Bukefalos 28 år!

Hingststall

whalan

Trådstartare
Har lite frågor för en bekants räkning.

Hon har idag enbart ston och valacker och använder stona till avel. Nu funderar hon på att skaffa hingstar att ha till aveln och då i så fall bygga ett hingststall, men hon har ingen erfarenhet av att ha hingstar på gården så därför skulle hon gärna vilja ha lite mer information om det...någon här som har erfarenhet av detta?

*Hur påverkas stona av att ha hingstarna på samma område? Ändras deras beteende mycket?

*Finns det några nackdelar med hingstar som väger över fördelarna att ha dem?

*Vad ska man tänka på generellt?

Berätta gärna allt ni vet och alla erfarenheter ni har.

(Obs. Personen i fråga har många år av erfarenhet så såna eventuella kommentarer/frågor är bara onödiga)

Visste inte om jag skulle lägga tråden på avel eller här..så moderator får gärna flytta den om den hamnat fel.
 
Sv: Hingststall

*Hur påverkas stona av att ha hingstarna på samma område? Ändras deras beteende mycket?

Många ston, dock inte alla kan påverkas mycket av hingst i dess närhet. Precis på samma sätt som det finns hingstar som inte bryr sig trots att stona finns där.

*Finns det några nackdelar med hingstar som väger över fördelarna att ha dem?

Där har jag för lite erfarenhet för att uttala mig, men som hingstägare har man ett större ansvar i de fall hingsten kommer lös.

*Vad ska man tänka på generellt?

Hingsten skall ha box som den ej kan ta sig ur, man bör ju alltså undvika att ha stona i närheten av hingsten och även deras boxar bör vara ordentligt säkrade så att de ej heller tar sig ut. Hagarna skall vara utformade så att hingsten inte kan ta sig ut, och stona skall ej heller kunna ta sig in. En hingsthage brukar ha både eltråd men även fast staket, de riktiga hingsthagar jag sett har dessutom en utbyggnad inåt med eltråd. Detta för att hindra hingsten så att den kryper över staketet, som den hingstägaren sa. Man vet aldrig när hormonerna kommer i svallning.

Berätta gärna allt ni vet och alla erfarenheter ni har.

Jag har inte så goda erfarenheter av alldeles för många hingstägare, tyvärr verkar inte alla förstå ansvaret de har påtagit sig. Detta gäller även för omgivningen, och inte enbart sina egna hästar.:crazy:
 
Sv: Hingststall

Jag har en avelshingst (shettis) och har jobbat med hingstar av varierande ras i olika situationer genom åren. Generellt skulle jag vilja säga att en hingst inte egentligen skiljer sig från någon annan häst - den behöver uppfostras rätt, fodras varje dag, täckas när det är kallt och den behöver få gå i en hage och vara häst! :D

En del hingstar är som lammungar, medan andra är som krutpaket som inte går att kontrollera. Min hingst faller väl i kategorin mittemellan! :crazy: Förutom bra staket och bra stall där inga hingstar kan ta sig ut och inga ston ta sig in, så behöver man tänka på saker som annars kan verka självklara:

* Att aldrig leda ett sto för nära hingsten, oavsett om han har betäckt eller inte, då detta kan leda bl.a. till att hingsten slår bakut eller springer över sin förare.
* Man bör också undvika att rida med brunstiga ston precis på andra sidan hingstens hagstaket, eftersom det finns hingstar som inte skyr några medel när det kommer till tjejer! :)
* Jag har varit med om att ett sto regelbundet stått lös i gången i ett stall med flera hingstar, och sånt kan leda till att både sto och hingst far illa. Lyckligtvis har inget hänt som jag sett, men jag skulle aldrig ta risken. Ett sto som inte vill bli betäckt kan både sparka och bita en hingst som är påstridig, och en hingst som inte är på humör kan också han bli aggressiv mot stoet. Sen finns det ston och hingstar som inte trivs ihop ("personkemi") och då blir det bråk bara därför.
* Hingstar är kraftigt hormonstyrda djur, som vissa dagar är hur tillmötesgående som helst och andra dagar går det knappt att få kontakt med dem. Därför är den grundläggande uppfostringen extra viktig, så att man i en krissituation i alla fall kan ta sin hingst ifrån det som gjort honom upprörd eller uppjagad utan att riskera att själv hamna emellan. Tappar man en hingst på t.ex. en tävlingsplats eller i stallgången när flera andra hästar finns i närheten så kan det gå riktigt illa.

Men trots allt detta tycker inte jag att det finns någon anledning att sky hingstar. Jag älskar dem! :) Vinner man en hingsts förtroende så brukar det vara en livstid.
 
Sv: Hingststall

Ston brukar komma lättare i brunst samt ha starkare brunster om det finns en avelsduglig hingst i dera närhet.

Så det kan vara fördel att ha egen hingst i stallet.

Självklart finns det många olika sorters hingstar lynnesmässigt, men om man ska avla överhuvudtaget på en hingst så ska den ha ett gott lynne. Dvs klarar den inte av att hanteras även om den står i stall med ston så tycker jag man ska lägga den hingsten på mackan i stället, eller kastera den, oavsett dess övriga fördelar såsom prestation och exteriör tex.

Kanske du skulle pma tesora ? Hon har ju en PRE hingst samt två st american miniature hingstar i stallet, plus en hel hoper fina ston. Hon har stor erfarenhet av att ha avelshingstar och ston på samma gård och borde vara rätt person att fråga om råd!

/Kung Tulle
 
Sv: Hingststall

Ovasett om hingsten är hanterbar eller inte så kan den bli farlig om man hanterar ston runtomkring på ett dumt sätt. Har jobbat med många hingstar som varit som små kattungar även med ston i närheten, men plötsligt så kommer olyckan och skit händer. Som jag sa, de är hormonstyrda djur och de tänker sällan på konsekvenserna.

Har hört om en hingst som slog bakut för att ett sto leddes rakt bakom, varpå den som ledde stoet fick två hovar rakt i bröstet och nästan dog. Det är liksom så onödigt eftersom det lätt hade kunnat undvikas, men det är knappast fel på hingsten tycker jag. Vissa hingstar sprätter omkring sig när det kommer ston, kanske för att de inte kan hantera alla hormorner samtidigt, men för den sakens skull kan det fortfarande vara en unik och toppresterande hingst som för aveln framåt. Just den här olyckan tycker jag borde ha kunnat hända närsomhelst, oavsett om det var hingst eller inte inblandat - man leder inte en annan häste precis bakom en som står uppbunden! Och särskilt inte om det ena är en hingst och det andra ett sto.
 
Sv: Hingststall

Vi har två vuxna nordsvenska hingstar här hemma och har haft det i ca 10 år.:angel:

Visst dom är lugnare hemma än i bortastall med ston omkring. Men på det hela taget ar dom rätt ok med ston nära också.

Särskilt den ene har varit ok även med högbrunstigt sto i boxen bredvid. Förvånansvärt nog, trots att han betäckt och vet vad det hela är frågan om.

Btw Tesoras PRE hingst står med sto i boxen bredvid sig på ena sidan och har först en stallgång och sedan ytterligare en box med ett sto på andra sidan.

/KT

/KT
 
Sv: Hingststall

Till alla: Tack så mycket för era svar!! :bow:
De gav en bra bild av det hela, precis vad hon var ute efter! :bow:

Kung Tulle- Ska absolut pma Tesora

En annan fråga...vad är egentligen bäst? Eget hingststall eller att hingstarna står med de andra hästarna?
 
Sv: Hingststall

Det beror ju på vad hingstarna är vana vid innan. Accepterar de andra hingstar eller är de dominanta?

Har själv en 5-åring som inte betäckt. Står bredvid två valacker som han tycker om att nosa på och prata med, den ena valacken tycker ofta att han är lite för "på", medans den andra över huvudtaget inte bryr sig. Det är ju mycket personkemi mellan hästar, så det kanske inte går att ha vilka valacker/ston som helst bredvid hingsten.

Min skulle jag aldrig ställa i boxen bredvid ett sto, mest pga av han blir onödigt uppstressad men det är ju olika rån häst till häst. Men att ha dem i samma stall är nog ingen nackdel. Som någon sade så blir stona mer benägna att brunsta när det är en hingst i närheten.
 
Sv: Hingststall

Våra hingstar har stått både i eget stall samt tillsammans med stona. Nu har vi bara en av hingstarna hemma. Han står brevid stona och har valackar mitt emot sig. Inga problem. Än har inte säsongen riktigt dragit igång ännu med betäckningar och så. Han går med de ston som inte har fölat ännu.
 
Sv: Hingststall

Jag säger inte att man inte KAN ha hingstar bredvid ston, min hingst har stått bredvid både ston och valacker och hingstar utan att bli stressad. Men vill man undvika problem, särskilt om man själv är ovan vid hingstar, så BÖR man undvika att hingst och sto står bredvid varann. Det är så lätt hänt att hingsten börjar klättra på gallret och fastnar. Jag har sett det hända trots att gallret hade godkända mått, så jag skulle inte ta den risken.

Får jag gården som jag tittar på just nu, så kommer min hingst att hamna i en box bredvid mitt sto, men då kommer jag bygga en så pass hög trävägg emellan dem, så att hingsten inte kan fastna i något galler. Men det kommer ändå inte bli en helvägg, eftersom hingsten är shettis och stoet är fullblod. En klar födel! :)
 
Sv: Hingststall

Varför bygga eget stall för hingstarna? I "mitt" stall står mina två valacker, ett sto och en hingst och det är inga problem. Så länge hingsten har haft en någorlunda vettig uppväxt så brukar det funka bra.

Förstår det om det inte finns plats i nuv. stall, men annars tycker jag det är onödigt. Hingstar är också hästar... Tror att en hingst som är van att ha ston omkring sig blir lättare att hålla på med än en som lever i isolat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 642
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 950
Senast: ginnies
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
3 897
Senast: LFreddy
·
Ekonomi & Juridik Kan faktiskt inte bestämma om detta ska ligga i hästmänniska eller här, så ber snällt moderator överse om jag gjort fel :bow: Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 907
Senast: n33Lu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp