Bukefalos 28 år!

Hjälp att lösa svansmysteriet!

T

tretjak

Måste bara ta hjälp och höra om det är någon annan som har råkat ut för att hästarnas svansar "försvinner"??? Först svor jag över grannens ungj--lar som varit och busklippt i shetlandsstoets svans, det såg ut som om någon hade klippt delar av svansen, ungefär 15 cm på lite olika ställen. Till sist hängde det bara långa tunna testar kvar, ca 20 cm svans är borta. Man gråter ju blod när hon haft en tjock, lockig svallande svans förut, hon har fortfarande kvar sin vackra långa man och lugg. Utställningen till våren är ju bara att glömma och man blir ledsen,hur ska hon kunna vifta flugor i sommar!?

Först skyllde man på ungarna som sagt, sen föll misstankarna på den gamle trotjänaren på gården, 27 år gammal valack, har han blvivit senil? Men nej, i helgen såg jag att han svans numera också är borta, dvs 20 cm ungefär och nu ser bådas svansar avslitna ut istället för klippta! Jag har börjat misstänka fåren, de går med tre gamla får i hagen, men de har alltid gått tillsammans så jag förstår inte varför de skulle börja tugga svansar nu?

En sista misstanke går till gården tre hundar, kan någon av dessa jaga hästarna och dra loss tussar av svansen, utan att bli sparkade?

Har någon varit med om liknande? Kan en bristsjukdom göra att taglet helt enkelt vittrar sönder? Manar o svansar är ok, ingen kliar svansrot eller manar. Jag har aldrig lyckats se hur detta har gått till så kom gärna med tips!:eek:
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

det kan vara så att de har någon skit som sitter i svans roten som gör att det kliar har också haft detta problem nämligen... men köp en kli matta och sätt upp i boxen det hjälpte för mig och mina hästar..
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

Om man låter svansen växa och bli för lång så är det mycket vanligt att hästarna trampar på den när de reser sig upp, och helt enkelt trampar av den.
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

Verkar svansroten OK i övrigt så skulle jag tro på hagkamraten eller fåren. Om det inte se avklippt ut och du kan misstänka att någon lustgkurre är där och klipper.

Det har hänt att någon häst fått "smak" på svans och drar och tuggar. Borde även kunna inträffa med fåren.

Du får väl ta en dag och spionera på dom!
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

Kolla så de inte har svamp. Blir gärna så om de har tjocka långa svansar. Blir för tätt...
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

så har jag hittat min häst också, med 'sönderklippt' svans i hagen. blev först arg & trodde att någon ville jävlas med mej, men efter många funderingar & så kom jag fram till att han måste ha fastnat eller en hagkompis (fölet antagligen) har bitit lite. för så ojämn som den vart så kan ingen ha klippt den & varför skulle någon göra det på just honom. :smirk: så är det inte någon svamp eller liknande & den inte ser direkt avklippt ut, så är det nog hagkompisen eller fåren som har gjort det.
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

Skulle också gissa på att det är någon av hagkompisarna som fått smak på svans. Precis så ser nämligen hästen som går med fölet hos oss ut. Nu har vi börjat kleta in svansen med no bite cream. Verkar hjälpa, svansen har iaf inte krympt mer (även om där inte är så mycket att ta av längre.. :crazy: )
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

Hmmmmmmmmmmmmmm
Detta liknar precis scenariot med mina hästar just nu,
och tyvärr så har de fått löss, så jag tror att det är
lössen som går på svansen.
Kompisens häst tappar manen istället, så kolla detta
för det är de tiderna nu och det är inte ovanligt att
hästarna får löss. Eller Pälsätare som en del kallar dem.

( PS. Hoppas inte att jag har rätt. DS ):crazy:
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

Kan det finnas någon vass kant någonstans i hagen som de lyckats slå svanen mot? Men så här års brukar de ju inte vifta så väldigt mycket med svansen, det är sånt som händer på sommaren!

Får fåren tillräckligt med mineraler? :confused:
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

Har oxå sett det 'fenomenet'...Svansen ser avklippt ut men ingen har klippt av den..Fölisen som tuggade på svansen slutade att tugga när vi satte ut en saltsten i hagen. Det kanske var brist på nått ämne?
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

Har samma problem. Hästen har inte så värst tjock svans och nu har hon blivit av med halva en bit nedanför svansroten :confused: Den är inte speciellt lång heller, normal. Så det är endast halva som är hellång nu.:cry: Den kapade halvan är ganska rakt av. Har ingen aning om vad som hänt. Tidigare kliade hon sig längst upp men har slutat med detta och då blir hon av med svansens nedre del istället.
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

Som sagt, det händer lätt att de trampar av den. Och då kan det gå rätt rejäla slingor...
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

Lägger svaret här, till dig o alla andra; tack för alla tips!
Jag tror att det lutar åt en bevakningskamera en tid framöver för nu måste jag bara få veta vad det är!

Löss el likn tror jag inte att det är eftersom manar och övrig päls är helt ok. Trampar av sig svansarna går också bort eftersom vi håller efter och klipper topparna. Ska lägga ut extra saltsten och öka mineralerna till fårskrällena och se om det är någon skillnad. Sen ska jag finkamma hela hagen efter tappade slingor, i stallet ligger där inget tagel. Får kanske gå igenom fårlortarna också:eek:

Återkommer om jag hittar lösningen på mysteriet!:bow:
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

Vi hade en häst i stallet som började äta svansar helt plötsligt. Han började med boxgrannens svans natten till treårstestet... Ägaren var inte glad när hon kom ut på morgonen och skulle göra i ordning hästen och hittar den med halv svans... Men den va ju nybadad och pälsglansad så han tyckte väl att det smakade gott... Sen har han fortsatt med hagkompisar och boxgrannar lite från och till. Inte populärt!
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

Båda våra fölmärrare i år blev av med sina svansar precis som beskrivits. Jag tror det var fölen som åt upp dem helt enkelt, ser inte vackert ut, svansarna tar slut kanske 20 cm under sista svanskotan och då hänger det ojämna testar... buhu buhu... Nu verkar e dock få vara ifred - har inte haft detta problem tidigare, så det var ju bra att det verkar vara så pass vanligt.
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

Det kan vara tageltjuvar.
Tagel är dyrt!
För många är sedan försvann svansarna på alla våra nordisar, utom en som är rädd för karlar, en natt på sommarbetet. Det var i samband med att ett tivolisällskap gästade den närliggande staden. Tänkte inte på sambandet själv men fick tips av en kompis. Kollade vid nästa tillfälle "häst-karusellen", där faktiskt hästarna hade riktigt tagel i svansarna.
Även de som binder flugor, till fiske, använder tagel och jag har blivit tillfrågad vid flera tillfällen om jag kan bidra med tagel till flugbindning.
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

Har en klubbkompis vars häst fick hela svansen uppäten av en get, den såg för hemskt ut och det tar ju en evighet innan det växt ut igen. Ägaren "tog geten på bar gärning" så det var inga tvivel om att det var han som var boven...
 
Sv: Hjälp att lösa svansmysteriet!

hingstungar i synnerhet biter på svansar. Vet ej varför..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 528
Senast: Seabaz
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 426
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp