Bukefalos 28 år!

S

SOTECCC

Har en så otrolig het ponny som jag köpt. Stressar blir genom svett kan inte skritta ska bara ösa järnet som förra ägarn tydligen gjort, vad ska man göra????Hon är dräktig nu så vi provred henne inte innan köp.
 
Sv: Het ponny

Du får nog förklara lite så man förstår :).
Hästen är dräktig, därför provred du inte? Men du rider den nu?
Vad får den för foder?
 
Sv: Het ponny

Skritta enbart på långa tyglar och höj aldrig hastighet förrän hästen går 100%igt lugnt varje ridpass.
Är hästen dräktig så gör ni väl inte mkt annat ändå? Så det är ju bra att passa på att lära hästen ta det lugnt nu.
 
Sv: Het ponny

Är hon verkligen het eller är hon stressad och försöker springa ifrån något? Illapassande sadel, tänderna?? När ska hon föla? Man kan rida ganska normalt i alla fall och det inte finns medicinska problem.
 
Sv: Het ponny

Det fanns ingen där som var så liten som kunde rida henne.
Vet att man kan rida dom nästan fram till fölning. Får inte särskilt mycket
kraftfoder, har aldrig haft en hetare ponny,bytt sadel , bett,fort man tar lite i tyglarna så är det ösa som gäller för henne!!!!!
 
Sv: Het ponny

Min häst är också väldigt pigg & het.. han är unghäst och har mycket energi i kroppen och det ska man inte "ta bort" ifrån dem tycker jag. Känner jag att han är lite "på tårna" / okoncentrerad osv. så börjar jag med att galoppera av honom. jag gör galoppracet till "min idé" & på så sätt är det inte han som springer ifrån mig, utan det blir till något vi båda är med på. Sen när han fått gjort av med lite energi så blir han mycket mer avslappnad, kan skritta som en "normal häst" & sen kan vi börja jobba... Även om hästen är väldigt het och pigg så måste man våga driva! Allt för många sitter bara och försöker bromsa, vilket enligt mig är helt fel! Våga rida på i lite friskare tempo och njut av att du har en häst som vill gå fram (:
 
Sv: Het ponny

Det fanns ingen där som var så liten som kunde rida henne.
Vet att man kan rida dom nästan fram till fölning. Får inte särskilt mycket
kraftfoder, har aldrig haft en hetare ponny,bytt sadel , bett,fort man tar lite i tyglarna så är det ösa som gäller för henne!!!!!

Jag hajjar inte? Du kan rida henne nu men inte vid "provridningen"?

Varför hade ni inte ngn mindre person med vid provridningen isåfall?

Va där det för häst?ålder? Vad har den gjort tidigare?
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Träning igår var jag (som åhörare) på clinic med John Ricketts. Jag hade innan hört avsnittet av Ridpodden där han medverkar och tyckte det lät...
2
Svar
31
· Visningar
5 164
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 767
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp