Bukefalos 28 år!

Helt ny och helt oerfaran

A

Annab79

Ny här på bukefalos, men insåg hur mycket frågor man kan ställa här.
Vi har köpt en jordbruksfastighet och tänkte hyra ut lite stallplatser.
Tre för vara exakt. Det mesta runt det är jag ganska klar med vad det innebär.
Hur gör jag med inkomsterna från de inackoderade? Utgifter?
Har även en hingst som jag tänkte att några ston kanske ville ha betäckta med.
Har fyra egna hästar. Kan jag på något sett få in dom i jordbruksfastigheten?
Eller det är ju en hobby.
Kan jag bara bedriva en liten hobbyverksamhet fast jag har en jordbruksfastighet?
Tycker detta är en hel djungel. Skulle hellre bara sätta in pengarna på ett konto.
Lämna vad jag har fått in till revisorn som sedan styr upp allt.
Om jag tjänar 40.000:- på hingsten och inackorderad. Hur mycket av dom får jag då behålla?
Tack på förhand!
 
Sv: Helt ny och helt oerfaran

du får alltid kvitta vinster och förluster... så går verksamheten förlust med 40tusen på annat håll kan du ju kvitta det med denna inkomst.

du måste ju alltid skatta dina inkomster och betala moms, momssatsen varierar ju beroende på vad det är.
 
Sv: Helt ny och helt oerfaran

Men om jag tar 2000:- för en stallplats. Momsar 25% dva 500:- Får jag då behålla resten av pengarna? Alltså 1500:-?
Det här med ekonomi och sånt har jag aldrig förstått mig på.

Om jag drar in 40.000:- med hingsten och stallplatser och sedan köper staket och bygger en paddock. Får jag då kvitta min inkomst?
Nog för staketet och paddocken lär bli dyrare, men det här är bara ett exempel.
Tack på förhand!
 
Sv: Helt ny och helt oerfaran

det blir faktiskt 1600 kvar på 2000 ;) men annars så stämmer det.. ska du däremot ta ut pengarna i lön så måste du skatta för de ytterligare en gång... men väljer du att hålla de i verksamheten så har du som sagt 1600kvar..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har precis flyttat till en hästgård. Jag har två egna hästar (privatägda) och två inhyrda hästar som står kvar sedan förra...
2
Svar
28
· Visningar
4 432
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 970
Senast: Saeta
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 776
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp