Bukefalos 28 år!

"Helg-alkoholist"

Bleuh

Trådstartare
Läste nyss ett text på nätet skrivet av en person som är så kallad helgalkoholist och inser att det är nog precis det jag är också. Lite av en aha-upplevelse.

Dricker av fel anledning, dricker för mycket ibland, dricker varje helg. Aldrig på vardagarna, men varje helg, åtminstone ett par glas vin fre-lö.

Vill inte sluta, alkoholen är som en god vän som kommer och hälsar på varje fredag. Som blir en dålig vän när det blir för mycket och jag mår dåligt och blir bakfull fast jag har passerat åldern "där man håller på med sånt" för länge sedan... Kan trots det inte låta bli att köpa hem de där jävla bag-in-boxvinerna. Jag mår ju så förb/#& bra efter att par glas.

Hur kommer man till stadiet där man faktiskt VILL sluta?
Hur gör man...? Har kikat in på AA's sida, men tyckte att det verkar rörigt och rätt "religiöst", man känner sig ovälkommen på nåt sätt. :/ Begriper inte om det är bara att gå till mötena eller om man måste vara medlem eller om jag ens har där att göra. Oftast stannar det ju vid två-tre glas vin, men rätt som det är har det gått överstyr...

Vill inte ringa, det klarar jag inte.

Hade jag barn kanske jag skulle kunna sluta för deras skull, men det har jag inte. Jag skulle bara vilja ha kontroll. Och sluta dricka i ångestdämpande syfte, det är ju bara så galet... Det kan sluta illa, det förstår jag ju.

Har hållit på så här i många år, men upplever att det har eskalerat lite på sistone. Det skrämmer mig.

Vill ha erfarenheter, tips, smäll på käften. Vad tycker ni om detta?
 
Sv: "Helg-alkoholist"

Jag har inga bra tips att komma med, men det första steget mot att kunna sluta är ju att erkänna för sig själv att man nog faktiskt har ett problem. Du har tagit det första steget nu!! :bow: :bow:
 
Sv: "Helg-alkoholist"

Första steget är redan taget eftersom problemet är insett.

Vi har helt slutat att köpa bag-in-box, därför att det är så lätt att ta ett eller två glas mer än vad man tänkt. Numer köper vi ofta de här halvflaskorna (tyvärr är sortimentet sådär) och det blir lagom 1.5 glas var till middagen ibland.

Att öppna en flaska till gör jag i princip aldrig så för mig var det definitivt den låga barriären som gav det extra glaset.

Sen har jag sällan upplevt det som ett problem (aldrig full eller bakfull), men det kändes ändå väldigt onödigt med det extra glaset som kanske som du antyder dracks "av fel anledning".

Så ett tips på vägen är att helt enkelt inte köpa hem lådorna. Det underlättar, men är säkert givetvis inte hela lösningen.
 
Sv: "Helg-alkoholist"

Det börjar få konsekvenser för dig. Sen kanske det behöver bli värre innan viljan ökar, det finns många positiva effekter för dig med alkohol och de väger tungt. AA:s religiösa framtoning avskräcker många men det är din egen definition på andlighet som gäller och det enda du behöver för att vara med är ett vilja att inte dricka. Du kan ju gå dit och kolla läget, kostar inget och de kommer inte hålla fast dig om du vill gå därifrån. :)
 
Sv: "Helg-alkoholist"

Jag har inga bra tips att komma med, men det första steget mot att kunna sluta är ju att erkänna för sig själv att man nog faktiskt har ett problem. Du har tagit det första steget nu!! :bow: :bow:

Tack! Ja, det är sant. Jag har tänkt då och då under åren att det här inte är sunt, men samtidigt är man ju lite fast i tankegången att en alkoholist är en sådan som dricker hela tiden, ligger och sluddrar i parken och inte kan sköta varken jobb eller annat. Men det behöver ju inte vara så.

Första steget är redan taget eftersom problemet är insett.

Vi har helt slutat att köpa bag-in-box, därför att det är så lätt att ta ett eller två glas mer än vad man tänkt. Numer köper vi ofta de här halvflaskorna (tyvärr är sortimentet sådär) och det blir lagom 1.5 glas var till middagen ibland.

Att öppna en flaska till gör jag i princip aldrig så för mig var det definitivt den låga barriären som gav det extra glaset.

Sen har jag sällan upplevt det som ett problem (aldrig full eller bakfull), men det kändes ändå väldigt onödigt med det extra glaset som kanske som du antyder dracks "av fel anledning".

Så ett tips på vägen är att helt enkelt inte köpa hem lådorna. Det underlättar, men är säkert givetvis inte hela lösningen.

Tack för svar! Nej, jag borde verkligen sluta köpa. Men det är inte lätt. En av mina veckorutiner är att kontrollera att det verkligen finns tillräckligt i lådan inför fredagen så jag inte står där med "för lite". Så ett avbrott där skulle med all sannorlikhet resultera rejält obehag. Om inte ångest till och med. Jag får nog prata med sambon om det här, då KAN jag inte köpa hem. Säga att jag inte får helt enkelt. Har jag sagt det till honom så blir det ju omöjligt för mig att tänka "men äh, jag köper hem en till, bara den här helgen". Jag slutar ju aldrig! Öl är mycket mer avdramatiserat känner jag, där kan jag ta bara en och det räcker. Än så länge åtminstone... :S Men när jag har det där vinet inom räckhåll... På fester och middagar, även hemma hos mig, kommer det att vara omöjligt, där får jag helt enkelt låta bli helt eller inte gå dit. Det är oftast där det spårar ur.

Det börjar få konsekvenser för dig. Sen kanske det behöver bli värre innan viljan ökar, det finns många positiva effekter för dig med alkohol och de väger tungt. AA:s religiösa framtoning avskräcker många men det är din egen definition på andlighet som gäller och det enda du behöver för att vara med är ett vilja att inte dricka. Du kan ju gå dit och kolla läget, kostar inget och de kommer inte hålla fast dig om du vill gå därifrån. :)

Tack för svar! Ja, det är sant, det är mycket med alkoholen som är positivt för mig. Jag måste hitta på nåt annat sätt att orka. Jag har vissa fysiska problem också som jag kan glömma när jag dricker. Det är så skönt...

Visst är det de öppna mötena man går på först då? För slutna gruppmöten är väl inte ett alternativ om man inte är med i en grupp? Det är synd att det inte står mer i detalj hur man ska bära sig åt. Jag skulle nog behöva gå. Om jag vågar. Och det var ju det där med att VILJA sluta också. Inte bara att inse att man borde.
 
Senast ändrad:
Sv: "Helg-alkoholist"

Det finns mycket mer än AA att få hjälp av om du känner att du vill. Vårdcentralen, Länkarna, Via telefonkatalogen kan du även hitta mottagningar som kan hjälpa till.

Men precis som du säger så är ett viktigt första steg är att själv inse att det påverkar en negativt. Prata även med din sambo. Stöd är viktigt
 
Sv: "Helg-alkoholist"

Du kan gå på slutet möte direkt. Öppet möte är öppet för alla, alltså även de som inte har en önskan att sluta dricka. Vad för typ av möte du börjar med är inte det viktigaste, bara att du tar dig dit, dricker en kopp kaffe och kollar av läget.
 
Sv: "Helg-alkoholist"

Jag har alkoholism i min familj, båda mina föräldrar är alkoholister o jag har även alkoholister på min mammas sida i släkten. Eftersom jag tror att det kan ha en del med genetik att göra är jag själv rätt noga med all form av beroende/konsumtion av saker för att "döva" nåt annat, stress tex, etc

Det jag kan tycka är svårt är att generellt är alkohol väldigt accepeterat i vårt samhälle, det är inte alls ovanligt att folk tar ett glas vin ur sin box efter jobbet o det är "helt normalt". Till o med min företagsläkare anser att det är sunt att dricka :crazy:
Själv för egen del känner jag att jag inte vill dricka av "fel" anledning och inte av slentrian, det känns inget bra.
Jag kan absolut dricka ett 1 glas vin för att det är gott en vanlig kväll, men jag gör det inte varje kväll och jag dricker sällan mer än 2 glas eller mer än två öl, i stort sett aldrig faktiskt, o det känns som en bra nivå för mig.
Tidigare i livet har jag druckit betydligt mer i festsammanhang, även studerat o då var det ofta o rejäla fyllor, men känns som att jag har done that... Nu får jag istället ångest om jag någongång varit onykter, vilket är trist men det bästa för mig är nog att hålla alkoholen kort;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 816
Senast: startpompe
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 631
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Sitter och funderar på vad det innebär att leva en "hälsosam livsstil"? En bekant till mig har skrivit flera inlägg på FB om hur hon...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
14 171
Senast: Badger
·
Relationer Min man har alltid varit förtjust i sin whisky, men det är först för ett par veckor sedan jag reagerade på hur mycket han faktiskt...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp