Himalaya täcken

PonnyMajsan

Trådstartare
Ni som har Himalaya täcken hur är de i kvalitén? Vilka sorts hästar passar de till? Behöver ett regntäcke till min fjording och hittade dessa ganska billigt på Börjes kan det kanske passa på henne? Hon är maxad C-ponny och har 125 i fleecetäcken.
 
Mycket prisvärda täcken

Brukar passa på mina grövre hästar och även de smala även om de sitter väldigt löst över bogen på de tunnare hästarna.

Det enda täcket förutom Horseware som inte gav stora skav på mitt förra sto.
 
Himalaya är jättebra täcken. Mitt äldsta är 7 eller 8 år gammalt och hade inte hagkompisen smakat på det så hade det fortfarande varit helt. Det håller fortfarande torrt efter lagningen även om regnet öser ner. Då går mina hästar ändå i uppgrusad hage på vinterhalvåret och det sliter ju väldigt mycket mer på täckena när de rullar sig än om de går på gräs.
Jag har hästar som är breda i bogen och de sitter jättebra på dem så köp du :) Du kommer inte bli besviken.
 
Himalaya är verkligen prisvärda täcken! Har haft ett sånt regntäcke tidigare och det har hållit tätt i flera år. Det har tappat färg och blivit rejält solblekt, men nu är det några år oxå.
Den har suttit sådär i bogen på min, det har liksom vikt sig, men hade han varit bredare då så hade det nog suttit bättre där. Men det har för den delen inte suttit dåligt.

Kan ju tillägga att jag jämför med HW Amigo och HW Rambo och nåt billigare täcke från Eko. Det är som sagt mkt prisvärt!
 
Ni som har Himalaya täcken hur är de i kvalitén? Vilka sorts hästar passar de till? Behöver ett regntäcke till min fjording och hittade dessa ganska billigt på Börjes kan det kanske passa på henne? Hon är maxad C-ponny och har 125 i fleecetäcken.

Prisvärda och passar enl min erfarenhet på de flesta hästar bra.

Har ett vintertäcke till min och det har hängt med i 8 år, ser nytt ut till skicket och vet fler som har himalayatäcken med flera år på nacken i mycket bra skick - ett kvalitetstäcke till lågpris
 
Är jttenöjd med Himalaya Regntäcke. Har den ofodrade varianten. Håller form och håller vätan borta. Väldigt prisvärt. :)
Det första är ca 7 år gammalt och det andra är 3,5 år. Köpte dessutom det senaste i Globen så det kostade 150 kr.
 
Definitivt prisvärda, har flera stycken både till min lilla B ponny, en smäckrare liten häst och en häst av cobmodell =)
 
Vi har haft några på ridskolan och de har fått kaserats trots att några olika typer av hästar har provat dem.
De har varit alldeles för stora i bogen även på de grövre och dessutom öppnat sig och vikt in sig vilket gjort att de skavt väldigt trots att de inte går ute så mycket.

Shires är lite generösa i bogarna och även Amigo hade jag på min maffiga, men gick upp en halvstorlek i de svenska storlekarna.
 
säger som övriga, mycket prisvärda täcken. Jag har ett som är 7-8 år gammalt och precis som det skrivits innan är det solblekt och sådär men det håller ännu tätt! Det är stort i storleken och stort i bringan, och som någon mer har skrivit så viker sig tyget i bringan men ger ändå inte något skav. På mitt har ett bogspänne gått sönder förra året.
 
Min kille är bred, Amigo och rambo är lagom och ger inte skav.. han behöver ett till vintertäcke att byta med och vill hellst inte lägga ut en förmögenhet på extra täcket...
Kan Himalaya vara något för oss? Finns det hals till vintertäckena?
 
Så himalay passar hästar med bred bog och bringa? För jag har fått höra att det borde passa min häst som typ inte har nån bog alls. Hon är jättesmal över bogarna.
 
Så himalay passar hästar med bred bog och bringa? För jag har fått höra att det borde passa min häst som typ inte har nån bog alls. Hon är jättesmal över bogarna.

Det fina med Himalayatäckena är att de faktiskt passar både hästar med bred bog och hästar med smal bog. Eftersom man lägger täcket omlott så lägger man det så mycket omlott som behövs helt enkelt. De har verkligen fått till det med de täckena :)
 
Älskar mina Himalayatäcken :love:
Sitter mycket bättre på min ponny än dyrare märken som Bucas och Rambo, och är mycket mycket bättre kvalitet och passform än Hööks som oftast är lite dyrare.
Min häst är åt det lite grövre hållet, och de sitter perfekt på henne. Men även en liten smäcker c-ponny i stallet har Himalaya och de sitter bra på honom också.

De jag har ser fortfarande nya åt efter ett par års användning, och jag tror jag ska åka ner till Börjes i höst och köpa vintertäcken också :)
 
@LadyLusifer Vad tror du om Amigo-täckena till en fjording med mycket bogblad och ganska smal bringa? Täckena har så fina färger.;)

Dom har skitsnygga färger :P
Vi har haft Amigo både till halvblod/fullblod rena halvblod och min pre... jag får ofta gå upp i strl på min för han är mega bred... så tror amigo kommer bli lagom i normal strl åt er :D
 
Dom har skitsnygga färger :P
Vi har haft Amigo både till halvblod/fullblod rena halvblod och min pre... jag får ofta gå upp i strl på min för han är mega bred... så tror amigo kommer bli lagom i normal strl åt er :D
Låter toppen. :up: Har hört önskemål om lila täcke. ;) men får nog också gå upp i storlek.
 
Jag har ett Himalaya övergångstäcke med halvhals. Hon är ganska smal i bog-partiet och det sitter jättebra på henne :-) jag är mycket nöjd med både passform, kvalitet och pris
 
Jag är så nöjd med våra Himalayatäcken! De äldsta är nog minst 7 år nu, och de fyller fortfarande sin funktion.
Hästarna är kallblodstravare, modell större och med breda bringor, samt en grov liten nordsvensk.
 
Vi har Himalaya regn på alla hästar i vårat stall, minishettis, morganhäst och ett stort halvblod och de passar alla! Sedan vi köpte det första Himalaya täcket för ca 8 år sedan är det det enda regntäcket vi använder :)
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 293
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: sweep
·
Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
630
Senast: Trott
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 000
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp