Bukefalos 28 år!

Hingst till Magini-sto?

maria85

Trådstartare
Ännu en "hingstvals-tråd" ;) .
Har ett sto efter Magini-Ibsen-Biarritz, ca 162 cm hög, ädel, tre bra gångarter, hyfsad hoppkapacitet (jag är inte rätt person att bedöma detta egentligen, kan inget om hopp), inga tidigare avkommor.
Svagheter exteriört: ngt intåad fram och av den gamla, lågställda typen (men ej tung!).
Lite knepigt temperament, rätt bestämd dam med mycket egen vilja och kan uppfattas som lite svårpåverkad.

Så här vill jag att fölet ska vara:
*Bra temperament (viktigast!), alltså en trevlig häst som kanske är ngt känsligare och lättare att påverka än sin mamma, utan att för den sakens skull vara ett nervvrak ;)
*Lite högre än sin mamma (ca 165-168 är idealet)
*Mer högställd och långbent än sin mamma, vill också behålla det ädla som mamman har
*Bra gångarter

Hingsten ska stå i sverige och verka på transportsemin.
Förra året betäcktes hon med Sandreo, men hon resorberade tidigt i höstas så det blev inget föl i år. Förra året var det knappt någon tvekan om vilken hingst vi skulle välja, Sandreo var perfekt, men pga krångel med semintransporten förra året så vill vi i år ha en hingst som står i Sverige.

Nån som har några förslag? :bump:
 
du börjar i fel ände....:-)

Först och främst! Vad är ditt stos starka sidor? Vad värdesätter du hos henne?

DE sidorna ska du förstärka och sedan se till att hennes svagheter inte finns hos hingsten. Man ska alltid tänka "förstärka" när man avlar. Hittar man inget man vill förstärka ska man inte använda stoet. Det är min bestämda åsikt.

Alltså: vad gillar du hos ditt sto?

Berätta så återkommer jag i frågan..:)
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

Jag vet en häst som är väldigt trevlig och har fina gångarter,Alla TRE gångartet är väldigt bra! skritten och galoppen är verklieg 10 poängare. Hans mamma va efter Magini och han själv hade Jasper 550 som sin far. Det blev en bra och mycket trevlig häst.
Men som illmyra sa,det är svårt att säga/ge tips då man inte vet varken hur stoet är eller hur hon ser ut osv.
/Trilla
 
Sv: du börjar i fel ände....:-)

Hon är lätt och ädel, har lätt för samling, mycket utsrålning, lång vacker hals, vackert huvud och bra gång. Det ser jag som hennes starkaste sidor :)
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

Jag vet att det är jättesvårt, men gå efter vad jag skrivit och säg vilken du tror/tycker skulle passa. Sen har jag ju ett eget huvud att gå efter när det gäller det slutgiltiga valet, men jag känner att jag kan behöva lite tips på vilka jag ska kika närmare på då det är svårt att hålla koll på alla hingstar.
Tyvärr har jag inga bra bilder på henne, det skulle kanske underlätta en hel del...
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

Här kommer lite bilder på damen, kanske inte dom bästa, men det var dom enda jag kunde hitta...
PICT2207.jpg

PICT2216.jpg

075ad780.jpg

0a906740.jpg

a4195f30.jpg
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

Känns som att det bara är jag som skriver i den här tråden :angel: :D
Lyckades hitta min hästs siffror från kvalitetsbedömningen i ASVH's BLUP-databas på nätet, visserligen 10 år gamla siffror men dom kanske kan vara till någon hjälp:
exteriör: 8 7 7 8 7 = 37 p
gång: 6 6 7 6
hopp: 5 4
ta inte ridsiffrorna på för stort allvar, har för mig att hon är sent tagen och alltså inte var så mycket riden vid tillfället.

Nåja, vad tror ni om Figaro R, Saigon eller Sandakan till mitt sto?
Känner mig lite tveksam till att Figaro och Saigon bara har sjuor på benen. Figaro är intåad precis som mitt sto och Saigon är tydligen tåvid och parallellförskjuten... Hur allvarligt ska man ta det här med benen egentligen? Mitt sto är alltså bara ytterst lite intåad på ena frambenet och det är inget som syns när hon rör sig utan bara när hon står uppställd. Hon är nu 14 år och har så vitt jag vet aldrig varit halt för annat än sårskador, alltså är det inget som påverkat hennes hållbarhet märkbart. Är det dumt att betäcka med en hingst som också är något intåad, som Figaro R?
Saigon kommer dessutom ge 2 x Utrillo i fölets stamtavla, visserligen i fjärde led eller något sådant, men det skulle vara roligare med "nytt" blod.
Kom igen och hjälp mig nu, jag känner mig jätteförvirrad - är ju total nybörjare på det här med avel! :eek: :bump:
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

Skulle jag få tipsa om Silvano?
Fick ett hingstföl efter honom förra våren och han nedärver mycket bra. Kanon fin hingst och avkommorna blir lugnt och mycket fina! :)
Bara ett litet tips!
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

Jag skulle vilja tipsa om rambo:love:
Han har ju både bra gång och hoppförmåga och i det exteriöra utlåtandet står det VÄLBENAD och det står det inte på många hingstar.
Jag har sj ett sto med magini som morfar som ska betäckas med rambo i år...
Så jag rekomenderar absolut honom!
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

Har kollat upp Rambo nu och han har ju lämnat många framgångsrika avkommor!
Men precis som med Saigon ger han 2 x Utrillo i fjärde led, och dessutom 2 x Drabant i femte led (om jag räknat rätt). Det är ju visserligen långt bak, men jag skulle hellre vilja få in lite nytt blod som sagt...
Dessutom undrar jag, ger inte han ganska små avkommor, eller är det nåt jag bara fått för mig? Hermes är ju inte särskilt stor, men hur ser det ut med hans andra avkommor? Mitt sto är ju själv ganska liten och har små hästar i släkten överlag (den största jag hittat på nära håll är Ibsen på 165 cm), jag vill ju gärna få upp mankhöjden några cm hos avkomman om det är möjligt.
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

Silvano har jag kikat på, men ska jag vara ärlig så gillar jag honom inte så värst mycket - har inte sett en enda smickrande bild på honom hittills. Men jag hoppas på att kunna se honom på någon hingstvisning till våren, kanske han bländar mig med sin skönhet då ;). Jag räknar inte bort honom än iaf...
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

Oj, det missade jag totalt, kikade bara igenom stamtavlorna lite snabbt nyss :o
Ja nu ser jag det, då blir det alltså 2 x Efrodite i stammen också med Rambo. Kanske dags att räkna bort Rambo helt då, det känns som att det blir lite för mycket av samma i stammen. Tur att du finns här Görel och håller koll på stammarna! :)
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

varför inte titta närmre på Al Cantino 1091??
En jätte fin hingst, som åxå har "nytt" blod i sig för svensk avel...
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

Vad sägs om Bocelli? Han har trevlig stam och gång och har gjort bra från sig på unghästtävlingarna. Om du skulle våga chansa med hingst som inte står i Sverige är ju Don Romantic ett hett tips!
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

Hej
Om du kan tänka dig en skimmel har du den i fjol godkände Channon med kanonstam har sett en hel del släktingar till honom på stosidan som var riktigt bra gå in på www dressyrdesign.se så har du deras hemsida . Provade betäcka med honom själv tyvärr ej dräktig stoet fick fång, ska betäcka ett annat sto i år och ar inte bestämt mig för hingst ännu.
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

näe, han är inte så snygg på bilderna. Men han är en kanon gó hingst! :) Charmig. =)
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

Kul att du funderar på att betäcka Magitza igen! Ang siffrorna på Kvalitets så var hon bara riden nån månad då och fullkomligt paralyserad, kröp fram längst väggarna & stog bara & tittade på publiken då hon skulle hoppa så de är nog inte riktigt rättvisa. Då vi tävlade med henne brukade hon ju alltid få 7 eller 8 på gång.

Några bilder på henne där man ser lite bättre kanske (för utomstående som ska bedömma extrören):

Uppställd:
Magitza8.jpg


Riden:
Magitza1.jpg


Ang hingstar så skulle jag tittat på Bugatti Hilltop. Har sett flera stora, ädla högställda avkommor efter honom. Vi har bl.a. en i stallet nu. Superskalle har den hästen dessutom. Sen gillar jag ju Figaro R oxå. Släkt med Welano dessutom. Skulle inte avla svenskt på Gitza utan ta nåt mer modernt, tyskt.
 
Sv: Hingst till Magini-sto?

Ja det är jätteroligt att det blir ett nytt försök, vi visste ju inte om vi skulle få pengarna att räcka, men som det ser ut nu så blir det så. Vi misstänkte föresten att hon var dräktig nu i år ändå, hon är nämligen jättetjock just nu (trots en fodergiva på endast 8 kg hö/dag) och mamma tyckte att hon sett fölet sparka, men det visades sig att det bara var tarmrörelser när veterinären kom ut och kollade :o :D .
Det där med kvalitetspoängen förstog jag nästan, mindes att ni sagt att hon var inriden sent och då räknade jag ut att siffrorna från kvalitets inte gjorde henne rättvisa. Men exteriörpoängen känns som att dom stämmer hyfsat iaf.
Bugatti Hilltop står väl inte Sverige längre?
Figaro R gillar jag med, verkar vara en jättetrevlig hingst. Men det är det där med benen, och sen tycker jag han har lite väl kort rygg och hals för Gitza...
Just nu lutar det åt Sandakan, men jag ska ut och kika på lite hingstvisningar nu i vår så får vi se. Svenskt känns som sagt inte helt rätt på Gitza, för det första så verkar hon ju vara släkt med nästan varenda svenskstammad hingst :crazy: och för det andra behövs det en långbent och högställd hingst, vilket inte är så lätt att hitta bland dom svenska.
Sandreo kändes ju helrätt förra året, så tråkigt att det ska vara så krångligt med transporten hit, vi vågar helt enkelt inte prova med honom igen...
 

Liknande trådar

Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 121
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 743
Senast: Nafayette
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 097
Avel hej! jag har ett sto efter junker ue, magini som jag vill ta föl på frågan är bara vilken hingst? stoet är ca 1,68, väldigt lång och...
Svar
0
· Visningar
794
Senast: Slauncha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp