Bukefalos 28 år!

Hingst till Napoleon - sto!

K

KallaMigBecca

jag har fått fullständigt hjärnsläpp och tvekar jätte mycket inför årets betäckning. Så jag tänkte fråga vad ni skulle kunna rekomendera för hingst till mitt sto, behöver hjälp med förslag!
Här är länk till stoets blup sida - http://www.blup.se/sv-SE/horses/50969-daim-20-swb
Daim är 1649 cm och något grov. Hon har medelmåttiga gångarter, något bättre trav än de andra gångarterna. Jätte fint temperament och har rätt "skalle". Hon har fått tre föl tidigare, dock vet jag inte exakt vad dessa har gjort så jag räknar inte med att de har gjort något.

Jag är ute efter en gångartsförbättrare med bra typ, ej för grov. Det får gärna vara lite fullblod i dem. Syftet med fölet är främst att ha kvar den självom det blir ett sto som framtida tävlingshäst men blir det en hingst säljs den troligtvis.

Tack för all hjälp jag kan få! Den uppskattas!
 
Sv: Hingst till Napoleon - sto!

I te.x Biggles har du en gångartshingst med hoppteknik. Piia Pantsu har ju köpt en av hans avkommor för att tävla med... Inte så mycket fullblod men inte så grov i typen...

Andra hopphingstar som kan röra sig:

Nobel
Ludvigs Champion
Lambourghini
Laptop
Cartier

Kanske gav jag dig någon idé???
:)
 
Sv: Hingst till Napoleon - sto!

Jag skulle titta på Rosevelt, Highlander, Highcruiser alla har bra typ och ganska mycket fullblod. Eventuellt också Tsarevitj som är mycket lätt i sin typ.

Hon har ett föl efter Don Primero, kanske kan du kolla med ägarna till den hur den är och göra en till om de tyckera tt han har kompletterat henne bra.
 
Sv: Hingst till Napoleon - sto!

Varför förelsår du hopphingstar ? Hon vill ju ha en gångartshäst ?
Eller har jag missat ngt i ursprungsinlägget ?
 
Sv: Hingst till Napoleon - sto!

Det är gångartshingastar jag är ute efter så hopphingstarna känns ganska avlägset. Highcruiser var jag inne på förra året och hade honom som reservhingst. Rosevelt gillar jag mycket utav det jag har läst om honom men så ska jag erkänna att jag inte vet så mycket mer än det som står på tullsltorps hemsida. Är det någon som vet hur han förärver sig? Highlander och Tsarevitj har jag aldrig ens kollat på men skall kolla upp lite om dem innan jag utalar mig! :)
 
Sv: Hingst till Napoleon - sto!

Vem blev hon betäckt med förra året? Har hon fått föl i år eller blev hon inte dräktig? För det är ju bra att se hur hennes andra föl har blivit, för då ser man hur hon har passat med den eller dom hingstarna. Och sen utgå efter dom när du väljer hingst. Trevligt sto iallafall!
 
Sv: Hingst till Napoleon - sto!

Hon blev betäckt med Damino SD och bör föla om 1,5 - 2 månader. Hon blev betäckt ganska sent pga att vi köpte henne under sommaren och hon betäcktes direkt efter det. de fölet hon har haft innan vet jag inte mer om än det som står på blup.se och att jag sett bilder på den efter Don Primero.
 
Sv: Hingst till Napoleon - sto!

Jag vet att man på Bollerup (som avlat fram Amiral, Trofe och Qalle) gärna använde sig av hingstar med Maraton i på Napoleonstona... De använde också ofta Napoleon på sina Flamingoston... Är det inte Flamingo i Warstainer???
 
Sv: Hingst till Napoleon - sto!

Varför inte Figaro R? Han är en riktigt snygg och modern typ utav hingst med stor kapacitet inom just dressyren. Vi har själva ett sto dräktig med honom. Stoet som är dräktig med honom är relativt grov, ganska så liten och med rätt lång rygg. Vi tror att han kommer att bidra till att "lätta upp" avkomman och få upp storleken ett snäpp.
 
Sv: Hingst till Napoleon - sto!

Figaro R lär inte som en dum ide eftersom att det är precis samma saker som jag vill "förbättra" till fölet. Men jag har tänkt lite själv och funderat och tänkte då på Londonderry, skulle de funka eller är jag helt ute i skogen i mina tankebanor?
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 731
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 547
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 634
Senast: Görel
·
Avel Ja, min ridskola har en helt fantastisk valack med just den stammen, som jag red idag. Min nya favorit bland ridskolehästarna :love...
2
Svar
29
· Visningar
2 285
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp