Helsjuka regler!

Trix

Trådstartare
Jag har ett fullblod importerat från England. Hon är DNA-testad, chipmärkt och ID-beskriven (konturdiagram) i sitt engelska pass.
Passet skall enligt reglerna för fullblod inte bytas till ett svenskt, endast England har rätt att utfärda ett ev nytt pass och de byter inte ut befintliga pass utan kompletterar endast med de sidor som krävs för livsmedelshantering.
Nu vill jag betäcka henne med Cardento, för han skulle komplettera henne bra.
Alltså måste jag registrera henne hos ASVH. Då kräver de att jag ska skicka in hennes pass (vilket jag egentligen är tveksam till, eftersom ALLA vaccinationer mm är inskrivna i det) för att de ska kunna skriva in ett registreringsnummer. Hur förhåller det sig till fullblodens regler?
Kan annan organisation "peta" i passet?

NU till det märkliga: ASVH godkänner inte hennes konturdiagram! Jag MÅSTE ta ut en svensk ID-kontrollant för att denne ska kontrollera att det stämmer! Det finns ju inte en möjlighet att det skulle kunna vara fel häst om man ser till chip/DNA, däremot kan ett konturdiagram vara tveksamt som identifikation, anser jag...
Varför?
 
Sv: Helsjuka regler!

Många konstiga regler finns det...

På tal om att skicka in passet så gjorde jag så att jag faktiskt kopierade hela passet, vaccinationssidor och allt annat, och häftade i hop det så att det skulle vara behändigt att ta med på tävlingar. Sen begärde jag expresshantering av passet så att jag inte skulle behöva vara utan det så länge, nojig som man är. Det kostade 500 etxra men det var det värt.

Övriga frågor vet jag inte vad som gäller så där avstår jag från tips o råd;)
 
Sv: Helsjuka regler!

Klart de vill ha ut en kontrollant för att kontrollera att din import är samma häst som står i passet, om hon nu ska registeras hos ASVH. Du får ju tillbaka samma pass efter registreringen där de för in hennes regnr i passet, så jag förstår inte problemet? Hur ska de kunna föra in något registreringsbevis i passet om de inte får tillgång till det?
 
Sv: Helsjuka regler!

Chipmärkningen är ju införd i passet, lätt att kontrollera. Varför ska jag då behöva betala en ID-kontrollant som ska se så att konturdiagrammet stämmer? En svensk kontrollant, märk väl, tydligen duger inte de engelska.
Det jag vänder mig emot är också att ett konturdiagram är ju mkt mer osäkert än chip...

Jag har ALLTID fått lära mig att orginal skickar man inte iväg hur som helst.

Dessutom står det så här på deras hemsida:
"OBSERVERA: Vi har cirka 12 700 pass (tom 23/3) som väntar exkl. föl födda 2005 ) och håller nu (24/3) på med de pass som kom 6 oktober. För föl födda 2005 registreras just nu de som inkom den 28 december."
Hur länge måste jag då vara utan mitt pass?
 
Senast ändrad:
Sv: Helsjuka regler!

Men vad är det som egentligen säger att det är rätt häst till passet? Det ASVH vill veta med säkerhet är ju att det är rätt häst till rätt pass, vi fick göra så när vår KWPN-import skulle reggas i ASVH och hennes avkomma DNA-kollades sedan 2004 när han reggades. Vi hade ut kontrollant, skickade in passet och fick tillbaka samma pass kompletterat med svenskt regnr.

Du kan ju strunta i att regga henne i ASVH?
 
Sv: Helsjuka regler!

Det svenska regnr på stoet behöver inte vara klart förrän fölet skall registreras, så är du smart så avvaktar du att stormen med pass har lagt sig och de har hunnit ifatt, innan du skickar in och får hennes pass kompletterat. Sitter själv och har ett utländskt sto dräktigt (dock är hon redan stambokförd i sitt ursprungsland vilket gör att hon inte behöver reggas här men tänkte ändå göra det för enkelhetens skull, jag kommer att skicka in hennes pass först ihop med fölets registrering alltså till hösten just för att det inte skall ta så lång tid).
 
Sv: Helsjuka regler!

Oj jag skickade in ett ägarskifte på ett nyförvärv. Samt mitt tyska stos pass samt en regansökan på hennes svenskfödda föl. (tillverkad i sverige oxå) Allt detta skickade jag in veckan innan jul i rekommenderad försändelse. Har fått tillbaka samtliga nu i början av mars. Det tyska passet kompletterades med svensk beskrivning samt ritat konturdiagram då det ej var gjort i tyskland utan enbart beskrivningen.
Asvh skickade tillbaka det tyska passet i rekat. brev
Hon har fått ett svenskt regnr stämplat under sitt tyska. samt att den svenska beskrivningen är häftad längst bak i passet.
övriga kom som vanliga brev.
För vår del har det egentligen inte spelat någon roll ang avkommer då det förra fölet fick gröna papper trots att hon bara gick under det tyska (holstein) vid den tiden.
 
Sv: Helsjuka regler!

Det är precis enligt reglerna med alla importerade hästar. Man måste ta ut en SVENSK id-kontollant som intygar att passet stämmer överens med hästen. (det borde dock räcka med att ID-kontrollanten läser av chipnumret, men be denne kolla båda för säkerhets skull) Sen skickar du passet rekomenderat till ASVH. Be om expresshantering om du vill ha tillbaka det fort eller gör som "gylle" föreslår och vänta. Inget konstigt med detta alls!
 
Sv: Helsjuka regler!

Förvisso, men hon är ju redan registrerad i Sverige, hos det svenska galoppförbundet, med samma pass och beskrivning.

För mig hade det varit rimligare att man kontrollerar chipet/beskrivning i samband med inseminationen för att säkerställa att rätt märr (i förhållande till pass) blir betäckt.

Om man mot förmodan skulle skicka in ett pass, få stämpel och regnr och sedan det är fel märr som har passet, så skulle det ju upptäckas vid kontroll.
 
Sv: Helsjuka regler!

Kanske inte hör hit men enligt galoppförbundet så måste det vara en veterinär som utför ID-kontrollen inte en vanligt ID-kontrollant, de får inte utföra kontroller på fullblod.
 
Sv: Helsjuka regler!

Jag litar inte särskilt mycket på svenska avelsföreningar längre, efter att de tog min tyska ponnys pass. Där var chippmärkning, vaccineringar, mycket utförlig stamtavla, info om att han blivit premieföl m.m. - och tillbaka får vi ett grått, svenskt pass där vaccineringarna inte fanns och endast lite av stammen var kvar!!! Jag blev (för ovanlighetens skull) riktigt förbannad:mad: . Och dom vägra medge att de gjort fel! Så han anses inte längre vara en godkänd tysk ridponny, utan är bara en nedvärderad :mad: KORSNINGSPONNY:mad: !
Blev lite långt, men förstår varför du är tveksam.
 

Liknande trådar

Avel Jag hade en tråd för 5 år sedan ang registrering av fullblod hos ASVH. Istället för att väcka liv i den tråden skapar jag en ny (jag...
Svar
12
· Visningar
1 673
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
860
Senast: Empooo
·
B
Hästmänniskan Det kanske finns någon här som kan hjälpa mig.. (jag hoppas jag la frågan i rätt forum!!) Om jag 'får' en häst som jag inte vet...
Svar
17
· Visningar
1 546
Senast: Centaur
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 755
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp