Hingst till Don primero sto

Perssson91

Trådstartare
Hej,
Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och funderingar på hingst till stoet.
Fux ca 163 cm/mankh
E: Don primero - Warsteiner - Kaliber

+ Bra gångarter med stort + för galoppen. Mycket bra påskjut. Snäll i all hantering och lättlärd.

- Lite långlinjerad enligt mig. Ganska coolt temperament men stundtals hård, stoig. Lite tåvriden på ena fram.

Söker en hingst i uppförsbacke som nedärver väldigt bra gångarter, framförallt galopp så den förs vidare. Viktigt med hög ridbarhet och mildare temp. Även högställd och den mer långbenta typen. Bra benställning.

Hingstar som jag tittat lite på Furstenball ( kanske är för nära x med donnerhall?) ,Furst romancier, Fursten look, Dragon hill, Total hope, Ampére, All at once, Fidertanz.

Någon som har något bra råd? :)
 
@Perssson91 Till den typ av sto som jag tänker mig Don Primero brukar ge skulle jag leta efter något långbent med lite mer gest i gången.

At trippla Donnerhall är ju ganska vedertaget, se bara på hingsten Freestyle t.ex. Sedan skulle nog jag som inte avlat en hel livstid nog dra mig för att trippla det så pass nära som det blir med ditt sto och Fürstenball. Sonen Fürsten-look tycker jag har allt en hingst skall ha, och Donnerhall-tripplingen skulle bli lite längre bak i stamtavlan. Lite xx-blod känns inte helt fel heller till ett DP-sto. Enda nackdelen med FL är att du måste lägga den stora språngavgiften innan du vet mycket om hans fertilitet - Något jag skulle ha i åtanke.
Fürst Romancier har lämnat en hel del trevliga, stabila avkommor med fin takt i gången. Jag skulle inte hoppas på väldigt stora rörelser från hans sida, men med de rörelserna kommer det ju ofta en del elektricitet också. Han är en fin men lite grövre häst, funderar på om det blir tungt tillsammans med Don Primero-blod?
Ampére skulle kunna vara en god match.
Svenske Fairway kanske skulle vara intressant? På hingsthållaren's Facebook sida finns det film på honom.
Även Everdale skulle vara värd en koll kanske? Gott temperament finns i det blodet, och han själv är mycket imponerande - samt har haft rätt bra dräktighet tidigare år.
 
@Perssson91 Till den typ av sto som jag tänker mig Don Primero brukar ge skulle jag leta efter något långbent med lite mer gest i gången.

At trippla Donnerhall är ju ganska vedertaget, se bara på hingsten Freestyle t.ex. Sedan skulle nog jag som inte avlat en hel livstid nog dra mig för att trippla det så pass nära som det blir med ditt sto och Fürstenball. Sonen Fürsten-look tycker jag har allt en hingst skall ha, och Donnerhall-tripplingen skulle bli lite längre bak i stamtavlan. Lite xx-blod känns inte helt fel heller till ett DP-sto. Enda nackdelen med FL är att du måste lägga den stora språngavgiften innan du vet mycket om hans fertilitet - Något jag skulle ha i åtanke.
Fürst Romancier har lämnat en hel del trevliga, stabila avkommor med fin takt i gången. Jag skulle inte hoppas på väldigt stora rörelser från hans sida, men med de rörelserna kommer det ju ofta en del elektricitet också. Han är en fin men lite grövre häst, funderar på om det blir tungt tillsammans med Don Primero-blod?
Ampére skulle kunna vara en god match.
Svenske Fairway kanske skulle vara intressant? På hingsthållaren's Facebook sida finns det film på honom.
Även Everdale skulle vara värd en koll kanske? Gott temperament finns i det blodet, och han själv är mycket imponerande - samt har haft rätt bra dräktighet tidigare år.

Tack för ditt svar!
Precis som du skriver, långbent och mer gest i gången. Men framförallt bra temperament och ridbarhet.
Fürsten look får fortsatt finnas med som ett alternativ.
Svenske fairway ser fin ut, men är lite osäker på sandro hit. Han har väl lämnat ganska mycket temp?
Ampere är också ett fortsatt alternativ. Vet du om han lämnar korrekta ben?

Vad tycker du om Total hope, Skovens Rafael eller sibelius?
 
Mitt förslag är trakehnerhingstarna Connery och Herzensdieb som ger mycket korrekta avkommor.med bra gångarter.
 
Jag slänger in en trevare och säger Diadoro! Fölen efter honom ser hur fina som helst ut. Dessutom har han en typ som jag tror passar många DPston.
 
Tack för ditt svar!
Precis som du skriver, långbent och mer gest i gången. Men framförallt bra temperament och ridbarhet.
Fürsten look får fortsatt finnas med som ett alternativ.
Svenske fairway ser fin ut, men är lite osäker på sandro hit. Han har väl lämnat ganska mycket temp?
Ampere är också ett fortsatt alternativ. Vet du om han lämnar korrekta ben?

Vad tycker du om Total hope, Skovens Rafael eller sibelius?

Sandro lämnar en del egna idéer, men i 3:e led kan den typen och mekaniken han också ger vara ett plus. Det är ju lite upp till var och en, jag har träffat väldigt vettiga hästar med Sandro i, men vet också vad som sägs om SH själv.
Nja Ampere kommer inte bidra mycket till att förbättra benställningen fram. Skulle inte använda honom på ett sto med samma svagheter som han själv.

Total Hope skulle jag endast våga ta till ett lite större långlinjerat och vackert sto med utmärkt HHB (huvud, hals, bål) av modern typ för att förbättra gång och mekanik. Temperamentet verkar trevligt.
Sibelius skulle jag oroa mig för stoleken på avkomman tillsammans med ett DP-sto om jag inte redan hade ett hum om vilken storlek hon ger över lag. Annars en superb häst på de flesta sätt.
Skovens Rafael skulle jag inte använda på ett inåttåat sto, och medan han lämnar väldigt bra avkommor så brukar de inte naturligt ha mycket gest, utan mer en väldigt god takt, elasticitet och bra bakben.
Follow Me skulle jag bara vilja flagga lite för dräktigheten som varit lite si-så tidigare år på skick hit. Skulle nog ha en back-up plan på en hingst med hög dräktighet ifall det skiter sig.
Dalwhinnie lämnar bra ben och gott temperament.
Herzensdieb lämanr trevliga, lätta hästar.
 

Liknande trådar

Avel Någon kunnig som kan tipsa om någon lämplig hingst till ett Jazz - Weltmeyer sto? Vilka kombinationer brukar bli bra? Vårt sto är ca...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: tramp
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 654
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 641
Senast: Nafayette
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 000
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp