Hittar inte felet ..

Tagliabue

Trådstartare
Efter 3 år fortsätter jag fortfarande att traggla med min russtravare. När hon kom till mig hade hon ett rekord på 2.20, idag har hon gått 2.16,7 som snabbast i lopp. I snabbjobb (träningsjobb) har hon dock gått snabbare än 2.16,7.

När hon kom hem till mig travde hon fruktansvärt dåligt, vi tränade på och kollade även upp henne hos veterinär. Hon blev behandlad i ett framknä och kota.

I julas kollade vi upp henne igen efter att hon hade gjort bästa säsongen hos oss, dock fortfarande inte helt riktigt rentravande men hon hade helt enkelt blivit en annan häst på banan, tidigare var hon loj och tog verkligen inte i. Förra säsongen visade hon dock att hon har skalle och tar i. Rekordet putsades dock inte. Vid vet.kollen i julas fick vi högsta betyg av vet. som är en av de duktigaste vi har här, inga behandlade leder, fin i hull och muskelmassa för att vara en gammal russtant (-95:a).

Nu i början av säsongen har hon gått 3 snabbjobb, de två första klarade hon av på utmärkt sätt och vi har fokuserat mest på att få henne travandes runt ovalen och att hon ska trava BRA - rent! Vilket hon har gjort, i samma veva har vi balanserat henne så att traven mellan bak och framkärra ska komma bra överens.

Idag var vi in och körde ett sista finishjobb inför kommande start den 19:e, banan var tung - riktigt kladdig! Detta resulterade i att första 1000 travade hon riktigt bra och såg fin ut, andra 1000 tappade hon traven helt, knackade skor i vartenda steg och drog vänster bak så kopiöst!

Saken är den att denna ponny fastnade med vänsterbak i grimman och stod så under en hel natt på det tidigare stället hon stod på .. de som hade henne då kollade aldrig upp henne med veterinär utan de lät henne vila och körde sedan igång henne igen. Ska säga det att hon har ett riktigt fult ärr på vänsterbak, mitt på tåsträckaren.

Min fråga är nu, kan det vara så illa att tåsträckaren har tagit stryk av det? Eller kan hon ha ryckt sönder inre muskulatur så att det sedan har läkt ihop, men kanske fel? Eller att musklerna läkte ihop, men har helt enkelt tappat den ursprungliga muskelstyrkan?

Det knepiga är att jag har aldrig märkt att hon varit varmare i vänsterbak än något annat ben, aldrig varit gallig i de benet osv. Däremot har hon en gammal muskelbristning på högerbak lår, och en galla som aldrig går bort, blir mindre om man håller efter med liniment. Vet. har kollat på den och det är inget som borde bekymra henne.

Vi har kollat upp henne hos vet. varje år, åkt med henne till Sven L., haft ut x antal massörer och kiropraktörer. Samtliga har sagt att hon haft lite ömma muskler, spec ländryggen, men de är åtgärdade regelbundet.

Vad har ni för idéer?
 
Sv: Hittar inte felet ..

Kan ju vara så att hon inte är lika stark i det benet, springer hon på tung bana blir hon ju trött och får mjölksyra, sen om hon är svagare vänster bak så blir det ju det som släpar mer när hon blir trött.

Du får träna mer och du kan stärka upp henne genom att skritta i backe och djupsand tex.

Om du tränar intervaller kanske hon inte hinner bli för trött i benet? Och klarar av att springa rent och fort hela intervallen.
 
Sv: Hittar inte felet ..

Det är ju helt omöjligt att gissa men rent spontant så tipsar jag på att kolla upp korsryggslederna (SI-lederna). Dom kan ta en hel del skada av att en häst ligger/sitter fast. Däremot så är det överkurs på att ultraljuda detta område så om du vill ha tips på ett proffs så får du höra av dig via pm.
 
Sv: Hittar inte felet ..

Kan ju vara så att hon inte är lika stark i det benet, springer hon på tung bana blir hon ju trött och får mjölksyra, sen om hon är svagare vänster bak så blir det ju det som släpar mer när hon blir trött.

Du får träna mer och du kan stärka upp henne genom att skritta i backe och djupsand tex.

Om du tränar intervaller kanske hon inte hinner bli för trött i benet? Och klarar av att springa rent och fort hela intervallen.

Jag kör intervaller med henne ungefär 2 gånger i veckan, hon rids en dag och kör motion med henne 1 gång.

Det dumma är att jag tyvärr inte har så jättebra träningsmöjligheter nu på sommaren, det är bättre på vintern när jag kan köra på vägarna. Jag har två rundbanor (inte helt plana, slutar lite uppför och nedför men inte mkt) och 2 rakbanor att köra på, dessa är lite mer stigande än rundbanorna men de har för kort stigning för att vara en bra backe att träna i.

Hon travar bra hemma, går de dock för bort trasslar hon ihop benen och det blir lite skuttande. Tyvärr har vi ingen djupsands bana heller .. kom dock nyss på att vi har en strand vi kan rida till, där är det väldigt långgrund, kanske kan lägga upp någon träning i vattnet där?
 
Sv: Hittar inte felet ..

Ja rid i både sand och vatten, det är bra träning. Finns ju en del som rider galoppintervaller i sand med sina travare :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 470
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 846
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 582
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp