Bukefalos 28 år!

F

farrebarre

Jag var med om en så hemsk sak en gång och jag skulle hälst av allt ha sluppit det :cry:. Min kompis har nyss köpt en häst som är som en ung häst i sättet även om hon är 7 år ( Hon har stått på lösdrift i ca 6år), ja men i alla hade dom hyrt en så kallad " duktig hästmäniska" som skulle hjälpa dom att lasta henne en tisdag här om veckan. Då när dom skulle lasta henne tog han ett kedjegrimmska och fäste i ringen till nackstyket ( i grimman ) och sen drog han den runnt hennes mule, så när han drog kunde hon inte andas och det menar jag verkligen, hon snippade efter luft. När hon vägrade gå in då så drog han kedjan genom munnen och då började jag gråta och gick in i stallet för att jag inte klarade av nå mer. Sen bestämde jag mig för att gå och hämta min häst och när jag kommer ut ur stallet ville jag bara skrika, Riita (hästen) låg med bakbenen under rampen och den där idioten har knytigt fast grimmskaftet längst inne i transporten och släpper inte:mad:. När jag har hämtat min häst och är inne i stallet kommer min kommpis in med sin häst, sköblöt i svett, med blod droppande från näsbårrarna och munnen och jag ville bara skrika idioter! så hela dagenefter åt var jag nå så grymt arg på lisa att det inte var sant och det mest idiotiska av allt hade dom bokat honom en gång till. Jag vet inte vad ni tycker om det här men jag blev så förbannad att det inte finns ord till det. Skicka gärna vad ni tycker .
 
Sv: Hemskt

Vidrigt, fruktansvärt. Sådana människor hoppas man råkar ut för något liknande själva. En häst som inte går på en transport är i nittionio fall av hundra livrädd. Som en mig närstående nh-tränare sa en gång: när en människa inte vågar gå in i ditt hus blir hon inte mindre rädd för att du slår henne.
 
Sv: Hemskt

QUOTE=farrebarre;10100770]Jag var med om en så hemsk sak en gång och jag skulle hälst av allt ha sluppit det :cry:. Min kompis har nyss köpt en häst som är som en ung häst i sättet även om hon är 7 år ( Hon har stått på lösdrift i ca 6år), ja men i alla hade dom hyrt en så kallad " duktig hästmäniska" som skulle hjälpa dom att lasta henne en tisdag här om veckan. Då när dom skulle lasta henne tog han ett kedjegrimmska och fäste i ringen till nackstyket ( i grimman ) och sen drog han den runnt hennes mule, så när han drog kunde hon inte andas och det menar jag verkligen, hon snippade efter luft. När hon vägrade gå in då så drog han kedjan genom munnen och då började jag gråta och gick in i stallet för att jag inte klarade av nå mer. Sen bestämde jag mig för att gå och hämta min häst och när jag kommer ut ur stallet ville jag bara skrika, Riita (hästen) låg med bakbenen under rampen och den där idioten har knytigt fast grimmskaftet längst inne i transporten och släpper inte:mad:. När jag har hämtat min häst och är inne i stallet kommer min kommpis in med sin häst, sköblöt i svett, med blod droppande från näsbårrarna och munnen och jag ville bara skrika idioter! så hela dagenefter åt var jag nå så grymt arg på lisa att det inte var sant och det mest idiotiska av allt hade dom bokat honom en gång till. Jag vet inte vad ni tycker om det här men jag blev så förbannad att det inte finns ord till det. Skicka gärna vad ni tycker .[/QUOTE]

kan du inte prata med henne?
Våld löser inget. Men om du vet när han ska komma nästa gång kan du ju tippsa något djurskyddsombud... :angel:
 
Sv: Hemskt

Jag var med om en så hemsk sak en gång och jag skulle hälst av allt ha sluppit det :cry:. Min kompis har nyss köpt en häst som är som en ung häst i sättet även om hon är 7 år ( Hon har stått på lösdrift i ca 6år), ja men i alla hade dom hyrt en så kallad " duktig hästmäniska" som skulle hjälpa dom att lasta henne en tisdag här om veckan. Då när dom skulle lasta henne tog han ett kedjegrimmska och fäste i ringen till nackstyket ( i grimman ) och sen drog han den runnt hennes mule, så när han drog kunde hon inte andas och det menar jag verkligen, hon snippade efter luft. När hon vägrade gå in då så drog han kedjan genom munnen och då började jag gråta och gick in i stallet för att jag inte klarade av nå mer. Sen bestämde jag mig för att gå och hämta min häst och när jag kommer ut ur stallet ville jag bara skrika, Riita (hästen) låg med bakbenen under rampen och den där idioten har knytigt fast grimmskaftet längst inne i transporten och släpper inte:mad:. När jag har hämtat min häst och är inne i stallet kommer min kommpis in med sin häst, sköblöt i svett, med blod droppande från näsbårrarna och munnen och jag ville bara skrika idioter! så hela dagenefter åt var jag nå så grymt arg på lisa att det inte var sant och det mest idiotiska av allt hade dom bokat honom en gång till. Jag vet inte vad ni tycker om det här men jag blev så förbannad att det inte finns ord till det. Skicka gärna vad ni tycker .


Detta låter inte klokt, du måste prata med din kompis, hästen kommer att bli förstörd för all framtid och troligen aldrig gå på en transport mer. Kan sluta med att hästen skadar sig så illa att den får avlivas om den redan inte är så illa skadad redan av att ha fastnat under rampen. Personen som kompisen anlitat MÅSTE du anmäla!!! Om inte kompisen lyssnar ta kort på misshandeln så att du har bevis. Fruktansvärt!! STÅ PÅ DIG! Så att inte fler råkar ut för denna människa.:devil:
 
Sv: Hemskt

försök att tuta vett i din kompis, så att hon inte anlitar denne något mer.
Tycker hon att denna lasthjälparen verkar vettig så hade jag sagt upp bekantskapen med henne, och anmält lasthjälparen.

Såhär får det INTE gå till!
 
Sv: Hemskt

det finns en "teknik" som går ut på att göra det så läskigt som möjligt utanför transporten och när hästen går in så låter man hästen va =transporten blir lugn och trygg plats.

det funkar. jag var tvungen att anlita en person som använde sig av den metoden, dock inte på det sättet du beskrev, hon longerade honom i galopp på liten volt och så fort han satte en fot på lämmen blev det lugn och ro... till slut krävde hon att han skulle vara helt inne innan det blev lugn och ro... det funkade på min, vi hade övat på alla möjliga sätt innan i flera månader... hon fixade detta på 3 timmar så gick hästen in själv och var helt lugn och trygg därinne.

verkar som om han kör med lite samma tänk fast MKT grövre... tänket kan jag förstå, men att dra in en häst gillar jag inte, hästen ska gå in själv för att den väljer det... kan ju tillägga att anledningen till att det tog 3 timmar är nog att han var distanshäst = super kondis... de flesta tog bara 30 min enligt henne.

hennes metod gick helt enkelt ut på att hästen fick välja, springa eller transporten... förr eller senare väljer de ju transporten.
 
Sv: Hemskt

Ryser bara jag läser det, det är ju fruktansvärt!!

Jag jobbade i ett stall i de södra delarna av sverige för ett par år sedan, och en dag kom ägarna till en av unghästarna, en underbar vallack på 3 år, och skulle ta hem honom över dagen för ett vet.besök (ja, man kan ju fråga sig varför de inte tog veterinären till hästen utan tvärtom..)
Hur som.. De kom nästan 30 min för sent och var ruggigt stressade. Hästen var över lag väldigt känslig och rätt skeptisk för transporten, men då han inte gick in på första försöket flippar ägarna ur och börjar piska in den stackars hästen i transporten. De fick in honom efter ca 15 min och åkte iväg i 190..
Två timmar senare ringer de och säger att hästen är död. Han hade sparkat och härjat hela vägen men istället för att stanna och kolla så hade de bara kört på, och när de kom fram så hade han lyckats bryta lårbenet, det var bara att ringa nödslakt.
Så j-a onödigt!!
 
Sv: Hemskt

sådana människor ska inte ha häst :mad:

fy vad arg man blir när man läser om alla hemskhter som förekommer ! de är ju inte klokt hur vissa behandlar sina """djur""" :mad:
 
Sv: Hemskt

Hälsa din "kompis" att det är kvalificerat djurplågeri som de sysslar med och vilken veterinär som helst skulle polisanmäla dem på direkten! Jag tycker att även du ska säga ifrån att om de upprepas kommer du att göra en anmälan. Synd att ingen hade filmat hur de plågat henne, men hennes skador borde dokumenteras omgående ifall du vill anmäla. Skaffa en kamera så du kan fota dem om de gör om det och lämna över ärendet direkt till polis, det är din skyldighet att anmäla sånna här dumheter. :mad:

Din "kompis" borde sälja hästen medan den fortfarande är i livet, vad är det som säger att den överlever nästa "lastningsförsök"? :crazy:
 
Sv: Hemskt

det finns en "teknik" som går ut på att göra det så läskigt som möjligt utanför transporten och när hästen går in så låter man hästen va =transporten blir lugn och trygg plats.

det funkar. jag var tvungen att anlita en person som använde sig av den metoden, dock inte på det sättet du beskrev, hon longerade honom i galopp på liten volt och så fort han satte en fot på lämmen blev det lugn och ro... till slut krävde hon att han skulle vara helt inne innan det blev lugn och ro... det funkade på min, vi hade övat på alla möjliga sätt innan i flera månader... hon fixade detta på 3 timmar så gick hästen in själv och var helt lugn och trygg därinne.

verkar som om han kör med lite samma tänk fast MKT grövre... tänket kan jag förstå, men att dra in en häst gillar jag inte, hästen ska gå in själv för att den väljer det... kan ju tillägga att anledningen till att det tog 3 timmar är nog att han var distanshäst = super kondis... de flesta tog bara 30 min enligt henne.

hennes metod gick helt enkelt ut på att hästen fick välja, springa eller transporten... förr eller senare väljer de ju transporten.

Använde också denna metoden för 11 år sedan och hästen lastar sig själv ännu i dag :banana:
Men det var som sagt bara longerings principen, men att det skulle vara obehagligt NEJ!
 
Sv: Hemskt

Att longera hästen framför rampen är en gättebra metod om man gör det på rätt sätt. Men att försöka få på en häst genom att utsätta den för så mkt smärta som möjligt är helt idiotiskt. Hästen vill bara fly från smärtan om så både nosryggen bryts av eller att tänderna lossnar så fortsätter den att dra. Hästen tänker inte som vi och förstår inte att om jag går in i transporten så slutar det att göra ont. Om det är så att kompisen inte lyssnar på dig se till att få med dig några personer som kan stoppa hästmisshandeln. Men försök att få din kompis att vara med och anmäla personen, dokumentera skadorna av veterinär!!!!! STÅ PÅ DIG!
 
Jesus! Vad folk kommer up med för att tvinga ett djur att göra vad folk vill. Det ABSOLUT finns andra sätt att fixa din hästs lastproblem och det även inte behövas att "en "teknik" som går ut på att göra det så läskigt som möjligt utanför transporten". Jag har skrivet om det massor av gånger så jag kommer inte göra det nu, men att jag jobba med detta och har sett båda liv rädd hästar och hästar som bara vill inte så finns det ett sätt att göra det genom psykologi som är mer rättvis till hästen.

Den första clue att den idioten var ingen " duktig hästmäniska" var så fort han tog ut en kedje.

Ärligt talat så skulle jag säger till den kompis att om hon anlitar han så anmäla du de båda två. Om jag var i din plats så skulla jag säger så och faktum att jag har gjort så redan får folk att tänka att det kanske är inte så smart att göra så. Att folk måste har hästen lastat så att det spela ingen roll hur det effektera hästen mentalt eller physiskt ger mig mardrömmar. :cry:
 
Sv: Hemskt

Just pga sådant här som man har inför kompetensbevis för förare av djur.

Du kanske skulle fråga honom om han har ett sådant????

:mad:
 
Sv: Hemskt

det finns en "teknik" som går ut på att göra det så läskigt som möjligt utanför transporten och när hästen går in så låter man hästen va =transporten blir lugn och trygg plats.

det funkar. jag var tvungen att anlita en person som använde sig av den metoden, dock inte på det sättet du beskrev, hon longerade honom i galopp på liten volt och så fort han satte en fot på lämmen blev det lugn och ro... till slut krävde hon att han skulle vara helt inne innan det blev lugn och ro... det funkade på min, vi hade övat på alla möjliga sätt innan i flera månader... hon fixade detta på 3 timmar så gick hästen in själv och var helt lugn och trygg därinne.

verkar som om han kör med lite samma tänk fast MKT grövre... tänket kan jag förstå, men att dra in en häst gillar jag inte, hästen ska gå in själv för att den väljer det... kan ju tillägga att anledningen till att det tog 3 timmar är nog att han var distanshäst = super kondis... de flesta tog bara 30 min enligt henne.

hennes metod gick helt enkelt ut på att hästen fick välja, springa eller transporten... förr eller senare väljer de ju transporten.

Med detta inlägg så kanske du också skulle gå kursen för förarbevis :crazy:

Det största stressmomentet för en häst som skall åka är just lastningen och allt skrämmande för att få hästen att gå in är så j***la dumt att det bara inte är sant!

Snacka om att förstöra djuen.

Detta är enligt den nya förordningen dessutom totalt förbjudet
 
Sv: Hemskt

och han skulle vara en duktig hästmänniska?? fy f*n, jag hade också blivit både ledsen och skitförbannad!!
 
Sv: Hemskt

Fy, vad hemskt :cry: Stackars häst. Man borde göra samma sak på den där personen :mad: :mad:
 
Sv: Hemskt

Detta är enligt den nya förordningen dessutom totalt förbjudet

Det är däremot inte sant.

Det har varit förbjudet sen man börjde med djurskydd. 1800-talet?

Den nya förordningen har med med tider, papper, förarens kompetens etc att göra. Det har liksom inte någonsin varit tillåtet att behandla djur på ovan beskrivna sätt.
 

Liknande trådar

R
Hästhantering Har precis flyttat in en ny tjej med sin nya foderhäst i vårat stall på 10 platser. Hon har tidigare varit medryttare/skötare på ca två...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 651
Senast: RoyalRocket
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 947
Senast: moon
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 397
Senast: Fille
·
B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 703
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp