Bukefalos 28 år!

Mearas

Trådstartare
Finns det ngn stans i Skåne (helst i närheten av Kristianstad då) där det tränas tornerspel? Kanske där det är ok att ta med sin pålle få lite instruktioner?

Ni som rider och tränar tornerspel. Har era hästar varit stabila och orädda från början eller går det att träna upp?

Tränar ni fäktning också?

Hur pass välridna är era hästar?

... undrar en nyfiken hobbyryttare med hjältedrömmar :rofl:
 
Sv: Hejsan!

jag rekomenderar att du tar kontakt med riddarsällskapet "Skånska Björnen". Vart exakt nere i Skåne dom tränar vet jag inte men det skadar ju inte att höra sig för. Deras hemsida hittar du här: Skånska björnen

Lycka Till!
 
Sv: Hejsan!

Mearas skrev:
Ni som rider och tränar tornerspel. Har era hästar varit stabila och orädda från början eller går det att träna upp?

Om bara hästen har ett bra grundpsyke är det oftast inga problem att träna upp den. Sen finns det ju alltid individer som INTE gillar tornerspel och det märker man antingen snabbt eller en bit in i det första tornerspelet (It happend to me...).

Mearas skrev:
Tränar ni fäktning också?

Jag har gjort, inte aktivt längre dock. Däremot vet jag att de flesta sällskap nog i a f lär sig behärska svärdet skapligt.

Mearas skrev:
Hur pass välridna är era hästar?

Hiskeligt välridna ;) Närå - men de flesta är rätt så välridna och lyhörda. De flesta används till annat mellan tornerspelen. Dressyr (både engelsk och klassisk), hoppning, körning, western... you name it. Att ha en välriden och lämpligt musklad häst är en fördel och näst intill ett måste på tornerspelen om du ska lyckas!

Mearas skrev:
... undrar en nyfiken hobbyryttare med hjältedrömmar :rofl:

Eyy - alla har vi väl hjältedrömmar?
/Scorpan som fortfarande efter snart 16 år drömmer om Ivanhoe...
 
Sv: Hejsan!

Hmm, jag har aldrig haft hjältedrömmar i den bemärkelsen... Är det fel på mig? :confused:

Men prexis som Scorpan redan har skrivit så gäller det att ha en vältränad och lyhörd häst med ett bra psyke och en god dos självförtroende. Jag har också haft en häst som inte alls ville vara med på tornerspel, men han gick klockrent på träning så jag visste ju inte att han skulle banga första gången jag prövade att rida spel... Så man kan aldrig vara helt säker, uppenbarligen. :smirk:

Tornerspel är buskul och inte alls en massa "fläng" som många ryttare verkar tro av någon anledning. Sure, det går undan ibland och det kan säkert se okontrollerat ut (och ibland blir det det också) men i grunden ligger mycket träning med vapen och många timmar dressyr och lyhördhetsövningar med hästarna. Viktigast är inte att kunna styra med tyglarna, utan med kroppen, sitsen och benen. (Händerna är ju upptagna med vapen och sköld!)

Ta kontakt med ett lag och kör igång, vettja! :banana:
 
Sv: Hejsan!

Kollade på skånebjörnarnas :) hemsida och de verkar inte ha öppna träningar. Det står heller inte var ?!?
Kanske ska man öva lite hemma först.

Känns som om den gruppen tränar mest för uppvisningar.

Vad tror ni?
 
Sv: Hejsan!

ingen förening vad jag vet skyltar med sina träningar. Är du intresserad - ta kontakt med dom och be att få komma på en träning. Hemsidorna är för det mesta en reklamplats för arrangörerna =)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 956
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 284
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 800
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp