Sv: Hector

Hrm.....

Otrooligt likt.....
Förutom att Gaspari var fux dubbel:angel:

Kryper tillbaks där jag kom i från :o
 
Sv: Hector

I ärlighetens namn så finns nog inte en enda människa som avlar dressyrhästar idag som hade tackat nej till Donnerhall eller till Rubinstein.
 
Sv: Hector

Tror du? Man hade valt dem i alla lägen, till alla ston, om de bara varit i avel? Det tror inte jag, jag tror att man hade avlat på t ex De Niro, Don Romantic, Jazz, Flemingh, Gribaldi etc ändå, även om Donnerhall och Rubinstein varit i avel fortfarande.
 
Sv: Hector

Missade du hela poängen ?
Att de två av de största avelsmatadorerna är lite rejälare; inte spindelbeniga med en massa elektricitet.

(Förresten så är ju inte DeNiro, Don Romantic, Flemmingh eller Gribaldi så extremt moderna i typen heller, eftersom det var vad jag var ute efter)
 
Sv: Hector

moorlandstotilas2.jpg


Och det här är Totilas :D
 
Sv: Hector

Den här kan väl inte heller beskyllas för att vara modern (och han lever väl fortfarande 29 år gammal)

weltmeyer.jpg
 
Sv: Hector

En par andra rejäla hingstar av den äldre modellen, inte så elektriska heller - inte heller några toppavelshingstar ? ;)

Det kan ju hända att Hector är mer slimmad nu för tiden. Men under de åren jag såg honom kan jag säga att han sett ut som en ardenner jämte Donnerhall och Rubinstein. Att ens jämföra honom gångärts/tävlingsmässigt med dessa två hingstar blir ju tramsigt. Sen får jag väl tycka att Hector är en fin tävlingshäst och inget som jag skulle kalla ett avelsämne utan att bli hånad? Eller?
 
Sv: Hector

Självklart får du det.

Men allt som är av den äldre modellen behöver ju inte vara dåligt som avelhingstar heller. Det var liksom det jag ville ha fram.
 
Sv: Hector

Självklart får du det.

Men allt som är av den äldre modellen behöver ju inte vara dåligt som avelhingstar heller. Det var liksom det jag ville ha fram.

Nej absolut inte:). Men med Hector är det fler saker än bara typen som gör att jag inte riktigt tror på honom. Sen måste man förstås ha i åtanke att han är 20 år gammal-hans avkommor kommer inte att visas förrän om fyra år och jag är skeptisk till att en så gammal hingst kommer att vara en superförärvare så långt efter "sin tid" och stå sig mot unga stjärnor. Men jag kan självkart ha fel:p.
 
Senast ändrad:
Sv: Hector

Nej absolut inte:). Men med Hector är det fler saker än bara typen som gör att jag inte riktigt tror på honom. Sen måste man förstås ha i åtanke att han är 20 år gammal-hans avkommor kommer inte att visas förrän om fyra år och jag är skeptisk till att en så gammal hingst kommer att vara en superförärvare så långt efter "sin tid" och stå sig mot unga stjärnor. Men jag kan självkart ha fel:p.
Måste en hingst vara en potentiell superförärvare för att vara aktuell för godkännande, menar du?
Eller kan det kanske räcka att han är potentiellt matnyttig i avel?
 
Sv: Hector

Absolut inte. Jag gillar ju en hel del hingstar som lämnar lagom hobbyhästar med trevligt psyke och härlig ridbarhet. Vet inte riktigt om Hector platsar där heller.
 
Sv: Hector

Fast i ärlighetens namn så avlar man ju inte på de där herrarna idag, utan på deras förädlade, elektrifierade ättlingar. Och det är ju i dagens avel Hector skulle vara aktuell, inte för 20 år sen.

Tja OS-hästen Damon Hill är Donnerhall- Rubinstein och han används i allra högst grad idag.. Inte så modernt där ;)

För min de lfår de hemskt gärna godkänna Hector!

Det genetiska materialet är viktigare än om han är hypermodern.. då får vi väl helt sonika ha lite märrar med prima xx-blod alt trakhener i till honom.:)

Intressant är att efter lagt ett gäng år på detta med att söka gångartshingstar som nedärver sig för de allra högsta klasserna så är det gossar med mkt massa..

Jag tror att man måste se till vilket arbete de ska orka göra, avlar jag flashiga långbenta gångartshästar eller avlar jag för att försöka få fram hästar som har styrkan och uthålligheten samt är konstruerade på ett sätt som gör att de kan orka gå de högsta klasserna..

Jag tror man får vara försiktig med att stirra sig blind på att få en "modern typ" vill vi bara ha långbenta kortryggade grundbålare sen?

-Fiorano det finns nog mängder av hingstar som man isf kan ifrågasätta om de lämnar vare sig GPhingstar eller trevliga hobbyhästar. Jag funderar ex en hel del på Damino SD´s varande.. Smaken är som baken helt enkelt :) Men ingen som sagt att du eller jag har fel..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Har en bekant som frågade om hingsttips till ett av sina ston. Hen önskar en stämpelhingst (hoppning) som ger lite storlek. Stoet är av...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Sporthorse
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 217
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 122

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp