Bukefalos 28 år!

Hemma med valp - aktiveringstips?

cassiopeja

Trådstartare
Jag är ledig och hemma med min strax 15 veckor gamla mellanpudelvalp, och tänkte bara höra om någon har några tips på vad man kan göra om dagarna? (det är nog snarare aktiveringstips för matte än för valpen som behövs) :) Långa promenader är inte aktuellt än, och valpen sover flera timmar om dagen, så det är ju ganska lugnt än. Har hittills ägnat mig åt att pyssla i trädgården och åkt till några förortscentrum för att socialträna. Har funderat på att börja åka lite tunnelbana och buss och kanske åka in till stan och ta en promenad, och lägga ner mer krut på ensamhetsträningen, som det tyvärr har varit lite dåligt med än. Lära in några tricks och kommandon har jag försökt med, men har lagt det lite på hyllan tills vidare. Valpen tycker inte att det är särskilt roligt, jag har svårt att få honom att förstå vad han ska göra och han verkar inte alls kunna koppla ihop kommandon med handlingar, så det går inte särskilt bra (jag vet inte hur många veckor vi tragglade bara med "sitt"...). Funderar på om han kanske är lite för omogen för sånt än.

Några andra idéer på vad man kan göra om dagarna, som INTE innebär shopping? (jag är en shopaholic i vanliga fall och har verkligen kraftig abstinens nu när jag aldrig kan åka och handla pga jag måste vara med valpen hela tiden, så det enda jag kan tänka på att jag skulle vilja göra är just att SHOPPA, därför behöver jag lite andra, mer hundvänliga, tips på aktiviteter! :D )
 
Sv: Hemma med valp - aktiveringstips?

Träna sitt så här: Håll en godis lite ovanför noshöjd framför vovven. Hunden kan hoppa, skälla o konstra men de brukar sätta sig till slut i avvaktan. Så fort den gör det får hunden godiset o massor med beröm. Öva några gånger i rad så det fastnar i huvudet på hunden.

Ligg: Håll godisen mot marken. Samma här. Hunden kan hoppa, skälla, sitta m.m. Men när den lägger sig får den godiset o massor med beröm. Detta är lite knepigare än med sitt men håll ut! :D

Min valp är nio veckor o kan sitt o ligg ganska bra. Öva tills hunden kan sitta endast på kommando o ge sedan godiset. Den ska kunna sitta så länge att du i lugn o ro kan ta upp godiset ur fickan. Trägen vinner....

Jag övar mkt inkallning med för det tycker jag är viktigt. Godis när vovven kommer o mkt beröm.

Kan din valp gå i koppel? Om inte kan du öva på det. Min är jobbig, ska bita o trassla in sig m.m. :crazy:

Hoppas du fick någon ide om vad du kan göra.
 
Sv: Hemma med valp - aktiveringstips?

Tack för tipsen! Har börjat försöka träna lite smått, men det går "sådär", och jag funderar på om han är för omogen än för att kunna förstå och koncentrera sig. Så vi tar det lite lugnt och går fram med små steg i träningen. :)

Inga fler som har några tips på vad man kan göra om dagarna när man är hemma med valp?
Det var väl det jag misstänkte - SHOPPING är helt enkelt den ultimata sysselsättningen - fram för fler hundvänliga affärer! ;) :p

Förresten - är det någon som har något tips på något trevligt café/uteservering i eller utanför Sthlm dit man kan åka med hunden om kvällarna för att ta en fika? :idea:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 425
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 608
Senast: tanten
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 764
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp