Hjälp mig tänka, häst som kliar rumpa

Tyckte du skrev att den måste ha täcke pga vädret.
Varför?
Min halvklippta isis går ofta utan täcke utom när den är precis nyklippt. Men visst är det -10 får han täcke.
Däremot var jag tvungen att ha täcke i höstas pga allt regn men det har andra orsaker (regnskållor).
Jag bor uppe i Norrland. Det är oerhört få dagar det inte snöar eller är varmare än -15 grader. Vi har hästarna så mycket som möjligt utan täcke, men nu är det nästan 2 veckor sedan dem kunde gå nakna.
 
Jag bor uppe i Norrland. Det är oerhört få dagar det inte snöar eller är varmare än -15 grader. Vi har hästarna så mycket som möjligt utan täcke, men nu är det nästan 2 veckor sedan dem kunde gå nakna.

Om hästen kliar hade jag nog främst sett till den aspekten och klippt och täcket - hellre än att kunnat låta den gå naken.
 
Nu har jag pratat med veterinären igen.

Hästen kommer att avmaskas mot springmask idag.
Medel mot pälsätare är utskrivet. Jag såg igår när jag kom hem att det inte råder några som helst tvivel på att hon har pälsätare. Veterinären skrev ut Top-spot on stronger.

Hästen ska klippas ikväll. Imorgon blir det tvätt. Det går inte att tvätta idag, är -22 grader ute, men imorgon har dem lovat varmare.

Men, hur gör jag med täckena? Jag kan inte tvätta dem hemma och att lämna in dem är dyrt, då är det billigare att köpa nya. Jag fick tipset att lägga ut dem i snön, så dem får ligga ute under natten. Andra tips? Vi har -22 ute nu. Ska bli varmare och komma ännu mera snö imorgon.
 
Min gammelman fick klåda av sin PPID. Tog många år innan jag visste att hästar kan få det. Trodde att det var regnskållor och exem
 
Nu har jag pratat med veterinären igen.

Hästen kommer att avmaskas mot springmask idag.
Medel mot pälsätare är utskrivet. Jag såg igår när jag kom hem att det inte råder några som helst tvivel på att hon har pälsätare. Veterinären skrev ut Top-spot on stronger.

Hästen ska klippas ikväll. Imorgon blir det tvätt. Det går inte att tvätta idag, är -22 grader ute, men imorgon har dem lovat varmare.

Men, hur gör jag med täckena? Jag kan inte tvätta dem hemma och att lämna in dem är dyrt, då är det billigare att köpa nya. Jag fick tipset att lägga ut dem i snön, så dem får ligga ute under natten. Andra tips? Vi har -22 ute nu. Ska bli varmare och komma ännu mera snö imorgon.

Har hört att löss ska dö av kyla men annars kan du ju spraya täckena ordentligt i ultrashield om du inte kan tvätta. Ultrashield är annars det man brukar använda som behandling mot löss (efter att switch blev förbjudet).
 
Nu har jag pratat med veterinären igen.

Hästen kommer att avmaskas mot springmask idag.
Medel mot pälsätare är utskrivet. Jag såg igår när jag kom hem att det inte råder några som helst tvivel på att hon har pälsätare. Veterinären skrev ut Top-spot on stronger.

Hästen ska klippas ikväll. Imorgon blir det tvätt. Det går inte att tvätta idag, är -22 grader ute, men imorgon har dem lovat varmare.

Men, hur gör jag med täckena? Jag kan inte tvätta dem hemma och att lämna in dem är dyrt, då är det billigare att köpa nya. Jag fick tipset att lägga ut dem i snön, så dem får ligga ute under natten. Andra tips? Vi har -22 ute nu. Ska bli varmare och komma ännu mera snö imorgon.


Jag hade lämnat in för tvätt. Känns som veterinärbesök och utskrivna recept blir dyrare i längden än en täckestvätt?

Finns det någon ridskola i närheten som har tvättmaskin? Om du kan åka dit och tvätta själv, jag har gjort så ibland och betalat 50kr/tvätt som exempel.
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 092
Senast: caballus
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
2 873
Senast: sthu
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 905
Senast: ptr
·
Islandshäst Ny häst (och hästras efter alla år som inbiten dressyrhästägare) och nya frågor som uppstår, hoppas någon kan hjälpa mig med...
Svar
3
· Visningar
1 937
Senast: Silvery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp