Bukefalos 28 år!

Sv: Hector

Du hjälper inte hingsten på något sätt genom den ton du valt att använda, snarare tvärtom.

Till alla; använd en trevlig ton mot varandra! Man kan föra en diskussion där man tycker olika utan att svära och uttrycka sig nedlåtande!


Görel - moderator
 
Sv: Hector

Jisses snacka om att vissa har attityd problem......

Är det en massa oregistrerade avkommor du känner till då eller med tanke på att han har två avkommor registrerade i Sverige ?

För övrigt är inte avel med honom överhuvudtaget tillåten i Sverige då han har en defekt (struppipning) som är kasserande för all avel enligt Jordbruksverkets defektlista, spelar ingen roll hur många ställen i världen han är godkänd på för här i Sverige får han lagligt inte användas i avel.
 
Sv: Hector

Du...kom inte här och var dryg... Jag VET MÅNGA avkommor efter honom, vars ägare jag har kontakt med... Så lägg ner attityden...

Nja, tycker väl inte att jag är särskilt dryg när jag undrar om du anser det vara fakta kring Hectors nedärvning baserat på två avkommor? Det är ganska vanligt att någon tycker att en viss hingst nedärver vissa typer av egenskaper baserat på en enda avkomma och det är ju lite skralt underlag. Dessutom kommer det aldrig att hända att en hingstägare berättar dåliga saker om sin hingst;).
 
Sv: Hector

Jisses snacka om att vissa har attityd problem......

Är det en massa oregistrerade avkommor du känner till då eller med tanke på att han har två avkommor registrerade i Sverige ?

För övrigt är inte avel med honom överhuvudtaget tillåten i Sverige då han har en defekt (struppipning) som är kasserande för all avel enligt Jordbruksverkets defektlista, spelar ingen roll hur många ställen i världen han är godkänd på för här i Sverige får han lagligt inte användas i avel.

Fast det gäller väl unga hingstar? Äldre hingstar blir väl inte kasserade om de redan är godk sas
 
Sv: Hector

Det är nya tider nu.;)
Kan reglerna kringgås för DS så kan de kringgås för andra.
Nu kan avkommorna reggas i Oldenburg.
Hector har flera avkommor reggade i Lettland, där han är godkänd.
 
Sv: Hector

Fast det gäller väl unga hingstar? Äldre hingstar blir väl inte kasserade om de redan är godk sas

Jodå även äldre hingstar blir kasserade, har hänt förr med några av de gamla hingstarna (kommer dock inte ihåg exakt vem det var men Görel vet säkert). Det är precis som pungbråck direkt kasserande eftersom det är omöjligt att bevisa om det kommer av ärftlighet eller yttre påverkan).
 
Sv: Hector

Det är nya tider nu.;)
Kan reglerna kringgås för DS så kan de kringgås för andra.
Nu kan avkommorna reggas i Oldenburg.
Hector har flera avkommor reggade i Lettland, där han är godkänd.

Nejdå det är inte nya tider om du läste senaste ridsport så är inte ens ASVH helt säkra på att få ett ok för användning med dispensen utan de väntar fortfarande slutgiltigt klartecken från jordbruksverket det är också högt ställda krav på vilken typ av defekt och påverkan på avkomman. Struppipning kommer aldrig att höra till något man får dispens för det har för hög nedärvning, påverkar avkomman för mkt och kräver större ingrepp för att åtgärda, dessutom skall hingstar som ens kan vara aktuella för dispens vara mkt högt meriterade och ha visat att de ger riktigt bra avkommor, säkerligen kommer det även krävas bevisning att merparten av avkommorna inte är drabbade.

Pungbrock tex är ju ett problem som kommer att kunna drabba en väldigt begränsad del av avkommorna iom att majoriteten inte behålls som hingstar och därför blir pungbrock ett icke problem för majoriteten av avkommorna till en sådan hingst, inte heller verkar det ju som att DS i någon större omfattning lämnat avkommor med pungbrock jag har faktiskt inte ens hört talas om en enda sådan.
 
Sv: Hector

Jodå även äldre hingstar blir kasserade, har hänt förr med några av de gamla hingstarna (kommer dock inte ihåg exakt vem det var men Görel vet säkert). Det är precis som pungbråck direkt kasserande eftersom det är omöjligt att bevisa om det kommer av ärftlighet eller yttre påverkan).
om det gäller struppipning så undersöktes avkommorna efter Herkules och Steinbeck och om jag inte minns fel så återinsattes Steinbeck i avel efter detta då man inte kunde se någon förhöjd frekvens av struppipare efter honom.
 
Sv: Hector

Ibland tar det lite tid innan något man läser plingar till vad man egentligen läste ;) hör ju egentligen inte till tråden men är in DS helt kastrerad och verkar via fryst eller har han kvar en kula ? Läste på ridsportssida kommentaren om att det var synd att denna dispens kom så sent eftersom DS nu är så gammal att det inte skickas på honom längre utan man måste till Danmark ändå för att seminera ??? Har hela tiden fått för mig att han numera är valack och verkar via fryst men så kan ju då inte vara fallet för då hade ju åldern inte spelat någon roll ?
 
Sv: Hector

om det gäller struppipning så undersöktes avkommorna efter Herkules och Steinbeck och om jag inte minns fel så återinsattes Steinbeck i avel efter detta då man inte kunde se någon förhöjd frekvens av struppipare efter honom.

Men var verkligen Steinbeck själv struppipare var det inte så i det fallet att han fått flera avkommor som var det och det därför gjordes en större koll hur många som egentligen var det och att man då kom fram till att det inte var en alarmerande andel trots allt och han fick åter verka i avel, har hela tiden fått för mig att han själv inte var struppipare var bara misstänkt för att nedärva det.
 
Sv: Hector

Men var verkligen Steinbeck själv struppipare var det inte så i det fallet att han fått flera avkommor som var det och det därför gjordes en större koll hur många som egentligen var det och att man då kom fram till att det inte var en alarmerande andel trots allt och han fick åter verka i avel, har hela tiden fått för mig att han själv inte var struppipare var bara misstänkt för att nedärva det.

Han var det själv. Har hört det själv på tävlingar när han stod i hörnen på bakbenen ;)
 
Sv: Hector

Ibland tar det lite tid innan något man läser plingar till vad man egentligen läste ;) hör ju egentligen inte till tråden men är in DS helt kastrerad och verkar via fryst eller har han kvar en kula ? Läste på ridsportssida kommentaren om att det var synd att denna dispens kom så sent eftersom DS nu är så gammal att det inte skickas på honom längre utan man måste till Danmark ändå för att seminera ??? Har hela tiden fått för mig att han numera är valack och verkar via fryst men så kan ju då inte vara fallet för då hade ju åldern inte spelat någon roll ?

Du blandar ihop honom med Blue Hors Cavan.
 
Sv: Hector

Jodå även äldre hingstar blir kasserade, har hänt förr med några av de gamla hingstarna (kommer dock inte ihåg exakt vem det var men Görel vet säkert). Det är precis som pungbråck direkt kasserande eftersom det är omöjligt att bevisa om det kommer av ärftlighet eller yttre påverkan).

Det stämmer inte. Om det kan bevisas att struppipningen uppkommit vid sjukdom, tex kvarka, är det inte kasserande.
 
Sv: Hector

Ibland tar det lite tid innan något man läser plingar till vad man egentligen läste ;) hör ju egentligen inte till tråden men är in DS helt kastrerad och verkar via fryst eller har han kvar en kula ? Läste på ridsportssida kommentaren om att det var synd att denna dispens kom så sent eftersom DS nu är så gammal att det inte skickas på honom längre utan man måste till Danmark ändå för att seminera ??? Har hela tiden fått för mig att han numera är valack och verkar via fryst men så kan ju då inte vara fallet för då hade ju åldern inte spelat någon roll ?

Jag har varit i kontakt med BH och vill man använda DS på färsk så får man tyvärr åka til BH. Tyvärr skriver jag eftersom jag helst slipper köra så längt med sto + (förhoppningsvis) föl, annars hade det varit mycket frestande..
 
Sv: Hector

har för mig att man lyckades rädda hans juveler men han kasserades ändå i sverige. I skåne har han äldre avkommor än 2002 (de sista i sverige) eftersom man där kunnat åka över bron.
 
Sv: Hector

Du blandar ihop honom med Blue Hors Cavan.

Nej jag tänker på DS som ju haft pungbrock vilket brukar leda till att de blir helt kastrerade i det akuta skedet då inte mkt annat oftast finns att göra, vet att det ibland går att rädda den ena kulan om bara en sida är drabbad även om man sällan gör det då risken för nytt pungbråck då återstår på den sparade sidan. Trodde ingen av dessa herrar hade kulor i behåll men det har alltså DS uppenbarligen ?
 
Sv: Hector

Jag har varit i kontakt med BH och vill man använda DS på färsk så får man tyvärr åka til BH. Tyvärr skriver jag eftersom jag helst slipper köra så längt med sto + (förhoppningsvis) föl, annars hade det varit mycket frestande..

Borde inte sperman klara att gå med i deras kurirkörning just om det handlar om södra skåne och man möter upp vid bron som man alltid kunnat göra, blir ju inte många timmar för sperman då, eller den är så dålig att den inte alls klarar det ?
 

Liknande trådar

Avel Har en bekant som frågade om hingsttips till ett av sina ston. Hen önskar en stämpelhingst (hoppning) som ger lite storlek. Stoet är av...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Sporthorse
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 517
Senast: Hedinn
·
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp