Bukefalos 28 år!

Sv: Hemskt

*kl*
Allt som utsätter djur (hästen i det här fallet) för lidande är förbjudet i Djurskyddslagen. Det finns inte några speciella paragafer som strikt säger att man inte får dra in en häst eller använda kedja. Utan lagen säger väldigt enkelt att ALLT som djuret lider av förbjudet att göra. Så i det här fallet kan till ock med nästa lastnings försök vara något hästen lider av p g a detta första försök. Gränserna får dras från fall till fall. Men ett brott mot detta kan leda till totalt djur förbud. Att man inte ens får ha en hund eller katt i fortsättningen.
 
Sv: Hemskt

Det är däremot inte sant.

Det har varit förbjudet sen man börjde med djurskydd. 1800-talet?

Den nya förordningen har med med tider, papper, förarens kompetens etc att göra. Det har liksom inte någonsin varit tillåtet att behandla djur på ovan beskrivna sätt.

Var igår på den omtalade utbildningen och det var väldigt mycket djurskydd man pratade om där. Hårdare regler för hur man får transportera, lasta hästarna

1843 kom väl den första föreskriften ut ;) Och håller med om att jag skrev lite luddigt. Självklart så har det aldrig varit tillåtet att misshandla sina djur och där räknas allt lidande in även det sättet som beskrivs här i tråden dvs skrämma hästen för att gå in
 
Sv: Hemskt

man gör inte lastningen hemsk, man gör stället utanför transpporten hemsk! läs jobbig då det igentligen bara handlar om att springa på en liten volt.

jag vet att det funkar, hästen är fullkomligt trygg i transporten sen.

ett beis på detta är att min häst är livrädd för traktorer ( läs var han är död) när vi skulle lasta en gång så kom det en traktor på vägen o min enda tanke var oh nej nu kommer det aldrig gå... men vad gjorde hästen, jo han hoppade rakt in i transporten och gick så långt in som han kunde :rofl:

för mig är det bevis nog!
 

Liknande trådar

R
Hästhantering Har precis flyttat in en ny tjej med sin nya foderhäst i vårat stall på 10 platser. Hon har tidigare varit medryttare/skötare på ca två...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 648
Senast: RoyalRocket
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 917
Senast: moon
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 391
Senast: Fille
·
B
Islandshäst Jag tror att vi är många som ibland via långa omvägar hört att gamla gubbar på Island inte vill avla silverhäst med silverhäst och...
Svar
8
· Visningar
1 702
Senast: hag391
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp