Hingstar som INTE nedärver?

F

Fritte

Finns det? Alltså hingstar som är "kända" för att inte nedärva så mycket av sina egna egenskaper eller utseende. Tvärtom är ju rätt vanligt, menar jag, många Cortez-avkommor går ju tex inte att ta fel på.
 
låter väldigt intressankt, vill gärna oxå veta det? eller vill man kanske bara avla på hingstar som nedärver mkt och som är rba och därför så vet man inte så mkt eller nått?
 
Fast frågan handlar väl inte direkt om ifall hingstarna förärver sig dåligt, utan snarare om de präglar sina avkommor eller inte, dvs för över sina egenskaper eller inte... Så tolkade jag det i alla fall.. :)

Har dock svårt att tänka mig att det FINNS hingstar som inte präglar sina avkommor alls, de får ju i alla fall 50% av generna från vardera föräldern.
 
Jag håller med ameo, avkomman får ju trots allt 50% av sina gener från pappan och då borde han ju prägla dem i alla fall på något sätt.

Däremot så finns det ju hingstar som förvärver sig lite "ojämt" storleks & grovleksmässigt framför allt. T.ex. har ju Everest lämnat både ponnyer (Emma Emmanuelssons Evita) och HÖGHUS. Samma sak med Briar... medan t.ex. Quite Easy verkar prägla sina avkommor väldigt mkt, de är alla ganska lika honom utseendemässigt iaf.

Och en hingst som lämnar lite olika behöver inte alls vara en dålig hingst, tvärt om!

//Kristin
 
Ja, det var så jag tänkte, inte att de lämnar dåliga avkommor. :crazy:
 
jag tänkte det som om att vissa hingstar säger ju folk vad jag har hört (kan inte mkt om hingstar-avel-nedärvning alls) att de ger avkommor som är väldigt jämna som du säger, som ärver mkt ifrån hingsten, men vad jag då var ute efter är hingstar som kanske inte nedärver lika mkt, utan det blir starkare gener ifrån stoet eller något? är det ens möjligt kanske..?
 
Det är nog möjligt att en del hingstars gener hamnar i lite skymundan.

En helt annan sak som jag tycker är kul att en del hingstar lämnar betydligt fler ston än hingstar och tvärtom. Så även om de borde lämna 50/50 spelar naturen ett spratt...
 
... utan det blir starkare gener ifrån stoet eller något? är det ens möjligt kanske..?

Visst är det möjligt att ett mkt bra & förärvningssäkert sto ger mer från sin mödernelinje, ända upp till ca 70%.. då får avkomman 30% från hingsten, oavsett vilken hingst man betäcker med :cool:!!
 
Nja, borde inte generna trots allt vara 50/50-men att stoets gener är de som är mest framträdande? Aggressiva gener...
 
Men så här då, säg att man betäcker ett sto och vill att avkomman ska bli så lik henne som bara möjligt är. Då skulle man ju vilja välja en hingst som nedärver så lite som möjligt. Är det då stoets första föl så vet man ju inte innan om hon förvärver mycket eller litet?
 
Vill du ha en avkomma som är så lik stoet som möjligt så kanske kloning vore ett alternativ? ;)

Fast skämt åsido...
Det du ska göra i så fall är att välja en hingst som har så lika egenskaper som stoet som möjligt.

Det är intressant det där hur föräldrar och förfäder präglar sina avkommor.
Jag har två halvblod med samma mamma (mamma lever inte längre). Mamman var en väldigt otypisk avkomma till SIN far (Swift), det enda hon ärvt från honom var galoppen och storleken... Första avkomman är precis en blandning mellan sin mor och far (Magini) och det är förvisso den andra också (e. Everest).
Men det går inte på något sätt att GISSA vad det är för stam i tvåan...
En av våra mest härstamningsintresserade elitryttare var och tittade på honom när han var 3 år. Han förväntade sig att jag skulle komma ut med en liten fux - jag kom ut med en stooor (172 cm då) svart. Och han sa ärligt att om jag hade tvingat honom att gissa stammen på hästen så hade han ALDRIG gissat på Everest - Swift, utan kanske på Cagliostro-Tamburin eller nåt sånt...

Jag har haft ett shettissto som präglat sina avkommor väldigt starkt. Tyvärr är hon död numera, men jag har ju en exakt kopia till henne att avla vidare på...
Mitt andra "stamsto" ger inte alls lika tydligt präglade avkommor.
 
I mitt stall finns det ett gäng avelsmärrar.

Förra året föddes tre fölungar alla med samma pappa. ALLA var kopior av sina mammor rent utseendemässigt. Det var nästan löjligt. Iår finns det också tre föl med samma pappa, INGEN är det minsta lik sin mamma, en är en kopia av pappa, en är hyggligt lik pappa och den tredje - tja, den är varken lik sin mamma eller sin pappa !
 
så hingsten de annvände förra året kanske är vad jag undrar över, en hingst som nedärver bara lite?
 
Jodå.. generellt sägs det att avkomman får 50/50 och vi vet ju heller inte hur kromosonerna är fördelade utan att ta blodprov på sto/hingst/avkomma, men efter ett antal avkommor på ett visst sto betäckt med olika hingstar så kan man se om hon är förvärvningssäker (inte många ston som är det, men de finns.. bl.a på Flyinge)!

En annan viktig del med att vi säger 50/50.. är då vi räknar fram inavel-/linjeavelsprocenten!
 
Är det då stoets första föl så vet man ju inte innan om hon förvärver mycket eller litet?

Helt riktigt, men en lite parentes.. om nu detta sto är av en mycket förvärvningssäker stolinje, så finns chansen att även hon kan vara det.. men det dyker ofta upp s.k. mellanled i generationerna, d.v.s. ett diplomsto kan få en *skitunge*.. ett mediokert sto kan få en *diplomunge*, och så fortsätter det i all evighet.. ;)
 
..Han förväntade sig att jag skulle komma ut med en liten fux - jag kom ut med en stooor (172 cm då) svart.

:rofl:.. Detta fick mig att minnas en hingstunge jag fick undan mitt lilla (150) hbl sto Tosca mbr (Toreador-Poetica-Pompe), fader Slabang xx mbr (163).. det blev en fux som sedemera slutade på 174 cm :eek:!!!

Nu var ju lilla Tosca förvärvningssäker vad gällde storlekar.. nästan alla blev över 170 i mkh.. men olika i utseende och temperament, vilket jag nog skyller på hingstvalen :o!
 
Ja. Rent utseendemässigt. Tempramentsmässigt är åtminstone en av ungarna HELT olika sin mamma.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 988
Senast: Karro-Lina
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
871
Senast: Hedinn
·
Avel Har funderat ett tag på att det numera går att plocka ut stora mängder embryon från samma ston. Det finns gott om exempel på det här, de...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: Cheraderama
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 378
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp