Bukefalos 28 år!

Hjälp! Dosering Nypon och Vallört!

M

majja22

Jag har fått rådet att ge min häst Torkade nypon och Vallört mot magen (magsår), samt lite andra örter mot stelhelt efter Erlichia.
Jag har hämtat ut örterna idag, men det står INGENSTANS om hur mycket jag ska ge av nypona eller Vallörten. Jag har inte en aning, handlar det om nån matsked/dag, eller dl/dag?? Har beställt från HippoK och de svarar inte förrens på måndag.
Någon som vet hur mycket jag ska ge?
 
Ska tillägga att SJÄLVKLART så har min häst fått veterinärbehandling också, hon får nu Pronutrin som jag blandar i maten mot magen, men "min" equiterapeut tyckte jag kunde ge även nypon och vallört, och även sen i förebyggande syfte. Framförallt nypon, vallört ska man tydligen inte ge i för långa perioder.
Har även frågat min vet. om det är nån fara att blanda pronutrinet med dessa örter, vilket han sa att det inte var. Han var dock skeptisk "- det innehåller säkert många nyttigheter, har svårt att tro att lite örter skulle ha nån större verkan, men prova du om du tror det hjälper, det skadar inte ialla fall".....
 
Jag brukar ge ca en 30ml:s medicinmugg. När jag ger örter så kokar jag the och ger både örten och thet.

MVH/
 
Det står ingenting om att det måste vara uppblött heller(dålig "bruksanvisning"), men då vet jag, tack :)
 
Vart får du tag i nypon??? =) Dricker själv nyponsoppa varje dag för att få ett bättre imunförsvar, det borde väl funka på hästarna också tycker jag =) =) Är det något som granngården säljer t.ex.???
 
Tack Tack =) Läste bara första inlägget så jag missade länken! =)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 483
Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 509
Senast: Lella
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 475
Senast: lady_vip
·
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp