Bukefalos 28 år!

Hingstfunderingar - hoppinriktning

M

md5krist

Funderar på vilken hingst vi ska välja. Stoet är e. Concorde - Kaliber och kommer från stofamilj 46. Mamma är helsyster med Krocket och bland stoets syskon finns bl.a. Baileys (som var placerad i Falsterbo Derbet för några år sedan), Strega (BT-segrare i FT, sedan mamma till Amaretto, OS FT) samt fler hästar som tävlar åtminstone msv.

Vårt sto fick gångartsdiplom som treåring, men visades inte i hoppning pga en skada. Hon är bra i typen och är rättställd, dock kanske lite "skarp". Önskar en avkomma som har stor hoppförmåga, bra galopp och har god ridbarhet.

Fölet ska förmodligen säljas redan som föl, så det måste vara en säljbar stam. Har funderat på nedanstående hingstar:

Alcatraz
Många fina avkommor, fast han har väl betäckt väldigt mycket också gissar jag. Kanske lite gammal, men är väl ändå ett säkert kort?

Camaro M
Har ju fått väldigt bra resultat på treårstesten det senaste. Bra stam och höga betyg på galoppen. Har själva en avkomma som vi är nöjda med (ue Cardento).

Santa Cruz
Mycket välstammad med bra galopp- och hoppbetyg. Vet ju dock inget om avkommorna ännu. Ser ganska trist ut själv på bilden.

Tornesch
Ungefär samma sak som med Santa Cruz. Ser väl dock lite finare ut själv.

Calido I
Borde väl vara ett ganska säkert kort?

Carano
Högst hoppindex i Danmark. Välstammad.

Cobra
Gillar stammen. Fina egna prestationer som unghsät. Bra möderne. Står i "reklamen" att han är en cool häst, vilket ju är positivt. Dock oprövad.

Contendro I
Kul med Contender-blodet. Även ett bra möderne. Vet ju dock inget om avkommorna. Såg bilder på föl och tycker att de såga ut att vara lite långa i ryggen kanske.

Conterno-Grande
Ett annat alternativ med Contender-blodet. Bra möderne även här.

Manhattan
Bra stam inkl. mödernet. Låter även som om avkommorna blivit bra. Dock står det på avkommebedömningen att han ligger 12:a av 45 hingstar i holländska hoppindexet och bland de sista när det gäller gångarter.

Orlando
Riktigt fin stam. Duktig i unghästchampionaten. Vet ju dock inte så mycket om avkommorna än, men hans tvååringar har tydligen löshoppat bra åtminstone. ;)

Stoltzenberg
Intressant med Stakkato-blodet. Sandro som morfar gör ju inte saken sämre. Tycker han ser lite kortbent ut på uppsställningsbilden, men stammen är ju toppen, även bra mamma. Verkar dock via FAI vilket ju känns lite vågat kanske.

Landor S
Har hört mycket positivt om honom. Men hur mycket avkommor har han egentligen? Finns det några riktiga stjärnor?



Vad tycker ni om ovanstående hingstar?
Tror ni att det är någon som passar extra bra med Concorde-blodet, eller någon som inte alls passar? Är det någon som man ska akta sig för om stoet är lite vasst? Andra förslag?
 
Sv: Hingstfunderingar - hoppinriktning

Alcatraz gjorde ett STORT intryck på mig igår på bruksprovet! :love: Jag blev dessutom störtimponerad av hans dotter Agatha C som gick unghästfinal på Flyinge för något år sedan; hon var vacker, rörde sig trevligt och hoppade hus.

Passa på medan han är i Sverige, tycker jag!
 
Sv: Hingstfunderingar - hoppinriktning

Landor S har många avkommor i Tyskland och många som går riktigt bra. Han själv vann bundeschamionat för 6-åringar.

Han har 25 !!! godkända söner i Tyskland. 2003 var han den mest framgånsrika hingsten i Holstein. En avkomma "Wandor van de Mispalaere" blev 5-årigt hoppchampion i Belgien.

Han har en helbror som går svår hoppning och två som är godkända. Båda dessa är också tävlade Grand Prix dressyr.

Jag har sett MÅNGA fina avkommor i Tyskland. Många har fått Landadels smidighet och snygga typ.

Sen gillar ju jag Stakkato. Stolzenberg har jag inte sett men låter intressant!

/C
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstfunderingar - hoppinriktning

Av dessa hade jag helt klart valt Landor S, en son till Landadel :love:

Eller Carano och då mkt grundat på att han är bror med min lilla Tysks pappa Lesotho :love: :love: Jag vet ju hur min Tysk är :love:

Carano hästarna bringar dessutom en hel del pengar på köpmarknaden iaf i Danmark.
 
Sv: Hingstfunderingar - hoppinriktning

Tack för era synpunkter!

Ska leta lite mer info om de olika hingstarna. Det är ju alltid intressant om man kan hitta bilder på avkommor. Skulle titta på hemsidan för spermaimportören för Calido I m.fl., men den funkar tyvärr inte. Någon som känner till "horsebreeding" i Göteborg?
 
Sv: Hingstfunderingar - hoppinriktning

Om stoet passar extriört till det så tycker jag att Landor S är det bästa valet av de du föreslår. Det är en klasshingst som bevisat sin mycket höga duglighet i aveln. Har en avkomma i granngården med galopp som heter duga. Dessutom är den snäll som en ko! Riktigt gosegris faktiskt.
Att jämföra Landor med tex de relativt nygodkända svenska hingstarna är som att jämföra äpplen och päron i mina ögon.

Camaro har jag sett fina avkommor av (tex Cabban som var årets treårs sto ifjol) men, ingen har ännu nåt längre än till unghäststadiet, värt att komma ihåg.
Santa Cruz är lite lågställd så du bör se honom innan du betäcker så det är rätt modell för ditt sto.
Stakkato blodet tycker jag själv också är högintressant men blev grymt besviken på den Stakkato häst som var med i bruksprovet (och blev underkänd). Ingen vidare modell, lång och lågställd. Inte alls vad jag trodde. Men tittar du på hans index (Stakkatos) ser man att extriört är han ingen förädlare direkt. Mkt låga siffror. Men hoppsiffrorna kompenserar så klart.
 
Sv: Hingstfunderingar - hoppinriktning

Nej, du har nog rätt i att Landor S är i en egen klass här. Flera av de andra alternativen är ju ganska unga hingstar, där man inte riktigt vet hur de nedärver sina egenskaper. Landor S är ju dock dyrare än många av de andra, frågan är om en Landor-unge betingar ett högre pris. Fast det är ju å andra sidan inte många tusenlappar det skiljer sig åt, OM det blir ett föl. Det tråkiga är ju att betala 12.500 kr i språngavgift om det inte tar sig.

Någon som känner till mer om Conterno Grande. Såg att han hade höga hoppindex och låg tvåa efter Stakkato på en lista jag såg. Tyvärr var det på tyska så jag fattade inte riktigt vad listan gällde... :crazy: ;)
 
Sv: Hingstfunderingar - hoppinriktning

Du får gärna höra av dig med namn och adress via PM så skickar jag videon som jag lovade tidigare. ;)

Hälsningar Helen
 
Sv: Hingstfunderingar - hoppinriktning

Jag hade rätt stora förväntningar på Landor S...men jag kan inte påstå att han motsvarade min förväntingar på videon.Har dock en trevlig typ,är hyfsat elastisk och vettigt temperament.Men jag tänkte inte WOW när jag såg honom.

Har sett en del trevliga föl efter Heartbreaker...både snygga och "gummibollsaktiga".
 
Sv: Hingstfunderingar - hoppinriktning

md5krist skrev:
Tack för era synpunkter!

Ska leta lite mer info om de olika hingstarna. Det är ju alltid intressant om man kan hitta bilder på avkommor. Skulle titta på hemsidan för spermaimportören för Calido I m.fl., men den funkar tyvärr inte. Någon som känner till "horsebreeding" i Göteborg?

"Horsebreeding" drivs av Petronella Mannerström som äger Zeppelin. Calido kommer att kosta 5000 vid språng och lika mycket vid dräktighet. Även Iletorps kommer att ta in Calido men han är 200€ dyrare... Calido står på en klinik i München och ska operera bort en tumör bakom ena ögat. Det är osäkert huruvida han kommer att verka i aveln i år så det gäller nog att skynda sig på... Hoppas att det går bra med ditt hingstval, det är inga dåliga hingstar du väljer mellan!
 
Sv: Hingstfunderingar - hoppinriktning

Han har lämnat så mkt efter sig så han behöver man inte stirra sig blind på. ;) Utan jag anser att du ska titta på hans avkommor och hans starka mödernelinje. Det är ingen tillfällighet att han förärver sig som han gör.

Helen
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 563
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 164
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 636
Senast: Karoliten
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 211
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp