Het hast....

M

marbella ryttare

min hast ar valdigt het,kan dra upp huvudet och bara springa...:mad:
det kanns som jag har testat allt...:confused:
mindre kraft foder ,mer motion .m.m men inte hjalpt...:crazy:
kan nagon hjalpa mig vad jag skall gora med detta nervosa sto???:confused:
pa backen ar det absolut inga problem med ledarskapet
men nar jag sitter upp blir det aka av....
det kanns som hon testar mig,kollar om jag blir radd...
agaren innan mig red henne pa spansks stangbett,kanske var jag dum som bytte till vanligt tvadelat bett?
ja, jag vet varken ut eller in...:confused:
hjalp ...vill ju kunna rida min hast utan att vara radd...:cry:
 
Sv: Het hast....

Jag antar att hon är genomgången av vet och equiterapeut? Eftersom hon bara blir så när du sitter på henne är ju risken väldigt stor att det är ngt som gör ont eller att sadeln inte passar. Vidare skulle jag byta till ett 3-delat bett då 2-delade trycker upp i gommen och kan göra hästen stressad och hetsig.

Så börja med att gå igenom med equiterapeut som även kollar sadel!
 
Sv: Het hast....

Antar att du kollat upp om hon har ont ngn stans,samt tänder.Sadeln är okey?Ofta höjer de huvudet och ökar farten för att komma undan bettet.Vad händer om du rider med "slackande" tyglar?Hackamore gillar ju många också.
 
Sv: Het hast....

jag kan rida pa langa tyglar eller korta det spelar ingen roll...hon dansar mest fram...:crazy:
ungefar som fullblod gor innan dem skall tavla i gallopp...
 
Sv: Het hast....

Om hon inte betedde sej så med det bettet förra ägaren använde så skulle jag testa det igen.Många hästar med "orolig" mun går bättre på rak stång.
 
Sv: Het hast....

Gå igenom de saker som har nämnt:

Om du ej svarar på dessa frågor är det väldigt svårt att ens börja hjälpa dig ...

Har hästen ont?
Har du haft en vetrinär som har kollat henne?
har du haft en equiterapeut som har kollat henne ?
Har hon varit hos en tandläkare?
Hur gammal är hästen?
ras?
tidigare användningsområde/utbildning?
Har du tränar hjälp?
Hur gammal är du/tidigare utb?
Vilken foderstat ?
Vilken mängd motion ?
 
Sv: Het hast....

Har du haft henne länge? om det inte är att hon har ont eller det är något annat som stör henne, så kan de ju faktiskt vara så att hon inte har förtroende för dig än. Ta de inte personligt, vissa hästar har svårare för att lita på folk och om hon är nervös av sig kan det ju vara så att hon inte känner sig riktigt trygg. Det kan ta tid. En tjej i mitt förra stall hade en jättenervös travare och det tog ett halvår innan hon ens kunde sitta upp på hästen, det tog ännu längre tid innan hästen kunde gå helt avslappnat. Men kolla så att det inte är något fel först!
 
Sv: Het hast....

mitt halvblod kan göra så med vissa ryttare (dra upp huvudet och galoppera iväg okontrollerat) om ryttaren använder för mkt. hand, och/eller har orolig hand och för lite säte. honom måste man "fånga upp" i sätet.
 
Sv: Het hast....

jag tror inte att hon har ont :confused:....det jag skulle kunna tanka mig ar att hon inte gillar bettet...
hon gar ju nu pa tvadelat och innan dess har hon gatt pa spanskstang och gramantyglar...
forra agaren var jatte radd for hasten...red nastan aldrig..
lat sin kille rida...
hon ar for annars 8 ar , ras pre/arab ,ater allt och har aldrig varit sjuk eller halt...
far ej for mycket mat,for annars blir hon galen..
har aldrig stott pa en sadan het hast innan...
hon motioneras varje dag...
jag ar 30 ar gammal har ridit i ca 25 ar,aven hastutbildad
nagon har inne som ar duktig pa bett...???
det svara ar att bo har i spanien for vetrinarerna har har ingen koll pa tander...annars skulle jag fraga...:cry:
spanska gubbarna i stallet sager att jag skall satt in en sadant dar spanskt bett med kedjor och skit som dem har...:eek:
for att enligt dem ar det det enda sattet for att fa henne lugn...:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Het hast....

Har du provat det? Kan hjälpa. Ta allas råd och prova!
 
Sv: Het hast....

Men tro att hon inte har ont är inte samma sak som att hon inte har det! Låt en veterinär gå igenom grundlig och ha ut en kunnig sadelprovare som kollar sadel (dom brukar även kunna kolla träns och bett om man ber) För som det låter så är det något som gör ont eller inte passar.. är ingen idé att pröva en massa tips och trix om man inte med all säkerhet vet att hästen inte har ont nånstans för det blir aldrig bättre om den har det och detta inte rättas till! Så börja med det sen kan man börja testa andra grejjer än det man gör för att se om något förändras :)
 
Sv: Het hast....

Jag tkr att du ska byta till ett tredelat bett eller Hackamore om inte det funkar så vet jag inte vad du ska göra:cool::cool:
 
Sv: Het hast....

Backa ett par steg, och grundutbilda hästen från marken till att börja med. Tömkörning är ett bra sätt.
Har du provat med ett rakt tränsbett? Det kanske skulle kunna fungera eftersom hästen är riden på stångbett, och många hästar tycker att ledade bett är otäcka.

Immer
 
Sv: Het hast....

pröva det Immer säger ett rakt bett, Men sen tycker jag att du kanske ska ta och sätta på en ridserretas på henne,
många spanska hästar är ganska så hetsigt ridna i spanien ,dom ska bara fram ,fram !!
Så det kan vara svårt att få dom att förstå att man kan skritta lugnt och koppla av !!
sen massor med jobb på marken.
Det är svårt för dom att gå ifrån stång till vanligt tränsbett.
Vad rider du i för sadel ??

Är hon riden i Vaquero sadel innan ?
Det är en stor skillnad för hästen att byta från Vaquero till engelsk om dom inte är vana .

Tesora
 
Sv: Het hast....

tidigare så red jag en häst som var 172 cm i manken och var jäääte kännslig!! t.ex i gallopen fick man absolut inte klämma med benen eller bli stel i höft och rygg, satt man för tungt på honom så bokstavligen skenade han!! det var en anna tjej som red honom ibalnd och det slutatde ofta med att han skenade med henn i och med att hon satt och knep och det typiska bli hård och styv i handen!! han vart oxå kännslig i munnen så jag hade ett springer bett ett tredelat på honom. denna häst hade kvaliteer för att starta grand prix men tyvärr så vart han skadad men även välutbildade dressyrhästar kan skena omkring!! ibalnd så red jag honom på gramman använde den inte men ifall det blev att han blev rädd eller ngt annat så kunde jag ta den till hjälp och ta det easy in på en volt!! det sämsta man kan göra i sådana lägen det är att knipa med med benen och bli låst i höfterna och stela hårrda armar och händer!! kontakten mellan hand och mun ska vara som ett gummiband! det där med graman, har du aldrig ridit på det innan så ta hjälp av ngn innan du använder det hjälpmedel kan lättare förstöra än hjälp!!
 
Sv: Het hast....

Hej!

För att lugna ner ridningen har jag en liten övning:

Skritta på en lagom liten volt, välj ut en plats på volten där du vill göra en halt och ta där ett mjukt tag i tygeln. Antagligen vandrar hon bara vidare. Släpp då efter och följ med ett varv till och gör ett nytt försök med samma mjuka tygeltag igen. Det kan ta 20 varv eller 200 - men till slut kommer hon att stanna för det mjuka tygeltaget! Låt henne då stå en stund och tänka på saken och slappna av. En lugn smekning på halsen och ett braaa är ett lämpligt beröm.

Tänk på att själv rida utan spänningar, stress, motsägelsefulla hjälper och höga prestationskrav. Ert ridmål just nu ska bara vara att lugna ner hela situationen - inget annat. Mycket skritt, långa tyglar och mjuka hjälper kan hjälpa henne att efterhand lugna sig lite vid ridningen.

Tänk vad jobbigt det ska vara att vara så stressad och på sin vakt hela tiden! Först när hon lugnat sig lite kan ni gå vidare i ridningen. Så länge hon är såhär sressad är hon heller inte mottaglig för någon inlärning och allt vad su försöker göra medhenne kommer bara präglas av spänning, motstånd och stress.

Lycka till!
 
Sv: Het hast....

min häst har inte heller ngt fel i munnen men anfaller tränset om jag använder bett, rider bara med hackamore. hon gjorde ung som din häst så jag red på långa tyglar i fyra månader innan hon började lyssna, gjorde då som föregående beskriver och nu funkar det jätte bra. lycka till
 

Liknande trådar

Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
2 927
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 034
Senast: niardasp
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 991
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Jag blir lite konfunderad av min hund och hans beteenden I vissa sammanhang. Trots att jag egentligen borde veta hur jag ska ga tillvaga...
Svar
7
· Visningar
865
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp