Het och stark Shettis

S

Spirelli

Vår shettis är urstark och rätt het. Barnen har lite svårt att få håll på honom, han sätter upp huvudet och kör. Är betslad med vanligt tvådelat bett och ingen nosgrimma. Problemet är inget problem egentligen för han tycker bara att det är så kul att springa! Blir aldrig trött och ligger på så vuxna har svårt att hålla emot i trav och galopp ibland. Lätthanterad och go på alla sätt och vis annars. Målet är ju dock att barna ska kunna rida honom själva och kunna hoppa med honom utan att han rusar mot allt. Hoppar allt och nästan hur högt som helst. Rids/tömkörs minst fyra ggr per vecka och verkar stortrivas med livet. Förslag och erfarenheter av små pigga ponnysarmottages tacksamt. Har lagt en liknande tråd på foder.
 
Tänderna kollade?
Om ja, testat ex vis ett rakt eller tredelat bett?
 
Jag skulle köpa en liten jaktstång (ett kimblewickbett) eller en pelham, alternativt en körstång. Alla tre har kedja under hakan och på pelhamet kan du sätta ett delta, så blir det bara en tygel/töm att hålla i. Och så en nosgrimma förstås, en engelsk, eventuellt med snokrem (när du kollat tänderna, så att det inte är pga dem han går och kör med huvudet).
När du som vuxen håller på med hästen spänner du kedjan som den ska vara (den ska ta när skänkeln på bettet är i 45 graders vinkel mot munnen) och när barnen kör eller rider så spänner du den löst - eller tar bort den helt.
Han kommer snabbt att bli lydigare och lättare för ungarna, för han kommer inte att till en början kunna räkna ut om han har kedjan där eller ej!) och eftersom du har tagit bort kedjan kommer ungarna inte att kunna göra honom illa - även om betten jag nämnde är skarpare än ett vanligt tränsbett.
Sedan är det massor av lydnadsträning som behövs också! Tömkör på volter, gör mycket halter, tempoväxlingar när ni rider/kör etc så han blir lydig och lyssnar på kusken/ryttaren.

Men framförallt: var glad över att ni har en så himla glad och lycklig liten shettis! Shettisar med det temperamentet är guld värda - så se till att behålla hans härliga gålust, även om du får honom att bli lydigare och lyssna bättre på er framöver.

:banana:
 
Tack!
Inget fel på tänderna, nyss kollade. Och som sagt problemet är ju positivt men kan bli lite farligt. Vill ju abslut inte ta glädjen ifrån honom. Synd att vi har långt till ponnytrav. Hade blivit farlig annars. Inkörning är påbörjad.
 
jag tycker att har man ett lite skarpare bett så törs man ofta slappna av bättre för man känner sig tryggare. Och en avslappnad ryttare/kusk är mjukare i handen.
Har man ett tränsbett är risken att ungarna lär sig att det är inte farligt att dra i det, för hästen stannar ändå inte direkt - och så blir de hårda i handen i stället.
Jag har ett russ som var en riktig sprallgök i skogen som ung, och honom red ponnybarnen på en pelham med korta skänklar just för att slippa ens riskera att han stack iväg med dem. Barn är inte så starka, och om de känner att hästen är starkare och inte riktigt går att styra och stanna, tappar de väldigt lätt självförtroendet. Det är jättetråkigt, för det tar så himla lång tid att reparera om man en gång blivit rejält skrämd.
Däremot har jag själv alltid kört honom på vanligt tränsbett, för mig har han ju lite mer respekt för!
;)

Ha så kul! :)
:banana:
 
Precis så är det! Han sticker med dom för att det är så kul att springa, men deras självförtroende sjunker. I ridhuset klarar ju alla andra sina shettisar utan en mamma som går brevid tycker dom. Försöker förklara att det beror på hästen och inte dom. Tilläggas kan ju att det från marken funkar jättebra. I och för sig lite lättare när man kan ta spjärn med fötterna för att få stopp på honom. Bra idé om att byta bett när barnen ska ha honom. Fler idéer?
Pelham, stång, tredelat?????????
Nosgrimmor då? Har haft remont till andra och det har funkat bra. Finns det shettisstorlek på dom?
 
Jag skulle pröva ett tredelat bett eller ett rakt tränsbett. Varför inte longera lite innan dina barn rider, så att han får springa av sig lite. Tömkör mkt, och träna på lydnad. Jag har ju själv två galningar som jag tävlar körning med, och dom ska jag nu köpa jaktkandar till. Men till barn som ska rida skulle jag aldrig använda det.
 
Tack för alla svar hittills. Ska iväg och kolla på bett snarast. Börjar med att sätta på en aachengrimma jag hittade i gömmorna. Det bästa är i alla fall att jag får en massa motion med att rasa av honom det värsta innan han rids. ;)
 
Sätt ALDRIG kedjan löst på ett stångbett. Det kan visst göra hästen illa i och med att det då inte finns något som hindrar att tungfriheten slår upp i gommen.
 
Jag skulle nog bara byta bettet till ett vanligt tredelat eller ett rakt...
Nosgrimma ska man bara ha för att stabilisera bettet,inget annat...Remont-nosgrimmor finns i shettisstorlek ;)
Kör vanliga lydnadsgrejjer med "shettisskrället" :D
Longera och sådant.
Finns mycket att göra! :smirk:
 
Förresten...nu kanske jag är korkad men hur ska en achennosgrimma stoppa hästen från att dra iväg med barnen???? :confused: :angel:
 
Behöver man nosgrimma för att stabilisera bettet bör man nog be någon visa hur man provar ut ett bett som passar.

Och shettisar är INTE skrällen!
 
Ja fråga inte mig!? Har inte nosgrimma på nån av de andra. Har haft Remont på unghästar bara. Oftast följer det ju med nosgrimma när du köper träns så det kanske är därför så många använder det? :confused:
 
Nej, han är då rakt inget skrälle! En charmig buspojke bara. Men... inte är väl alla nosgrimmor till för att stabilisera bett???
 
*lägger mig i lite* Har ingen erfarenhet av varför en aachennosgrimma ska användas om hästen drar, däremot så
heter ju Pullarnosgrimma just pullar, för att den används
på hästar som ligger på bettet/pullar.
 
Nosgrimmor är till för att stänga hästens mun. Inga nosgrimmor är till för att "stabilisera bett". Betslingen ska funka även utan nosgrimma, annars är det något fel med tillpassningen.
 
jag kallar alla hästar för skrällen...Jag har själv ett arabskrälle :D
Inget att bli arg över...inget shettis påhopp med andra ord..De är rätt söta liksom :D

Jag har då hört att om man u vill ha nosgrimma så ska det bara för att stabilisera bettet..Kan som sagt ha fel..
Den gyllande regeln två fingar emellan häst och nosgrimma tåls också att påminnas om...alltför många verkligen "sliter" ihop hästens mun.
Det är taskigt och inte särskildt rättvist mot hästen.
Själv så rider jag alltid utan...den känns liksom överflödig...om hästen går runt och gapar så bra man ta reda på varför...de flesta gånger går det ju att rätta till problemet...
Det bästa i nosgrimmeväg är väl den engelska....
De andra gör väl som så att bettet hissas upp mot kindtänderna? :smirk:
Låter ju inte speciellt behagligt.
Finns en massa nosgrimmefrågor här på buke...finns många sätt att se på en sketen nosgrimma vill jag lova :D
 
Jodå, nog sitter bettet som det ska alltid och tänderna är ok. Nosgrimmor blir jag däremot inte klok på hur och varför de olika sorterna används. Nån som sett en hopphäst utan nyss? Så nån jäkla funktion måste de väl ha. Har nu i alla fall tränsat den lille plutten med den numera (ö)kända nosgrimman av aachentyp. Den måste väl varit med tränset från början. Döm om vår förvåning när han nu i två dagar snällt och fint böjt på nacken och (nästan) svarar på tygelhjälperna från barnen. För första gången på länge kunde de rida utan att jag hjälpte till att hålla.
Ska nu iväg och leta bett. Hittar jag nåt så kanske nosgrimman åker av igen. Synpunkter mottages tacksamt.
:smirk:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 317
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 518
Senast: Grazing
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 264
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
2 751
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp