Bukefalos 28 år!

"Havresilo"- hur bygga för att slippa oönskade djur?

diamonia

Trådstartare
Hur bygger man en havrebehållere ovanför foderkammaren och får den tät för möss? Har kollat på nya men de är ju så dyra...Visa gärna bilder!!!
 
Sv: "Havresilo"- hur bygga för att slippa oönskade djur?

Vi har avtal med anticimex. Inte sett en mus eller råtta på flera år!! Varmt att rekommendera!
 
Sv: "Havresilo"- hur bygga för att slippa oönskade djur?

Har ni katt?

Jag vill helst slippa sånt, dvs betala någon för att utrota när jag dels har katt och bygger nytt. Då borde jag ju kunna bygga bort problemet tycker jag!
 
Sv: "Havresilo"- hur bygga för att slippa oönskade djur?

Ja, vi har flera katter. Mössen flyttar, följer gärna vattendrag så det är svårt att få det helt musfritt. Åtminstone här som det kryllar med lantbruk runtom. Jag hade en gång en häst inhyrd på ett ställe där det var mushål i varenda täcke mm. ALLT var trasigt.
Det är inte speciellt dyrt att få skydd av anticimex om man jämför vad hästtäcken mm kostar att köpa nya.
Förövrigt har vi vår havre i en stor binge ovanför krossen i foderrummet. Den är gjord av blank plywood som möss inte kan klättra på.
 
Sv: "Havresilo"- hur bygga för att slippa oönskade djur?

Vad ska du ha för typ av havrebehållare?
Vi köpte silovarianten som står på foderbilar och styckade upp (det var fyra på den vi köpte hyfsat billigt). Sålde de tre andra, och har vår som fodersilo.
 
Sv: "Havresilo"- hur bygga för att slippa oönskade djur?

Vad ska du ha för typ av havrebehållare?
Vi köpte silovarianten som står på foderbilar och styckade upp (det var fyra på den vi köpte hyfsat billigt). Sålde de tre andra, och har vår som fodersilo.

Åh, kanske en ide! Hur stora är de? Jag vet inte vad jag skall ha för typ, har inte kommit så långt i mina funderingar ännu.

Räknade ut i går att jag kommer att behöva 4 tons utrymme och hur mycket är det räknat i havre?


Tar du in all havre för ett år i taget? Hur gör man innan man kan använda havren den skall väl ligga ett bra tag innan?
 
Sv: "Havresilo"- hur bygga för att slippa oönskade djur?

1 kg havre=2 liter havre

Så 4 ton havre = 8 m3 havre (2x2x2m)
 
Sv: "Havresilo"- hur bygga för att slippa oönskade djur?

Havre "rinner" lätt och du kan kanske även titta på byggritningar för pelletsförråd exempelvis http://pelletsindustrin.litium.com/...cument.asp?archive=1&directory=27&document=84

Tar du in all havre för ett år i taget? Hur gör man innan man kan använda havren den skall väl ligga ett bra tag innan?
Havre är en färskvara (men med lång hållbarhet). Havren ska vara tillräckligt torr för att inte "gå varm". Man måste hålla koll på temperaturen i havren upp till tre veckor efter att man tagit in den. Det är antagligen det du menar med lagring. Men det har inget med användningen att göra, du kan använda den direkt.

Om man lagrar in för fuktig havre kan, i allra värsta fall, havren bli skadad eller till och med förorsaka brand. Vi förvarar vår havre på betonggolv med betonväggar så vi kan köra in med traktorskopa. Minsta tendens till värmeutveckling så får man blåsa kalluft igenom.
 
Sv: "Havresilo"- hur bygga för att slippa oönskade djur?

Men man brukar ju alltid höra att man inte skall använda havren förren efter X antal månader...?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 782
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 738
Senast: Myrten
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
859
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp