Bukefalos 28 år!

Hjälp en nybörjare!

Nomina

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att så småningom börja träna och ev. tävla fälttävlan. Rider storhäst, 10 år, och är själv 18. Vi har låångt kvar innan det är dags, men jag vill vara väl förberedd ;) Jag har läst på så gott jag kan, men är fortfarande lite förvirrad, så har lite frågor + en del saker som ni får hjälpa mig att avgöra om jag fattat rätt.

För det första - Behöver man fälttävlanskort för att genomföra en startfälttävlan eller är det bara fr.o.m. att man faktiskt tävlar mot folk? Ligger startfälttävlan på samma höjd som debutant eller är det lägre?

Har förstått att fälttävlanskortet får man genom att genomföra ett ryttarprov och en teoridel. Vad gör man under ryttarprovet och vilken typ av frågor innefattar teoridelen? "Allmänna" frågor eller bara gällande fälttävlan? Ge gärna lite exempel.

Sedan ligger debutantklassen på 90cm terräng och 95cm banhoppning, vilken svårighetsgrad är det på dressyren?

Har förstått att man måste kvala in genom vanliga banhoppningstävlingar. Har jag förstått rätt när jag säger att jag måste genomföra två st 90cm klasser där jag sammanlagt har max 8 fel räknat på grundomgångerna? Krävs någon form av dressyrkval?

Sedan är det väl som i hoppning och dressyr - Fr.o.m. lokal behöver ryttaren licens, fr.o.m. regional behöver även hästen det? Vilka klasser brukar utföras som lokal och vilka brukar utföras som regional? Vad är skillnaden på banorna mellan lokal och regional?

Tror att jag fått med allt nu :rofl:
 
Sv: Hjälp en nybörjare!

Jag är inte så insatt i startfälttävlan, men tror inte du behöver fälttävlanskort? Det är väl 60cm eller något sånt och lättare dressyr än debutant.

Kortet är numer en underskrift som du får i din ryttarbok (skriver man ut från nätet) av din tränare. Är osäker på om det fortfarande är ett teoriprov, men i så fall är det som grönt fort fast fälttävlansfrågor, dvs. du bara kollar upp svaren i tr.
Ryttarprovet innebär att du gör en vanlig terrängträning (man bör/ska ha tränat några gånger innan) då det också ingår någon sorts tempoträning där du ska visa att du kan rida i rätt tempo för debutant.

Debutant dressyren är väl typ LC/LB, inte jättehög svårighet. Det är ingen skillnad på banan om tävlingen är lokal eller regional, debutant är alltid debutant. Det finns tävlingar som är lokala, men det vanliga är att det är regionalt. Ett tag hade jag för mig att 90cm alltid var lokal ändå och ingen hästlicens behövs, men det säger folk man frågar alltid olika om så det får du nog kolla upp...

Inga hoppkval behövs längre! Det är fritt fram och rida debutant bara man har sitt kort! Regler/klasser och tr ändras rätt ofta i fälttävlan..., kolla upp noga innan du startar så du får rätt på allt :)
 
Sv: Hjälp en nybörjare!

Åh, tack så mycket för ditt svar! :D

Som sagt är det långt kvar, hästen behöver bygga upp sitt mod först (fullblod som innan han kom till mig enbart är riden utanför ridhuset ett fåtal gånger förutom på galoppbanan), men får läsa igenom tr ordentligt innan det är dags. Nu har jag lite koll på hur det fungerar :) Men gud vad mycket som har ändrats!
 
Sv: Hjälp en nybörjare!

Först och främst, tänk på att det är tre moment, träna och tävla både dressyr och banhoppning. I banhoppning är målet inte att ta rosetter utan att rida väl så att du får felfria rundor.
De bästa sättet att lära sig rida terräng är att börja med några träningar för en tränare. Väldigt väl använda pengar. Då får du hjälp med hur du ska rida olika typhinder och vilka tempon som är lagom. När tränaren tycker att det ser hyfsat ut kommer du att få fälttävlansmärket. Glöm inte väst när du tränar på fasta hinder.
Det är bra om du kan åka och titta på några debutanttävlingar så ser ser hur ryttarna lägger upp sin dag. Gå med på banvisningar och gå banan själv och fundera på hur du skulle rida. Titta sen på några ryttare på varje hinder.
Gör du så här är du redan fast i sporten kommer att rida några startfälttävlan eller pay&cross som förberedelse för din första (men inte sista) debutanttävling.
 
Sv: Hjälp en nybörjare!

Tack för dina tips!
Dressyr är vad vi sysslar med idag, tävlar dock inte men tränar för tränare en gång i veckan. Jag har bara haft hästen i knappt 4 månader och ännu inte hittat någon bra hoppsadel som passar oss båda, sadelutprovaren kommer dock med en omgång i nästa vecka så får vi se om vi hittar något då. Hästen är grön inom hoppningen, har hoppat lite grann hos förra ägaren men är främst dressyrriden, så innan det blir tal om fasta hinder ska vi få ordning på banhoppningen.

Att rida för tränare ska jag såklart göra, jag är inte ens hundra på om jag vill tävla än, men träna vill jag göra. Anledningen till att jag inte är säker på att jag vill tävla är att jag har en helt sanslös scenskräck, tycker inte om när folk tittar på mig och är allt utom en tävlingsmänniska. Mitt mål är dock att komma över det, men till en början kommer det bli träningstävlingar inom alla grenar och sedan får jag se hur det utvecklas.

Ska absolut åka och titta på lite tävlingar innan det blir aktuellt för mig att ge mig ut i några, bor 10 min från en terrängbana där det hålls tävlingar då och då så jag har alla möjligheter att göra det. Känns bara dumt att låta bli :p
 
Sv: Hjälp en nybörjare!

Någon får gärna berätta lite om hur en vanlig tävlingsdag ser ut också. Är det veterinärbesiktning i alla klasser? När?

Hur långt är det mellan dressyren och hoppningen resp. hoppningen och terrängen? Hur är det med prisutdelning osv.? Hur "räknas vinnaren ut"? Berätta massor, försöker lära mig så mycket jag kan :D
 
Sv: Hjälp en nybörjare!

Jag orkar inte svara på alla frågor (som alla andra redan svarat så bra på :p) men vilken klubb är du med i? Jag har iaf supertränaren till dig och kan gärna ställa upp som draghäst, vi har massor med hinder från typ 50 :bump: :banana:
 
Sv: Hjälp en nybörjare!

Jag är inte med i någon klubb alls för tillfället, har varit hästlös rätt länge innan jag skaffade min nuvarande häst (för knappt 4 månader sedan), men FORF eller Hermanstorp känns ju mest logiskt :)

Skulle uppskatta både tips om bra tränare och draghjälp! :D
 

Liknande trådar

Fälttävlan Jag har mailat distriktet för nån månad sedan (minst...) utan att få svar, så jag tänkte att någon här kanske vet svaret... :) Jag...
Svar
9
· Visningar
5 211
Senast: fio
·
Tävling Jag har lusläst alla trådar om vuxna ryttare på ponnyer nu, men jag hittar inte svaret jag söker. Jag hoppas någon kan hjälpa mig såhär...
Svar
4
· Visningar
4 294
Senast: Springsteen
·
H
Fälttävlan Tävlar enbart hoppning, men alltid velat testa fälttävlan. Men är osäker på om det blir så och vill därför inte införskaffa Fälttävlans...
Svar
5
· Visningar
1 373
Senast: hopp_o_galopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp