Het och stark Shettis

Har aldrig fattat vad en aachengrimma ska vara bra för? Om hästen går och gapar eller är väldigt tjafsig i munnen så är det väll något som är fel! :confused: :(
 
Mitt ponnysto var jättetjafsig i munnen trots årlig koll och raspning i samband med vaccination.
En veterinär sa till mig att "ja, de här små äter ju vad de får tag i och brukar hålla tänderna i skick själva.
Gapar hon så får du dra åt nosgrimman hårdare".
Han ansåg inte heller att hon behövde raspas det året.

Tog ut en hästtandläkare som såg att hon var vass och sårig på insidan av kinderna och på tungan.
Efter behandlingen gick hon utan nosgrimma och det tog ca 4 månader innan hon vågade ta stöd på bettet.
Nu är hon fin i munnen, går på tredelat, men går mot bettet och gapar ibland.
Gammal vana?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 303
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 518
Senast: Grazing
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 264
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 751
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp