Bukefalos 28 år!

Hingstval till Rubinsteinsto

Croquis

Trådstartare
Skulle vilja ha lite förslag på hingstar till ett 10-årigt sto e: Rubinstein-Consul-Donnerhall-Pik Bube-Angelo xx.
Hon är av bra typ, ädel, högställd med mycket luft under magen, bra halsansättning med lång hals och lite "hingstnacke" (Donnerhall som slagit igenom tro?). Inte långlinjerad men inte heller åt det korta hållet. Ngt marktrång, men rör sig korrekt. Skulle vilja säga att hon är lite gracil, men hela hon är ju ädel så på henne "passar" det.

Rör sig mkt bra i alla gångarter, med takt och flyt. Rör sig bättre bak än fram, har ett mycket trevligt hasarbete och kommer väl under sig. Fram blir hon lätt lite sprättig, hon är inte låst i bogarna men det fattas lite knälyft och "rundhet". Allt ska ju vara perfekt. :grin: Även om hon rör sig bra i alla tre gångarter så känner jag att galloppen skulle jag vilja förbättra i första hand.

Lynnet då, ja vad ska jag säga. När jag köpte henne i höstas så var hon enligt uppgift inte riden sen hon var unghäst, men det var bara att hänga på grejerna och börja rida. En väldigt snäll, social och sammarbetsvillig häst. Tar man fram en borste står hon blixtstilla, mina treåringar älskar att hålla på och borsta henne. Däremot tänder hon till lite mer när man rider och visar en hel del nerv men inte så att det blir ohanterligt på något vis, hon är lite pigg bara. :laugh:

Enligt uppgift så ska hon ha lämnat väldigt bra ihop med Sir Donnerhall. Fölet ska säljas i första hand. Eftersom det är första gången jag betäcker henne så vill jag helst ha en hingst i landet, men jag känner att jag alldeles strax kommer motsäga mig själv. :crazy:

Just nu går tankarna kring potentiella fäder så här:

Lingh - Kalashingst med egna prestationer, borde kunna förbättre frambensrörelser?

Quarterback - Har jag tom förlåtit för att han är fux. ;) Oj, så han rör sig! :love:

Skovens Rafael - Samma där. Lite spännande linjeavel, eller?

Master - Svensk hingst till tyskt sto. Det är ju så vanligt att man gör tvärtom. Vad tror ni om detta? Bra vilkor för att vara fryst. Med viss reservation för hans ben då då.

Fler som finns på listan är Fidertanz, Florencio, Herzensdieb, Hotline m fl och så en massa snyggingar som finns på fryst, bl a då Sir Donnerhall eftersom det ska ha blivit bra förut. Men jag tror inte att det blir fryst förrens tidigast nästa år om hon tar sig lätt i år.

Så kom nu med tankar om dessa hingstar och andra! Det finns säkert fler som jag inte tänkt på.
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Jag skulle nog titta på en som inte linjeavlar på Donnerhall. Just för att hon har så bra linjer i sig redan.


Sen tillhör Belissimo M mina favoriter...
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Lingh tycker jag lät som ett kalasval! Dels är han en fantastiskt fin individ som verkar mycket cool och ha hög ridbarhet. Dels borde han kunna förbättra frambensrörelser eftersom han verkligen ha mycket gest och en överjordisk ökad trav! Jag vet inte hur länge Lingh kommer att vara i Sverige heller, så är kanske en god idé att passa på när han står här i landet:).

Dessutom kan det vara skönt att använda färsk i Sverige istället för alternativen med skick från utland eller mecket med fryst.

En annan favorit jag har denna säsongen är Faustinus e: Fürst Heinrich. Bli ju lite linjeavel på Donnerhall med honom också.
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Ett gammalt beprövat alternativ är ju att hitta en hingst med Weltmeyer i andra eller tredje led.
Men, jag hade valt Belissimo M direkt, inte någon son efter honom.
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Varför inte viss linjeavel på Donnerhall? Tror du att det kan bli för maffigt? Stoet i sig är ju ganska ädelt.

Bellisimo M, ja! Visste väl att jag glömt nåt.:o Ska kolla upp.
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Just nu lutar det åt Lingh, lite just för att han faktiskt finns här och som du säger man vet ju inte hur länge. Sen kommer jag förhoppningsvis få se honom live på Strömsholm snart! :D

Faustinus är ju inte dum han heller, får kika på honom igen. Minns inte riktigt vad det var bakom honom.
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Har också tänkt tanken om Weltmeyer, har dock lite svårt att hitta hingstar jag fastnar för med honom i stamtavlan. Kanske för att så många är fuxar.... skäms lite för att jag inte kommer ur "fuxtänket". Bra hästar har ju ingen färg, eller hur var det nu. :crazy:
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Det är egentligen inte något fel alls på Donnerhall ! Men jag vet faktiskt inte varför jag inte skulle ta ngt med Donnerall blod till henne, kanske för att hon har så "rena" linjer innan och det känns genomtänkt. Konstig magkänsla, fast jag i själva verket gillar blodet och det dessutom ligger hyffsat långt bak på din märr. För övrigt så är det ju ganska mycket fux över sälva Donnerhall :-) (jag som tycker att fuxar är det snyggaste...)
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

R,W och D blod kombineras ju med framgång ofta med F.
Så jag som inte är en fegis (flera av dom med D blod i men det finns ju sämre hingstar än donnerhall att linjeavla på) hade nog prövat Firenze (ja han är fux) eller Florestan,Florencio,det finns ju mänder av dom.
Är själv mycket förtjust i Fürst Henrich :d nu är ju just han död men det finns flera suuuuuuuuuuuuper läckra söner

Dobbis/själv med D blod
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Det ligger rent trakhenerblod med Starway bakom Faustinus. Som jag har förstått tävlades Starway högt i fälttävlan, men skadades tyvärr. Jag gillar att det finns lite mod och hoppning i Faustinus stam. Är inte bara tjusiga hästar med vacker trav där bakom, utan de kunde göra annat också:).
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Här finns ju en viss svaghet för trakhenerblod då då.:p Stoets morfar, Consul är ju trakhener, visserligen med ren fullblodspappa men ändå.
Han är ju onekligen snygg, denne Faustinus.Finns det film på honom någonstans?
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Dobbis och cirkus....

Det jag bl a tycker är intressant med det här stoet är just att kunna kombinera henne stammässigt med hingstar som har t ex Rubinstein/Rosenkavalier/Romadour, Donnerhall och Pik Bube i stammen. Det är ju hingstar som lämnat mycket bra inom dressyren. Som du säger, Cirkus, så är ju linjerna bakom "rena" hos henne.

Just nu har jag snöat in lite på att läsa om fullblodsavel och där finns ju många intressanta tankar om vad som händer bakom 4:e generationen hos en häst. Möjligheterna blir ju ganska många med denna märr. T ex av de hingstar som nämnts så har ju Florencio Pik Bube i 3:e och Romadour i 4:e led, Bellisimo M har Romadour som morfar och Firenze Donnerhall som morfar och Romadour i 4:e led.

Det gäller ju bara att det blir rätt hingstar man dubblar upp med där bakom..:grin:

Annars tycker jag att KWPN och trakhenerblod är mycket intressant till henne.

För övrigt finns det många fina fuxar, råkade bara rida några ljusa fuxmärrar med strimbläs när jag var i tonåren som var riktiga bitchar, därav min "fuxfobi". ;):D
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Har också tänkt tanken om Weltmeyer, har dock lite svårt att hitta hingstar jag fastnar för med honom i stamtavlan. Kanske för att så många är fuxar.... skäms lite för att jag inte kommer ur "fuxtänket". Bra hästar har ju ingen färg, eller hur var det nu. :crazy:

Jag personligen blev oerhört förtjust i Worldly när han visades på Flyinge för några år sedan.
Nu är han väl såld till Frankrike om jag minns rätt, men det kan ju finnas fryst kvar efter honom på t ex Flyinge?
e: Weltmeyer - Brentano II - Ludendorff
Blir kanske väl besvärligt...
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Oavsett vad du betäcker med så tror jag att du får ett fint föl - det känns som om din märr är av mycket hög kvalitet.
Men jag sätter fem spänn på att det blir en liten fuxtjej med strimbläs :-)
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Efter att ha sett videon (tack så mycket!) så håller jag med dig om bakbensaktiviteten, men en snygging det är han! Det är någon att hålla i tankarna definivt.
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Hittar tyvärr inte så mycket info om Worldly och ärligt talat så blir det kanske i krångligaste laget. Vill man åt Weltmeyer så finns det ju flera som har honom i stammen om än lite längre bak. :)
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Tack! :) Har i många år önskat mig ett sto efter Rubinstein och denna uppfyller mina förväntningar hittintills hoppas bara hon gör det i avelsboxen också.

Tänk om du har rätt?!! :eek: :D

Fler förslag, någon?
 
Sv: Hingstval till Rubinsteinsto

Tipsar om L'Espoir.. Men tror det blir svårt att få tag i sperma, han lär bli poppis i både Tyskland och Danmark i år.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 683
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 646
Senast: Icfafn
·
Avel ska betäcka mitt sto sto till sommaren. hon har ingen märkvärdig stam annat än att farfar är donnerhall. ska inte sälja fölet utan ska...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 366
Senast: rebus
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 155
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp