Vad får dina barn i julklapp i år?

Ja, vad får mitt barn i julklapp? Alldeles för mycket 🙈 den "stora" presenten från mig är ett Schleich-stall med figurer, sen får hon lite fler figurer och hästar från andra släktingar. En ny tuff cykelhjälm med enhörningar på får hon också, samt ridbyxor, ridskor och strumpor eftersom hon vill fortsätta rida efter jul. Förutom det lite gosedjur och pyssel samt en Bitzee (typ pokemon som är ett hologram). Ungen är 7 år.
 
2-åringen som är helt tokig i vatten får av oss någon form av vatten/badleksak som pappan hittade. Jag har försökt förmedla till släkten vi ska fira med att han inte behöver få julklappar från dem, men det har inte gått hem så vet att han kommer få åtminstone en traktor och en bil också.

Bebisen får ingenting.
 
Blev lite mer än vi tänkte egentligen, hon är 1 år och 3 månader. Men det blev så roligt... Leksakskök med lite träfrukter, dockskåp till alla hennes olika gubbar och figurer, två böcker. Vet ju att hon kommer få massa av släkt också.
 
Sexåringen här hemma får ett litet lego friends-kit med en kattskötarbil. Hon fick ett pannkakscafé i samma serie när hon fyllde år och det har hon lekt mycket flitigt med, och eftersom katter är hennes favoritdjur lär inte den här bli sämre.

Sen vet jag att hon kommer få massa andra saker eftersom vi ska till släkten vi inte träffat på ett år, så det finns ingen anledning att köpa fler prylar själv. Sätter hellre in en peng på sparkontot 😊
 
Av mig då, sen är det ju av pappan, mormor, farmor och ett paket från kusiner.

12 år:
Handkontroll till Nintendo switch
Odla egna kristaller-set
2 böcker (second hand)
Ett sällskapsspel

9 år:
Badlakan + second hand-handdukar till pyssel (önskat sig)
Gör egna silversmycken-set
2 böcker (second hand)
Ett sällskapsspel
 
Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år?

Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar kring julklappar MEN (!!!) tråden är bara för skojs skull. Det här är ingen lämplig tråd för debatt eftersom alla har olika ekonomiska förutsättningar och prioriteringar när det kommer till julen. Ingen är bättre eller sämre än någon annan för att de ger fler/färre eller dyrare/billigare paket. Barn kan ju ha en magisk jul oavsett om de får ett paket eller tjugo!

Vår nioåring får:
  • ett dyrare set med Harry Potter-Lego
  • den illustrerade utgåvan av Harry Potter och de Vises Sten
  • 500 bitars-pussel med hundar
  • pusselmatta
  • 1 kg ritpapper
  • ett Lego-set med jultema som vi fick gratis av Jollyroom när vi beställde.
Vår tvååring får:
  • ett dyrare Duplo-set, Europas vilda djur
  • en stapelregnbåge i trä
  • nya kritor
  • en barnsax pga nyvunnet enormt intresse för att klippa papper i små, små, små bitar
  • 1 kg ritpapper.
Våra barn öppnar våra julklappar på morgonen, så något kul att sysselsätta sig med tills det är dags att gå till släktkalaset på eftermiddagen är prioriterat (Lego, pussel). På släktkalaset får de sedan några julklappar till. Släkten är inte så mycket för att köpa leksaker utan det brukar bli någon mer påkostad leksak från mina föräldrar plus makens bror och sedan lite böcker, kläder och praktiska grejer, ofta någon slant till äldsta. Brukar bli väldigt lagom vilket vi är tacksamma för!
Jag vet faktiskt inte 🙈. Barnets pappa har köpt och slagit in alla julklappar innan han åkte och jobbade, så det blir en överraskning för mig med!
 
Ingenting 😁 Men så är han bara fem månader. Jag ser fram emot att köpa en julklapp nästa år då han kommer kunna öppna något! Jag sa till mina släktingar att de inte ska köpa något, men vet att både hans mormor, farmor och moster har köpt något litet.
 
15-, 13- och 11-åringen får bara en julklapp var i år. Ett VR-headset. Farmor och morfar köper var sitt och vi köper ett. Var på rea och kostade ”bara” 3500kr styck.

9-åringen får en locktång och pengar. Det var det hon ville ha.

Får se om hon också vill ha ett VR-headset men det får i så fall vänta till när skattepengarna kommer.
 
4,5 åringen får:
Ett pussel
Mönstersax
Dockmöbler (hon kommer få ett dockhus av sin farmor)
Ett spel (fem myror är fler än fyra elefanter, bokstäver)
Enhörning med föl (schleich)
T-shirt
En sån papptavla med motiv man målar efter siffror

Snart 2 åringen
Påslakanset med pippi
Två böcker
Pussel
Målarbok
Tandborstfodral
Playmobil 123

Och så ett begagnat Ikealeksakskök som jag antar mest den lilla kommer att leka med.

Jag fightas med att hålla mängden nere och så lätt ångest över att jag inte köpt julklappar som är roliga nog. Å andra sidan brukar jag inte köpa massa prylar året runt, utan brukar hålla mig till jul och födelsedagar
 
Jag har inga barn men 4 brorsbarn så skriver ändå! Dom första två är köpa efter deras önskelistor och dom andra två är inspirerad av deras önskelistor då allt redan var köpt på dom listorna när jag skulle köpa i slutet av november - mina syskon och föräldrar är snabba!

Till snart 7-åringen
Fotbollskläder nr 9 Erling Haaland, Manchester City

Till 4-åringen
Enhörningskäpphäst (när jag letade efter denna fick jag upp ett klipp på Instagram på två barn som åkte hoverboard med käpphäst.. Såg fantastiskt kul ut så frågade min bror om inte min brorsdotter hade glömt hoverboard på önskelistan men det menade min bror att hon INTE hade :rofl:. Jag tror mer att han vill ha kvar sin inredningen hel :laugh:)

Till 3,5 åringen
Två paw patrol bilar samt figurer från filmen Paw Patrol The mighty movie. Inte direkt på önskelistan då allt på den var köpt när jag skulle köpa :cautious: :p Men tror dessa blir bra. Min föräldrar kommer ge honom, utifrån hans önskelistan, den väldigt stora båten från den filmen och där ingår bara en av bilarna/figurerna så jag komplettera med 2 till.

Till 1,5 åringen
Montessori Leksaker i trä – magnetiskt fiskespel och 2 pussel
 
Tvååring
*Badkritor
*Böcker (Greta Gris, någon jag glömt och "vi bakar" eller något sånt".
*Pippipussel
*Docksäng jag fyndat i garaget som vi tydligen ärvt från hennes snart 25åriga kusin 🤷‍♀️ Sängen lär bli succé! (Fyndade docksulky på samma sätt i garaget till födelsedagen och det var en fullträff. Vårt garage känns lite som "vid behov"-rummet i Harry Potter känner jag...)

Det är vad hon får av oss tror jag.
 
8-åring

En squishmallow (önskat sig)

Fotbollsfigur föreställande Mbape

Presentbox med Among Us-gubbar

Sen har pappan inte köpt sina presenter än, men vi funderar på lite olika pussel och ev något mer. Kommer få spel till sitt Nintendo av farfar och av morfar har han redan fått sin present (box med Pokémonkort). Mormor ska ta med honom på stan så han får välja nånting själv.
 
9-åringen får tågresa, hotellnatt i Stockholm och biljetter till Bröderna Lejonhjärta på Intiman för honom och mig. Hoppas att det ska bli uppskattat, Bröderna Lejonhjärta är hans absoluta favoritbok och han verkligen njuter av ha egentid med en förälder och att inte behöva dela uppmärksamheten med lillasyster.

6-åringen får en "välj fritt, vi gör vad du vill"-dag (som infaller samtidigt som storebror åker till Stockholm). Pappan ska skapa ett "presentkort" där hon kan välja mellan Leos lekland, badhus, sushi, bio etc. Hon ska även få biljett till Disney on ice tillsammans med sin kusin.

Så som flera andra i tråden uttryckt så känner jag mig SÅ trött på saker, bådas rum är överfulla av saker som de sällan eller aldrig leker med. Nu blev det enbart upplevelser från vårt håll i år, pengamässigt förmodligen lite dyrare än vad vi har gett dom tidigare men jag hoppas att det ska skapa fler roliga minnen och mindre plast i mitt hem...
 
Vår 7-åring får av oss:
- flerpack Magic Mixlings
- Pokemon Labyrint-spel
- En mys-tröja (typ oodie, fast från HM)
- Bok om känslor
- Bok om sjukdomar och virus (önskat sig)
- Bok om gift (hon gillar faktaböcker)

Vi ska fira jul uppe i Norrland hos min pappa och hans sambo, så hon kommer att vara enda barnet - vilket hon tycker är lite tråkigt så ja, på ett sätt får jag lite dåligt samvete och vill att hon ska få många julklappar :o Men alltså, jag vet ju egentligen att det kommer bli jättekul och hon kommer inte lida och ha tråkigt menmen... jag får ångest när jag tänker mig att hon kanske kommer må dåligt på nått sätt.
Å andra sidan har vi redan firat jul en gång nu i helgen tillsammans med min mamma och syster med familj :rofl: Då fick hon spel, böcker, lego och ett roblox-lekset. En jättebra bok om blommor och ätliga växter fick hon och den är hon väldigt förtjust i, vi har redan den om insekter och den om fåglar ur samma serie så dom har jag rekommendera! "Mina första ----" heter serien, Emma Jansson är författare.
 
Vår 7-åring får av oss:
- flerpack Magic Mixlings
- Pokemon Labyrint-spel
- En mys-tröja (typ oodie, fast från HM)
- Bok om känslor
- Bok om sjukdomar och virus (önskat sig)
- Bok om gift (hon gillar faktaböcker)

Vi ska fira jul uppe i Norrland hos min pappa och hans sambo, så hon kommer att vara enda barnet - vilket hon tycker är lite tråkigt så ja, på ett sätt får jag lite dåligt samvete och vill att hon ska få många julklappar :o Men alltså, jag vet ju egentligen att det kommer bli jättekul och hon kommer inte lida och ha tråkigt menmen... jag får ångest när jag tänker mig att hon kanske kommer må dåligt på nått sätt.
Å andra sidan har vi redan firat jul en gång nu i helgen tillsammans med min mamma och syster med familj :rofl: Då fick hon spel, böcker, lego och ett roblox-lekset. En jättebra bok om blommor och ätliga växter fick hon och den är hon väldigt förtjust i, vi har redan den om insekter och den om fåglar ur samma serie så dom har jag rekommendera! "Mina första ----" heter serien, Emma Jansson är författare.
Dom böckerna sneglar jag lite på till nästa år dom ser så fina ut, kul att läsa att dom rekommenderas ☺️👌
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp