Hingstval 2007

Miao

Trådstartare
Om allt går som det ska kommer mitt sto betäckas nästa år. Jag kommer att använda detta år till efterforskningar (BLUP, stamtavlor, dräktighets% osv) om vilken hingst som skulle passa bäst, men jag är redan nu nyfiken på era åsikter! Buke is the place to go for information ;)

Mitt sto är
* svenskt halvblod
* e. Marino - German
* född 1989
* Av den "äldre" typen, inte ädel som dagens sporthästar, men inte heller tung. Kan kanske få in en bild nån gång om jag lär mig hur man gör :crazy:
* Samarbetsvillig
* UNDERBART temperament
* Haft föl en gång tidigare
* Taktmässiga gångarter, men inget "flashigt". Traven är sämst, längningen är inte att tala om (men vi jobbar på den hela tiden).
* Utbildad till ung. LA nivå dressyr och LB hoppning

Jag vill ha en hingst som är / har
* svenskt halvblod
* minst 170 cm (alt. ofta får stora avkommor)
* som nedärver gott temperament och riktigt bra gångarter
* mycket bra exteriör
* lätt för samling
* hög ridbarhet
* av lite modernare typ

Min absoluta favorithingst är ju Briar :love:. Men han kanske kan vara lite tung? Hur har hans avkommor blivit enligt er? När vi var på premiering med vårt sto (enbart för ett omdöme, hon var ju 15 år gammal då) fick vi av domaren (förutom överraskande bra kritik) rådet Master, för hans lätthet att samla sig och för att det skulle passa bra ihop med hennes stam.

Så, vad har ni för förslag? :D
 
Sv: Hingstval 2007

De unghästar jag sett efter Briar har ibland haft spänt temperament. Stora, en del rätt kraftiga.

Hur ädel häst vill du ha? Har insett att vi lägger väldigt olika värderingar i ordet "ädel", har du något exempel på en häst som du tycker är modern i typen?
 
Sv: Hingstval 2007

Briar tror jag inte är ett bra val om du vill bättra på gångarterna, rätta mig om jag har fel ni som är mer insatta på hans avkommer.
 
Sv: Hingstval 2007

Masters svaghet är temperamentet. Har träffat en del som varit svåra att samarbeta med. Men har också träffat vakna, spänstiga och läraktiga avkommor! Har själv ett sto e samma hingst som Master som kanske är lite för överhettad i skallen, men hon är inte samarbetsovillig!

Marino har jag sett och även ridit flera avkommor till. Vet inte hur kraftigt ditt sto är, men en av de jag ridit var en riktigt rejäld dam trots fullblodsmamma! Alla har varit rätt kraftiga hästar oavsett möderne.
 
Sv: Hingstval 2007

Nej, kraftig är hon inte (enligt mig! som någon ovan sa, vi har ju alla olika bedömningar av ord). Det är mer så att hon inte är "tanig" eller "smäcker" utan ett "vanligt" svenskt halvblodssto (jag är sjukt dålig på beskrivningar :rofl: )

Jag har en bild från bedömningen 2004 som jag ska se om jag kan lägga ut, så det blir lite lättare att veta vad jag pratar om!

Det senaste (sen jag började kolla på hingstar) har jag också hört att Master kan lämna avkommor med lite "skarpt" temperament. Sen så är det ju självklart att det inte finns ngt svart och vitt i avel... Men jag blir ju lite tveksam när man hör om många som säger samma sak om hans avkommor.
 
Sv: Hingstval 2007

Nu gissar jag bara, men med tanke på Masters egen storlek lär han väl inte producera en häst på 170. Eller hur hög är din dam?
 
Sv: Hingstval 2007

Eftersom jag är rätt stor (182 cm) så behöver jag en häst med både storlek och kropp. Alltså inget åt fullblods hållet.

Ädel kanske är ett fel ordval av mig. "Smäcker" kanske är ett bättre ord. Smäckra hästar enligt mig är typ inte Briar, han är kraftig :D , men sjukt läcker!

Däremot A-dur, Donnerball, Akribori och His Highness är exempel på hingstar som jag tycker är ädla/smäckra och som är :love:

(Dessa hingstar jag räknade upp har jag enbart gått på utseende, och inte tittat närmare på dem vad gäller t.ex. avkommor, ridbarhet o dyl.)
 
Sv: Hingstval 2007

Precis sån fakta är det jag är ute efter :bow: ! Det är det jag kommer att kolla upp i år, och höjd är mycket viktigt så att jag ska kunna behålla avkomman när den vuxit klart. Skulle vara tråkigt att stå där med en häst som inte blir över 165 :( .

Mitt sto är ca 167 cm hög, kanske t.o.m så hög som 169.
 
Sv: Hingstval 2007

Då går nog Master bort, han är bara 162. A-dur ger stort tror jag, den största häst jag sett är efter honom :) Men du var inte intresserad av hoppning? His Highness är inte gdk i Sverige, vad jag vet. Han är i alla fall inte svensk. Samba Hit, kanske? väldigt snygg, smäcker och väldigt stor... 178cm ... rör sig som 17. Har högt dressyrindex i Tyskland. Inte svensk förstås, men jag kan inte komma på någon annan som matchar dina önsekmål...
 
Sv: Hingstval 2007

His Highness finns med i årets hingstkatalog som spermaimport, tror att det är Cyllene här på Buke som tar in!
 
Sv: Hingstval 2007

Mitt sto e Ceylon är 165. Har inte kollat upp höjden på Masters avkommor så noga, däremot på Ceylons eftersom hans mamma bara var 153 cm och hans morfar 150 cm. Master är en av de absolut minsta jag stött på, kände en med russmormor som trots det var 165 cm!
 
Sv: Hingstval 2007

Här är mitt sto Solitha
solitha.jpg


På bilden är hon 15 år gammal.
 
Sv: Hingstval 2007

Såg faktiskt en Master-avkomma i går på Strömsholm, men den var pytteliten, 161 högst. Skulle nog inte våga chansa.
 
Sv: Hingstval 2007

Ja då verkar det som om Master i stort är borta ur bilden. Härligt, bara 1000000 andra hingstar kvar att välja bland :D ;) !
 
Sv: Hingstval 2007

Mkt snygg häst du har! Verkligen. Någon läckerbit med ordentlig resning tycker jag... och schysst bogläge... De Niro har gett många fin-fina föl, men han är inte heller svensk. Fast kolla gärna på www.kosterhof-medingen.de, under fliken auktion, och kika på de småhästarna... Ägarna svarar också på frågor om hästarna per emejl, fick själv hjälp till mitt sto, bara ett tips. han är 169 cm tror jag och ger hästar med bra gång och ridbarhet. När vi ändå är inne på importerna är Danone inte dum heller, han är 171 hög. Londonderry ger stora föl, enligt flyinge, och ädla.

Fast det är bara vad jag skulle tänka mig - du får känna efter själv vad du helst vill ha!
 
Sv: Hingstval 2007

Tack för berömmet av min pålla :bow: ! Och tack för dina åsikter, alltid bra att få höra andras tankar så man inte blir helt hemmablind!

Ska kolla in hemsidan!
 
Sv: Hingstval 2007

Jag använde Bocelli till ett sto av den "gamla modellen" e. Ganesco-Gaspari-Immer, och är väldigt nöjd med avkomman som är högställd, har mycket goda gångarter och ett jättefint temperament.
Det som kan tala emot Bocelli är hans låga dräktikhetsprocent året efter, men han var krasslig i något virus den säsongen, vilket kan ha påverkat kvaliteten. Mitt sto tog sig på en seminering i augusti 2003 efter att jag hade provat med en annan hingst sedan i maj det året. Enligt ägarna till Bocelli har storleken på hans avkommor varit åt det större hållet.
 
Sv: Hingstval 2007

Hej! Ville bara lägga till lite! Har en kompis som har en häst efter Master, den är 170 nu (4år) och är fortfarande överbyggd bak och hans mamma var/är bara 162cm så det beror nog mycket på vad det finns i släkten! Har träffat många stora efter Master, och flera små med för den delen! Sen kommer vi till Boccelli - där har jag en kompis som har en 3-åring som garanterat kommer att bli ponny och där är mamman 166cm. Så man vet aldrig!!!
Vad har hon gett förut???
 
Sv: Hingstval 2007

Jag har kollat upp storleken på Masters stostam för ett par år sedan till en kompis som hade ett par avelsston därifrån. Har för mig att den största låg på 161, de andra under 160.
Men pratade även med en av Masters ägare då också och han sa att det verkade som att avkommorna e. Master oftast blev som sina mödrar i storlek. Vet inte om det kan stämma?
 
Sv: Hingstval 2007

Pooh skrev:
Jag har kollat upp storleken på Masters stostam för ett par år sedan till en kompis som hade ett par avelsston därifrån. Har för mig att den största låg på 161, de andra under 160.
Men pratade även med en av Masters ägare då också och han sa att det verkade som att avkommorna e. Master oftast blev som sina mödrar i storlek. Vet inte om det kan stämma?

Intressant! Enn snabbkoll i stamboken visar att Masters mamma är 164 cm och mormor 157 cm. Själv har jag bara studerat Ceylons avkommor p g a hans morfars storlek och efter att jag sett en dotter till Ceylons mamma som var över 170 cm i stamboken!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 296
Senast: cirkus
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 138
Senast: pastejja
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 488
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 121
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp