Bukefalos 28 år!

Sv: Hector

Säger stuteriet att man ska åka dit för att få dräktigt så är det nog det som gäller. Det är ganska ovanligt att de alls erkänner när hingstarna funkar dåligt på skick...
 
Sv: Hector

Säger stuteriet att man ska åka dit för att få dräktigt så är det nog det som gäller. Det är ganska ovanligt att de alls erkänner när hingstarna funkar dåligt på skick...

Tänkte mer att det ju kan skilja beroende på var i Sverige man befinner sig är ju viss skillnad om det handlar om en timmes transport till Malmö eller en dags transport till norra delarna av Sverige. Iom att de dessutom ingår i den kurirkedja som finns med bil från danmark så kan det ju vara värt att fråga tex för pastejja som ju bor nära bron och annars väljer bort hingsten. BH ger ju säkert generella råd om saken utifrån att transporterad ofta tar många timmar innan den används vilket ju inte behöver vara fallet om man är nära bron.
 
Sv: Hector

Tror jag har läst någonstans att DS har en kula kvar.
Sonen Diamond Hit verkar dock ha fått behålla båda.

Cavan, däremot, miste båda.
 
Senast ändrad:
Sv: Hector

Som jag förstår det är DS så pass gammal nu att kravet att man ska komma dit mer är för att de inte säljer det till alla. Det finns inte så mycket så det de har sparar de för de på plats.

Är förvånad att de säljer alls.
 
Sv: Hector

Har han en kula i behåll och uppenbart fortfarande är fertil så lär det produceras nytt varje dag ;) så så lite kvar lär det nog inte vara. Man kan ju bara gissa att han får hoppa på bocken för att frysa in hela övriga året också så lär nog finnas väldigt gott om doser. Hade ju varit annorlunda om han varit helt kastrerad speciellt om det skett redan före han visade vad han gick för, nu är ju inte fallet så och man kan ju bara gissa att om de inte fryst mkt innan pungbrocket skedde så har de med all säkerhet sett till att göra det efter iom att med bara en kula kvar har större risk att plötsligt vara slut som avelshingst om något händer.

Fryst skickar de väl överallt om jag fattat det rätt det är bara det färska som är begränsat så att det skulle vara för att kunna välja ut ston stämmer ju inte.

Det är ett himla bra försäljningsknep många använder sig av att hinta att det bara finns mkt begränsat kvar, har hetat så om tex Irco Mena i minst 10 år och konstigt nog har han fått väldigt många avkommor sedan dess trots det och det finns fortfarande kvar........
 
Sv: Hector

Fast det är ju inte sant. Han kan visst producera väldigt liten mängd, och som du vet krävs det betydligt mer för att skicka en dos (närmare bestämt dubbelt så mycket). Är det sen dålig överlevnad på dem så är det väl självklart att de bara tar emot ston hemma.
 
Sv: Hector

Kl

Eftersom tråden redan är OT kan jag passa på att fråga; på vilket sätt var Damino så jobbig att han inte gick att ha som hingst? Någon som såg honom på banan?

Hade för mig att han verkade stabil på bruks?
 
Sv: Hector

När han gick unghäst-vm som femåring var han genom hela programmet spänd och skrikig. Misstänker att det inte blivit bättre. Sen anar jag att detta inte var det enda problemet eftersom han inte gått en enda tävling vad jag vet sen unghäst-vm 2010.
 
Sv: Hector

De kan mycket väl funka att frysa men inte att skicka.

Men det är inte så troligt .... Spermier som inte håller för att skicka är troligen heller inte så bra som frysta..

Men det är ingen som vet varför man inte skickar på DS ?
Utan vad som jag förstår så är det rena spekulationer varför de vill ha ner stoet till Danmark och en anledning kan ju faktiskt vara att han får så lite sperma och tar man ner stona till Danmark så kan man använda bra mycket _mindre doser _vid AI ???

Och på så sätt ändå få bra dräktighet på honom och sperman är bra och därav funkar han faktiskt även på fryst .

Allt för att få max av simmarna till så många ston som möjligt .

Mia
 
Sv: Hector

Det finns ju massor av hingstar som funkar att frysa men inte skicka (och tvärtom för den delen). Det är helt olika processer.
 
Sv: Hector

När han gick unghäst-vm som femåring var han genom hela programmet spänd och skrikig. Misstänker att det inte blivit bättre. Sen anar jag att detta inte var det enda problemet eftersom han inte gått en enda tävling vad jag vet sen unghäst-vm 2010.

Det verkar ju underligt eftersom han rimligen borde ha kvalat dit innan?? Kan ju fundera på varför han tydligen fungerat innan!
 
Sv: Hector

Det var faktiskt lite diskussioner kring det också. Han gick endast ett kval i Danmark som var godkänt (enda starten). Reserverar mig från att ha fel, det kan ha varit två starter.
 
Sv: Hector

Men det är inte så troligt .... Spermier som inte håller för att skicka är troligen heller inte så bra som frysta..

Men det är ingen som vet varför man inte skickar på DS ?
Utan vad som jag förstår så är det rena spekulationer varför de vill ha ner stoet till Danmark och en anledning kan ju faktiskt vara att han får så lite sperma och tar man ner stona till Danmark så kan man använda bra mycket _mindre doser _vid AI ???

Och på så sätt ändå få bra dräktighet på honom och sperman är bra och därav funkar han faktiskt även på fryst .

Allt för att få max av simmarna till så många ston som möjligt .

Mia

för att det inte ska bli spekulationer och BH inte har chans att svara så lägger jag in svaret jag fått från BH:
Tak for din mail.
Don Schufro bliver her på Blue Hors til han ikke kan mere, og er derfor også til rådig for hopperne her i 2013.
Han er dog ved at nå en alder hvor han ikke producere så meget sæd mere, og derfor skal alle der ønsker at bruge fersk sæd komme med deres hopper her. Alternativt kan der anvendes frostsæd, som fungere ganske godt.
Der er ca. 4 timers kørsel med trailer fra Øresundsbroen til vores stald.
På Sjælland kan vi anbefale især Johnny Sørensen i Haslev. Han er meget dygtig til at anvende frostsæd.

Mvh

Lene Hansen
Blue Hors
 
Sv: Hector

hector%201.jpg

Funnen på nätet

Så fin han är.:)
Min häst kommer från samma uppfödare och är hyfsat nära släkt med honom. (Han är morbror)
Numera bor han hos uppfödaren och blev i dagarna pappa till två underbara små fölisar. En fux med bläs och iaf två höga vita strumpor bak av vad jag såg på bilden och en mörbrun med två vita sockor bak.:love:

Det är också helt otroligt att han fortfarande lever eftersom han fick någon fraktur för några år sedan och det trodde att det var kört. Men på något sätt lyckades de lappa ihop honom och vad jag har hört så mår han prima nu och fungerar som läromästare åt uppfödaren/ägarens dotter.:)

Det verkar vara en himla snäll och trevlig hingst och jag vet att uppfödaren är jätteglad över sina fina små ungar som de har fått efter honom nu. Ska bli jättespännande att se vad det kan bli av dessa och om jag vore rikare skulle jag gärna kunna tänka mig en av bebisarna.
 
Sv: Hector

Puttar upp denna tråd lite då jag såg att han hade en ettsto-licens. Trodde inte att de kunde lösa en sådan om de hade en begränsing på antalet ston i det förbund där de är godkända?
 
Puttar lite på denna tråd då jag hade hand om Hector som treåring och fyraåring. Världens goaste, inte världens bästa hals, rätt stor, men extremt ridbar. Så ridbar att han var lite för lättlärd :) Läste i tråden att han skulle vara svår, nja inte det minsta. Däremot var det lite problem att hitta en bra sadel :) Han gick bra på kvaliten, men på riks kom det ikapp att han stått konvalescent ett tag innan och inte hunnit tränas konditionsmässigt.
Han var supersnäll att hantera i alla lägen.
Hoppa var inte hans grej lös, men med ryttare gick det bättre, de flesta av hans syskon böev ju hoppehästar eftersom Heppan (Hepatica) var hopphäst :)
Blev så glad när jag såg att han var godkänd för mer avel än i lettland.
Hans uppfödare stöttar ju uppfödning i Lettland och åkte ofta över med strån från olika hingstar och donerade utrustning mm.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Har en bekant som frågade om hingsttips till ett av sina ston. Hen önskar en stämpelhingst (hoppning) som ger lite storlek. Stoet är av...
Svar
6
· Visningar
1 067
Senast: Sporthorse
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 255
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 533
Senast: Hedinn
·
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp