Bukefalos 28 år!

Hjälp att gör om bild på kärt djur som ej finns mer

tuaphua

Trådstartare
Jag har en bild på min förra häst och mig som jag gillar så. Jag hade hästen i 20 år och han betyder väldigt mycket för mig då jag stundtals mått väldigt dåligt under de här åren.

Jag hittade idag en bild på oss som jag tycker så mkt om hur vi två är i bilden. Men runtomkring är brungrå lersörja och liknande brungrått landskap/staket etc..

Kan man göra något för att ta bort det, tona ner det etc?
Har ni ideer?

Jag är jättetacksam för alla försök iom att jag inget kan om sånt här.

Här är bilden som ni gärna får laborera med:



http://s15.photobucket.com/user/tuaphua/media/Bstis_zps7agbftbh.png.html
 
Att klippa ut bilden är nog inte så jättesvårt, men att kanske piffa till den och så få den att passa naturligt in i ett annat landskap kräver nog en viss artistisk talang. Jag gjorde ett snabbt klipp-och-klistra med ps, som illustrerar poängen. ;)
SZBCr8Q.jpg

(Bakgrunden är random landskap i cc.)

Jag tror att om du vill ha en riktigt fin bild så är det bästa du kan göra att anlita ett proffs, riktiga fotografer kan göra jättesnygga lösningar som ser betydligt mer naturligt än det ovanstående ut. :)
 
Hade det varit min häst och jag själv skulle vilja göra något liknande så skulle jag antagligen gått ut framåt våren när det ser roligare ut och tagit en ny bild på ungefär samma plats med samma perspektiv - eller i någon annan egen favoritmiljö, och med liknande mjukt skuggigt/molnigt ljus.
 
Jag uppfattar det som att hästen inte längre är i livet? Då blir det ju svårt att ta nya bilder med en fotograf...

TS, jag tycker bilden är superhärlig. Jag ÄLSKAR att ni sitter och myser mitt i en jäkla leråker! Så himla fint ju. Jag tycker inte du ska försöka klippa ut er och klistra in på en annan bakgrund för då kommer bilden se väldigt onaturlig ut och tappa all charm. No offense @Monstermom :D

Någon som är bättre på just fotomanipulation kan göra ett mycket bättre jobb, men här har jag bara blurrat bakgrunden en smula och vridit upp kontrasten och ljusheten (kanske för mycket? har verkligen noll koll på hur man fixar foton på "rätt" sätt :o). Jag gjorde om bilden till ett porträtt också; mer häst och mindre lera liksom!

tuaphua.png
 
Jag tycker som Kittin och hade nog dessutom gjort bilden svartvit, då får du ett karaktärsfullt porträtt men leran "försvinner" liksom
 
Jag uppfattar det som att hästen inte längre är i livet? Då blir det ju svårt att ta nya bilder med en fotograf...

TS, jag tycker bilden är superhärlig. Jag ÄLSKAR att ni sitter och myser mitt i en jäkla leråker! Så himla fint ju. Jag tycker inte du ska försöka klippa ut er och klistra in på en annan bakgrund för då kommer bilden se väldigt onaturlig ut och tappa all charm. No offense @Monstermom :D

Någon som är bättre på just fotomanipulation kan göra ett mycket bättre jobb, men här har jag bara blurrat bakgrunden en smula och vridit upp kontrasten och ljusheten (kanske för mycket? har verkligen noll koll på hur man fixar foton på "rätt" sätt :o). Jag gjorde om bilden till ett porträtt också; mer häst och mindre lera liksom!

tuaphua.png
Om man är beredd att betala för det arbete det faktiskt är att manipulera bilder bra så behöver det inte se det minsta onaturligt ut. De lägger ju förstås ner tid på att hitta miljöer i rätt ljus och yadayada. Alla har garanterat sett mängder med manipulerade bilder utan att själva inse det.

Håller dock med om att bilden är supermysig som den är också. :up:
 
Jag har en bild på min förra häst och mig som jag gillar så. Jag hade hästen i 20 år och han betyder väldigt mycket för mig då jag stundtals mått väldigt dåligt under de här åren.

Jag hittade idag en bild på oss som jag tycker så mkt om hur vi två är i bilden. Men runtomkring är brungrå lersörja och liknande brungrått landskap/staket etc..

Kan man göra något för att ta bort det, tona ner det etc?
Har ni ideer?

Jag är jättetacksam för alla försök iom att jag inget kan om sånt här.

Här är bilden som ni gärna får laborera med:



http://s15.photobucket.com/user/tuaphua/media/Bstis_zps7agbftbh.png.html

Du kan ju även be någon måla av er, men att hen gör om bakgrunden till en sommaräng eller dyl :)

Ett alternativ är ju att göra bilden svartvit också.
 
Om man är beredd att betala för det arbete det faktiskt är att manipulera bilder bra så behöver det inte se det minsta onaturligt ut. De lägger ju förstås ner tid på att hitta miljöer i rätt ljus och yadayada. Alla har garanterat sett mängder med manipulerade bilder utan att själva inse det.

Håller dock med om att bilden är supermysig som den är också. :up:

Haha, det var ju även min poäng så jag håller med! :laugh:
(Dock kan en fotograf göra riktigt bra jobb med att få en annan bakgrund att se naturlig ut.)

Jag uttryckte mig nog lite klantigt, jag menade helt enkelt att man förmodligen inte får tillräckligt hög arbetskvalitet gratis på ett forum och då är det bättre att låta bakgrunden vara. Visst går det, men då kostar det ju därefter :nailbiting:
 
Jag uppfattar det som att hästen inte längre är i livet? Då blir det ju svårt att ta nya bilder med en fotograf...

TS, jag tycker bilden är superhärlig. Jag ÄLSKAR att ni sitter och myser mitt i en jäkla leråker! Så himla fint ju. Jag tycker inte du ska försöka klippa ut er och klistra in på en annan bakgrund för då kommer bilden se väldigt onaturlig ut och tappa all charm. No offense @Monstermom :D

Någon som är bättre på just fotomanipulation kan göra ett mycket bättre jobb, men här har jag bara blurrat bakgrunden en smula och vridit upp kontrasten och ljusheten (kanske för mycket? har verkligen noll koll på hur man fixar foton på "rätt" sätt :o). Jag gjorde om bilden till ett porträtt också; mer häst och mindre lera liksom!

tuaphua.png

Jag hade nog valt att bara ändra bakgrunden efter staketet mot en skog eller liknande.
 
Svartvit lera och bakgrund och hästen samt TS i färg hade kunnat vara något.

Nån som känner sig manad att testa?
 
Bilden vinner på att beskäras. Marken blir då mer som en neutral bakgrund. Att byta bakgrund skulle nog se konstigt ut, när hästen har leriga ben och du lera på stövlarna. Sist men inte minst var det just där och då hästen och du delade detta ögonblick.

image.jpg
 
Bilden vinner på att beskäras. Marken blir då mer som en neutral bakgrund. Att byta bakgrund skulle nog se konstigt ut, när hästen har leriga ben och du lera på stövlarna. Sist men inte minst var det just där och då hästen och du delade detta ögonblick.

image.jpg

Jag provade samma format och i svartvitt, det blev faktiskt väldigt bra (i mina ögon).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp