när ni är hemma igen.
 
Sv: Hatjo på Bagis

Skönt att höra att han är bättre :love::bow:
Ni får höra av er när ni är sugna på lite prommissällskap :idea:
 
Sv: Hatjo på Bagis

Nej va tråkigt men han kommer att bli frisk , vår boxer har nyligen tillfrisknat efter lunginflamationen , startade med kennelhosta ..din vovve e frisk snart.
/Anneli:)
 
Sv: Hatjo på Bagis

Absolut. Vi får nog vänta ett tag dock eftersom det är rätt lång "karantäntid". Men sen är vi på igen. ;)

Anneli: Ja, det verkar gå åt rätt håll i alla fall. Han hoppade som en tok på min lillebror som ska sitta hundvakt. Otrolig skillnad från igår då han var rätt trött och hängig fortfarande. :)
 
Sv: Hatjo på Bagis

Förresten Swat.. Det tog inte ens 24 timmar efter att han kom hem som han började dra "gammelman" i svansen.. Så sååå mkt fel kan det ju inte vara på honom. Sen drog han världens teater igår när jag hämtade honom. Full rulle i korridoren utanför "gå hem rummet" och sen när han såg mig så sjönk hela hunden ihop och såg ut som "heeej.. Jag är JÄTTESJUK!". Haha.. Liten miss att jag såg honom när han släpade runt djursjukvårdaren bara. ;)

Just nu gjorde han en räd och drack ur mitt vattenglas på soffbordet... Lus till unghund man har. Skvätter vatten över hela skärmen. ;)
 
Sv: Hatjo på Bagis

Så. Efter åtta dagar med antibiotika och extrem koppelvila så klättrar Hatjo på väggarna. Just nu har han i och för sig funnit en ny livsuppgift i att försöka tugga i sig 50 cm benet som vi haft liggande här i säkert ett par månader. Just nu har han kommit halvvägs.

Enda gången han har 3 tassar eller mer i marken när vi är ute och går är när han ska kissa eller bajsa. Annars så hoppar han runt oavsett längden på kopplet. Men det gööör inget, för jag är glad att jag har honom hemma. Dessutom är det en begränsad period.

För övrigt är han väldigt lätt att få i medicinen. Det går till såhär: Matte tar fram förpackningen och skramlar lite med folien. Hatjo kommer som en raket från vardagsrummet och sätter sig förväntansfullt vid mattes fötter. Matte ber om tass/sitta fint/ligg och ger sedan tabletten som godis. Hatjo tuggar i sig tabletten och ber om mer. :D

Nej, nu längtar vi efter att få göra utlopp för lite av energin. Abbe tycker att det är svintråkigt när lillskiten inte får busa (så Abbe busar med honom i alla fall, i smyg när matte inte ser eller håller på att plocka upp bajs eller något liknande). ;)

Återbesök den 11/3. Vi får väl se hur det ser ut då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp