Turban Rose - Leuthen I - äldre hingstar?

Jag tror att Stockholms stadsbibliotek har rätt många i sina magasin men dem får man förmodligen inte låna hem. Jag har varit där och dragit kopior på några ston men det var en massa år sen.
När jag bodde långt från närmaste stadsbibliotek så brukade jag fjärrlåna stamböcker. Man kanske kan göra det fortfarande. :confused:

Har för mig att deras yngsta från ASVH är den från -71, äldre hittade man på KB.
 
Jo KB har från -68 tror jag. Minns inte vad det stod i libris-länkarna jag postade förut.

KB har mer än 100 år tillbaka, de ska ju ha alla trycksaker som getts ut i Sverige och jag har för mig att första stamboken kom på 1880-talet.

1968 kom ett supplementband, huvudbanden kom vart fjärde år så före -71 kom -67.
 
KB har mer än 100 år tillbaka, de ska ju ha alla trycksaker som getts ut i Sverige och jag har för mig att första stamboken kom på 1880-talet.

1968 kom ett supplementband, huvudbanden kom vart fjärde år så före -71 kom -67.
Den första riksstamboken från ASVH är utgiven -68 (står så här iallafall http://libris.kb.se/bib/3756379#more_info) men boken för 1967 gavs säkert ut -68, de kan ju inte trycka innan alla uppgifter kommit in. :)

Alla stamböckerna hos KB finns ju i länkarna jag postade förut. De äldsta kanske inte ens är med i katalogen då? Antagligen för att allmänheten inte får kolla i dem.
 
Den första riksstamboken från ASVH är utgiven -68 (står så här iallafall http://libris.kb.se/bib/3756379#more_info) men boken för 1967 gavs säkert ut -68, de kan ju inte trycka innan alla uppgifter kommit in. :)

Alla stamböckerna hos KB finns ju i länkarna jag postade förut. De äldsta kanske inte ens är med i katalogen då? Antagligen för att allmänheten inte får kolla i dem.

De bytte namn från rasstambok till riksstambok 1967. Den första nationella stamboken från ASVH kom 1939.
 
De bytte namn från rasstambok till riksstambok 1967. Den första nationella stamboken från ASVH kom 1939.
Jo jag vet att det hette rasstambok innan, det kan man även se i katalogen på libris som jag ju redan flera ggr sagt att jag länkat till. ;)
Du skrev att det finns stamböcker från 1880. Så gamla finns inte i katalogen och jag svarade då att de nog inte finns där eftersom de nog inte får hanteras av allmänheten (för ömtåliga).
 
Jo jag vet att det hette rasstambok innan, det kan man även se i katalogen på libris som jag ju redan flera ggr sagt att jag länkat till. ;)
Du skrev att det finns stamböcker från 1880. Så gamla finns inte i katalogen och jag svarade då att de nog inte finns där eftersom de nog inte får hanteras av allmänheten (för ömtåliga).

Jag tittar inte på dina länkar, jag vet ju vad som finns ändå.

Jag har tittat i dem för över 30 år sedan innan de las upp på microfilm.
 
Jag tittar inte på dina länkar, jag vet ju vad som finns ändå.

Jag har tittat i dem för över 30 år sedan innan de las upp på microfilm.
Jo jag vet att du vet vad som finns. :)
Jag menade inte att du skulle kolla länkarna, jag menade att du inte behövde tala om vad som står där (rasstambok -- > riksstambok)eftersom jag redan varit in på länkarna och kollat själv. Förstår du hur jag menar?

Kul att du tittat i de äldsta stamböckerna. :) Finns microfilmerna tillgängliga för allmänheten nu? Är det på KB de finns i såfall?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nästan ingen här i Sverige kan väl undgått att någon gång träffa på ett SWB. Men till vilka hingstar känner just du en avkomma? Kanske...
Svar
13
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp