Sv: Hector

Om du kollar på Damon Hills ungar så är dom hur fina som helst, de har förstås massa-men det har jag inget emot om det nu är så ni uppfattar det hela. Som jag har skrivit tidigare är det flera variabler med Hector som gör att jag inte tror att han blir en avelsmatador.


Damons Delorange (Damon Hill-Rubin Royal-Donnerhall:p):
Damons%20Delorange-09-11-02-0421-.JPG



Vad det gäller Damino är det väldigt shady vad ens som händer med honom öht, men ingen kan förneka att ungarna gick väldigt bra på treårs förra året! Har frågat ägaren mer än en gång men får aldrig ngt svar. Att ens dra upp honom som direkt riktat till mig för att jag använt honom känns borderline påhopp dessutom. Jag har aldrig sagt att han skulle vara en blivande superförärvare? Jag har dessutom i flera trådar framhållt att jag tycker att det ÄR viktigt med lagomhingstar som man kan producera trevliga hobbyhästar med.

Så jag fattar inte att det ens blir en grej av att jag säger att en hingst som jag dessutom sett väldigt mycket i sin vardagsträning troligen knappast kommer att bli en storförärvare? Spelar roll vad jag tycker? Vill ni använda dunderklumpen är det upp till er.
 
Sv: Hector

Men frågan är väl då varför du ens tjatar om att han inte kommer bli någon storförärvare??? Det är det nog kanske ingen som förväntar sig heller.

kollade fimen som ancan länkade till nu - vi har ju helt klart olika uppfattning om vad som är en dunderklump. Alla hästar kan inte vara små nätta flickhästar men den där är ju uppenbarligen inte större och tyngre än att den kan tävlas på högsta nivå av just en tjej.
Själv hade jag kunnat använda en sådan för att få tillbaka lite Gaspariblod i min egen avel... :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Hector

Missade du hela poängen ?
Att de två av de största avelsmatadorerna är lite rejälare; inte spindelbeniga med en massa elektricitet.

(Förresten så är ju inte DeNiro, Don Romantic, Flemmingh eller Gribaldi så extremt moderna i typen heller, eftersom det var vad jag var ute efter)

Fast min poäng är ju att ja, de är avelsmatadorer, men inte idag. De ligger ju flera generationer bort i dagens populära avelshingstar,och de ättlingar till dem som är populära i aveln idag är inte av samma modell.

De är gårdagens matadorer, inte dagens.
 
Sv: Hector

Tja OS-hästen Damon Hill är Donnerhall- Rubinstein och han används i allra högst grad idag.. Inte så modernt där ;)

För min de lfår de hemskt gärna godkänna Hector!

Det genetiska materialet är viktigare än om han är hypermodern.. då får vi väl helt sonika ha lite märrar med prima xx-blod alt trakhener i till honom.:)

Intressant är att efter lagt ett gäng år på detta med att söka gångartshingstar som nedärver sig för de allra högsta klasserna så är det gossar med mkt massa..

Jag tror att man måste se till vilket arbete de ska orka göra, avlar jag flashiga långbenta gångartshästar eller avlar jag för att försöka få fram hästar som har styrkan och uthålligheten samt är konstruerade på ett sätt som gör att de kan orka gå de högsta klasserna..

Jag tror man får vara försiktig med att stirra sig blind på att få en "modern typ" vill vi bara ha långbenta kortryggade grundbålare sen?

-Fiorano det finns nog mängder av hingstar som man isf kan ifrågasätta om de lämnar vare sig GPhingstar eller trevliga hobbyhästar. Jag funderar ex en hel del på Damino SD´s varande.. Smaken är som baken helt enkelt :) Men ingen som sagt att du eller jag har fel..

De får jättegärna godkänna honom, men hans typ är inte så populär idag. Det är väl inget kontroversiellt med att konstatera att han har en idag lite gammeldags stam, och en idag gammeldags typ? Och vidare att många vill avla på och köpa stammar och typ som känns moderna, inte gammeldags?

Sen kan man ju tycka att det är bra eller dåligt, men det verkar vara mycket större efterfrågan på hingstar som ger lättare typ, längre ben och mer elektricitet än på hingstar som ger motsatsen. Det är ju inte en åsiktsfråga, det är bara att titta på betäckningsstatistiken i Sverige, och vilka hingstar stoägarna väljer idag.

Det är visserligen många som talar sig varma för gaspariblodet, gamla fina svenska stammar, osv, men tittar man på vilka hingstar som faktiskt får betäcka så är det ju inte de svenskstammade hingstarna, utan de unga med internationellt toppblod. Chirlon betäcker en del, men det är väl också ungefär den ende.
 
Senast ändrad:
Sv: Hector


Usch, en sån här kortbent klumpeduns kan väl knappast göra sig på tävlingsbanorna nu för tiden, men det kanske var OK i forntiden (för några år sedan då).:eek:

Ärligt talat är det någon som bryr sig om hur en häst som presterar på toppen av sin tävlingsgren ser ut. Tycker tyvärr att fokuset på typ har blivit för stort, minns så väl en gammal hästkarls muttrande om "vackra oduglingar".

Ytterligare en sak att ta i beaktande, alla dessa långbenta slimmade hästynglingar (för att använda de allt populärare förmänskligade omdömena) som selekteras och godkänns vid 2 1/2 - 3 års ålder är inte färdiga, de fortsätter via unghästtävlingar t.o.m. 6 år, och först då börjar de bli någorlunda fullväxta. De är ännu inte toppmusklade atleter av Zlatan typ. De äldre herrarna som visats i tråden med mycket större muskelmassa, och så småningom kanske både kulmagar och fettnackar, har all rätt att se ut så. Goa gubbar helt enkelt!
Att många hingsthållare aldrig uppdaterar bildmaterialet på hingstarna i sin reklam kan också bidra till en snedvriden uppfattning. Väldigt få (gäller både folk och fä) har kvar sin tonårskropp.

De Niro är i alla fall väldigt stilig i den här videon sin ålder till trots.:love:
http://www.youtube.com/watch?v=OPHtVcNkQ0g
 
Sv: Hector

Usch, en sån här kortbent klumpeduns kan väl knappast göra sig på tävlingsbanorna nu för tiden, men det kanske var OK i forntiden (för några år sedan då).:eek:

Suck. Vuxet verkligen. Jättegivande dessutom. Jag har aldrig sagt att en rejälare häst inte skulle kunna prestera. Och huruvida Toto kommer att bli en avelsmatador har vi fortfarande ingen aning om.

*kl*

Hittade denna filmen på Hectorhttp://www.youtube.com/watch?v=Im4i7a0ZJEo. Detta var nog en av de första starterna efter att ryttaren fått barn. Jag såg honoom som mest runt 05-06 och då var han inte i närheten så slimmad som på filmen. Måste skilja typ 100 kg och han rör sig mycket lättare än jag minns. Vet att ekipaget fick mycket beröm för sin comeback och efter att ha sett denna filmen förstår jag verkligen varför.
 
Sv: Hector

När jag såg honom var det ju alltså efter/precis innan comeback på tävlingsbanorna, och jag tycker inte han såg tung ut direkt. Ganska rejäl ja, och lite långa bakben, men inte tung.

MEN, nu kom jag på en sak. Det blev ju inte så många tävlingar innan de fick avbryta igen, och om jag inte missminner mig helt så blev Hector opererad för struppipning. Det är ju kasserande om det hittas på en yngre hingst, men jag vet faktiskt inte hur det fungerar när det uppkommer i högre ålder och hingsten redan tävlat flertalet år på hög nivå?
 
Sv: Hector

Borderlinepåhopp... så du kallar mig sjuk för att jag använder mig av en hingst som du gillar i för att göra en jämförelse om smak och vad man vill ha hos en hingst och hingstar som förväntas bli stoförvärvare av GP eller hoppbyhästar?
D SD är den enda hblhingsten som jag vet att just du gillar och som jag inte tycker är ngt speciellt.. Alltså detta med tycke och smak.
Jag trodde att diskussionen om Hector handlar om vad man som person tycker om hans ev varande i Svensk avel och då hänvisar jag till att just du och jag har olika smak när det gäller hingstar.

Jag tror att du får tagga ner Fiorano för allt är inte påhopp.:D

Att jag tog upp Damon Hill är för att det skrivs om gamla stammar och Damon Hill är en ypperlig hingst att använda i en jämförelse., där ligger inte matadorerna fler generationer bort.
Jag vet att han nedärver sig väldigt väl och vad är det som säger att Hector sin stam och sin typ till trots också kan nedärva sig väl..

Han blir nog ingen Donnerhall eller Don Schufro men kan nog absolut förvärva sig väl med rätt ston som vilken annan hingst som helst.

I övrigt så håller jag absolut med om att folk vill ha mer modern typ på sina hästar och svenska hingstar går väl typ nästan aldrig hem.. tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: Hector

*kl*
Tycker också att det är kul att gamla stammar bevaras så på så sätt gillar jag om han gick att använda i Sverige.

Skulle dock inte själv använda honom, har sett honom både på tävling och på träning och gillar inte typen. Ser ut att vara en trevlig häst men inte mer.
 
Sv: Hector

Ärligt talat är det någon som bryr sig om hur en häst som presterar på toppen av sin tävlingsgren ser ut. Tycker tyvärr att fokuset på typ har blivit för stort, minns så väl en gammal hästkarls muttrande om "vackra oduglingar".

Detta tror jag ligger mycket sanning i.
Vi får väl se om dessa hingstar som är så moderna idag verkligen håller som avelshingstar, jag tror ärligt talat att vi INTE (på gott och ont) kommer att se matadoravel a'la Donnerhall. Det kommer inte räcka att hästarna ser vackra ut har långa ben och är elektriska.
 
Sv: Hector

..för araber och eng.fullblod har taskig hållbarhet?
Sen när är massa och lågställd bra för hållbarheten?

Anledningen till att man avlar lättare är för att det ska vara LÄTTARE för hästen att utföra sitt jobb och LÄTTARE för ryttaren att rida.
 
Sv: Hector

Vad det gäller Damino är det väldigt shady vad ens som händer med honom öht, men ingen kan förneka att ungarna gick väldigt bra på treårs förra året! Har frågat ägaren mer än en gång men får aldrig ngt svar.

Damino är kastrerad och befinner sig i Tyskland (troligtvis för försäljning).
 
Sv: Hector

Borderlinepåhopp... så du kallar mig sjuk för att jag använder mig av en hingst som du gillar i för att göra en jämförelse om smak och vad man vill ha hos en hingst och hingstar som förväntas bli stoförvärvare av GP eller hoppbyhästar?
.

Nej, jag kallar dig inte sjuk. Borderline=gränsfall, och inget syfte på sjukdomsdiagnosen. Slarvigt ordval av mig.

Sen förstår jag inte riktigt andra delen av det citerade. Att jag använde Damino hade knappast att göra med att jag trodde att han skulle bli en storförärvare. Jag vann betäckningen och även om han inte var en perfect match till mitt sto fick jag en fin klass I unge. Jag har också i flera trådar sagt att jag gillar lite kralligare hingstar a la Damino.

Vad det gäller Hector och att jag inte tror att han kommer att bli en toppförärvare handlar om fler variabler än bara hans typ-vilket jag också flera gånger påpekat i tråden.
 
Sv: Hector

Nej, jag kallar dig inte sjuk. Borderline=gränsfall, och inget syfte på sjukdomsdiagnosen. Slarvigt ordval av mig.

Sen förstår jag inte riktigt andra delen av det citerade. Att jag använde Damino hade knappast att göra med att jag trodde att han skulle bli en storförärvare. Jag vann betäckningen och även om han inte var en perfect match till mitt sto fick jag en fin klass I unge. Jag har också i flera trådar sagt att jag gillar lite kralligare hingstar a la Damino.

Vad det gäller Hector och att jag inte tror att han kommer att bli en toppförärvare handlar om fler variabler än bara hans typ-vilket jag också flera gånger påpekat i tråden.

Fast Fiorano, när jag skulle betäcka mitt sto så tipsade du och pratade väldigt gott om Damino. Fast flertalet andra härinne tyckte att det skulle bli på tok för grovt. Så det är inte bara Fenestra som fått uppfattningen om att du gillar Damino.

*KL*

Jag tycker det är lite roligt med den "gamla" stammen och hade jag haft ett lättare sto så hade jag mer än gärna lagt en sån hingst som Hector på den. För vad händer när vi bara har sportloppor med jättemkt ben, superkort kropp och med ett temperament som kan vara svårt för oss hobbyryttare att kunna hantera?
För mig som har som slutmål att ta mig typ till st Georg någon dag, när andra faktorer i mitt liv är lite enklare, så är ridbarheten det viktigaste. Min gamla häst har en sån positiv inställning till träning och försöker alltid göra sitt bästa, det är betydligt mkt mer värt än att ha en supergång i mina ögon.
Min nya har gammalt svenskt på mammans sida och en lättare sprätt som pappa.

Jag skulle inte ha något emot att få in Gauguin De Lully om jag inte redan hade det på stosidan:love:
 
Sv: Hector

Jag skulle inte ha något emot att få in Gauguin De Lully om jag inte redan hade det på stosidan:love:

Om det är inte blivit kastat nyligen så finns det nog fortfarande fryst kvar efter Gauguin de Lully på Rodga, det hade jag hellre använt mig av än Hector.
 
Sv: Hector

Om det är inte blivit kastat nyligen så finns det nog fortfarande fryst kvar efter Gauguin de Lully på Rodga, det hade jag hellre använt mig av än Hector.

I dagsläget är det ingen av mina som ska betäckas, den ena vill inte bli dräktig och den andra är bara 1 år:)
Det äldre stoet är efter Matador II-Good Future så på henne var det planerat med en hingst som skulle lätta upp en aning och ge mer luft fram.
På ynglingen har jag Clever Hill Q-Vivaldi, hon ser i dagsläget ut att bli åt det grövre hållet, utan att vara tung. Så vi får se vad det blir på henne den dag hon ska betäckas. Blir hon lätt i typen så lägger jag gärna något grövre på henne.
 
Sv: Hector

Fast Fiorano, när jag skulle betäcka mitt sto så tipsade du och pratade väldigt gott om Damino. Fast flertalet andra härinne tyckte att det skulle bli på tok för grovt. Så det är inte bara Fenestra som fått uppfattningen om att du gillar Damino.

Ja, men det förnekar jag ju inte heller:confused:? I mitt inlägg du citerade skriver jag också att jag gillar lite kralligare hingstar som Damino. Jag har heller aldrig sagt att jag INTE gillar Hectors typ (även om han innan comebacken var en dunderklump)-det jag har sagt är att jag inte tror på honom som storförärvare. För mig är min tycke och smak och vad som blir en avelsmatador väääldigt stor skillnad:D.
 
Sv: Hector

Ja, men det förnekar jag ju inte heller:confused:? I mitt inlägg du citerade skriver jag också att jag gillar lite kralligare hingstar som Damino. Jag har heller aldrig sagt att jag INTE gillar Hectors typ (även om han innan comebacken var en dunderklump)-det jag har sagt är att jag inte tror på honom som storförärvare. För mig är min tycke och smak och vad som blir en avelsmatador väääldigt stor skillnad:D.[/QUOTE

Det var väl inte riktigt det som det handlade om heller, utan att du reagerade ganska kraftigt på att Fenestra la fram Damino som ex på en hingst som du gillade. Och att jag inte tyckte det var speciellt konstigt att hon tog han som ex...
 

Liknande trådar

Avel Har en bekant som frågade om hingsttips till ett av sina ston. Hen önskar en stämpelhingst (hoppning) som ger lite storlek. Stoet är av...
Svar
6
· Visningar
1 057
Senast: Sporthorse
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 217
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp