Bukefalos 28 år!

het och nervig av havre.

L

LillTihra

jag är lite osäker på pellets foder.
min ponny får havre och bli så nervig av det. :smirk:
vad kan jag ge henne istället?
ja ja ja jag vet att jag ska ta analys men jag har inte råd med det än.
dessutom ska jag byta hö.
hjälp. :crazy:
 
Det du kan göra så länge är att kolla hur mycket du motionerar din häst. Du måste veta behovet innan du kan ge kraftfoder till din ponny. Jag kan däremot tipsa dig om att testa krafft ponny, eller fibergi låg eller fibergi bas. Man kan också ge lite kornkross eller förvällt korn istället för havre.
Är du osäker så kan du be om råd hos din fodersäljare.
 
Maila nån av Kraffts foderrådgivare! Anette Anderson (eller vad hon heter) svarar snabbast.. T ex Groov eller Ponny kanske? Eller nån havrefri müsli, där finns det ju massa märken å välja på...
Lycka till!
 
Jag tycker då att Fibergi bas eller låg är ett bra foder.

Lena
 
Men jösses. Varför föreslå två så helt olika fodersorter som Ponny och Groov???? Ponny passar OTROLIGT sällan, alldeles för lågt proteininnehåll.
 
vi ger våra ponnyer pellets. Det funkar rätt bra, speciellt på den ena som verkligen inte kan äta havre (blir helt överhet och knäpp!). Dom får även korn, som oftast har en bra lugnande inverkan på hästar. Dessutom håller hästen (ponnyn :P) hullet bättre korn, om du även har sånna problem ;)
Jag skulle nog rekommendera pellets och kanske en aningens korn, men vi ger bara våra ponnyer pellets och det funkar utmärkt. Lycka till!
 
INGEN KORNKROSS.
min kompis sa till mig idag att man inte ska blanda det med betfor för det jäser.
dessutom så gillar jag inte kornkross för det är så dammigt och min häst har lätt för att få hosta.
plus att få för mycket hull. :smirk:
 
Och bara för att din kompis säger så så är det så eller??? Man kan blanda betfor med krossat korn utan problem om man gör det precis innan man ska fodra. Om man låter det stå blandat en längre tid så kan jag däremot tänka mig att det skulle jäsa men det gör ju betforen också om den står uppblött för länge.
 
Jag har gett kornkross tillsammans med betforen och det har varit lite olika när jag blandat i kornkrossen. För det mesta har jag blandat i allt samtidigt på kvällen för morgonfodringen eller på morgon för kvällsfodringen och jag har inte haft några problem med jäst kornkross. Jag tycker du ska testa i alla fall. Jag menar, kornkross är inte så mycket dammigare än annat krossfoder om det är rätt hanterat.
 
man behöver faktiskt inte ge något kraft alls. En ponny klarar sig alldeles utmärkt med bara hö, vitaminer och mineraler. Du kan ge betfor också och tex äpple, morroter, knäckebröd som belöning, eller när andra hästar i stallet får sin mat. :idea:
 
Ge hästen krossad havre eller krossat korn i stället. Min häst blir "galen" av hel havre men fungerar bra med ovanstående.
 
prova med krafft! min häst va nervig o använde all energi fel.. bara stressade upp sig hela tiden o sprang istället för att jobba... men nu när han äter krafft så funkar allt jättebra!
 
Absolut klarar sig ponnyn (eller hästen) med bara grovfoder OM det är tillräckligt bra näringsmässigt, dvs har en kvot mellan protein och energi på 6 eller mer. Utan analys är det ganska dumt att chansa.
 
jag ger henne hippo basic nu.
en i stallentipsade mig om det.
för att havren sätter sig i skallen på henne. :crazy:
gjorde inte det innan men nu helt plötsligt så gör den. :smirk:
eller så är det något annat? :eek:
 
Har hon nyligen börjat reagera låter det mer som om det är obalans i foderstaten. Mer protein och mindre energi kanske skulle göra susen, t.ex Krafft Groov.
 
Jag håller med dig!
Om ponnyn BÅDE har en tendens att bli fet OCH blir nervig av havre så skulle jag plocka bort allt kraftfoder utom lite betfor och ev vitamin/mineralpreparat. Väldigt få hästar behöver den mängd kraftfoder vi människor stoppar i dem i all välmening. Hästens mage är utvecklad för mager fiberrik mat i stora mängder.
Ingen av mina hästar får nåt mer kraftfoder än lite betfor och vissa år luzern om det är lågt proteinvärde i höet. De är alltid pigga och i gott hull (och mätta, eftersom de istället har i stort sett fri tillgång på hö). Mitt fullblod var ibland svår att hålla i hull i början när jag fick henne, och följde de råd om foderstat jag då fick och som jag tror är ganska vanliga (2 kg havre/ kraftfoder, 7 kg hö). Idag får hon ca 12 kg hö. Så att ersätta kraft- med stråfoder är en bra väg att förbättra både feta och magra hästar, och heta!
 
hrm.
jag vet en häst som fick för mycket hö(!). den fick problem med magen då och dåligt hull(för lite hull och stooor mage)

nu får MIN häst hippo basic och lite betfor.(o hö såklart) nu är hon pigg o framåt men inte het o nervig.
(innan var hon bara het ute o inte i ridhuset så det kom inte på en gång.) kan bero på att hon är så mycket musklad och mer kondis nu än innan.
därför mer pigg och fått för lite motion.
men som sagt nu går hon bra. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 763
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 129
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 388
Senast: Blyger
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
938
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp