Hjälp! Fånga kanin!!!

Hannapirat

Trådstartare
I mitt bostadsområde (betongförort) bor det en dvärghare/hermelin? vid en fotbollsplan.

Den är säkert utsläppt. Jag har försökt fånga den men kommer ca 1-2m ifrån innan den skuttar iväg.
Jag lägger ut en morot då och då.
Jag skulle behöva infångnings hjälp!
Annars kommer den säkert stryka med i vinter:(
Jag bor i södra stockholm.

Om ni vill hjälpa mig rädda "skrutten" kan ni väl skicka ett PM?!?

Jag har heller ingen möjlighet att ta hand om stackaren när den väl är fångad, så BRA hem behövs hittas...

Tack på förhand!:bow:
 
Sv: Hjälp! Fånga kanin!!!

Jag vet ju nu inte riktigt hur rädd kaninen verkar vara men prova med detta:

sätt dej ner på marken med något gott i handen eller i gräset bredvid dej. Endel kaniner är jätte nyfikna och brukar komma fram för att kolla. när den är tillräckligt nära tar du den fort. ha på dej långärmad tröja så att den inte river dej. ;D

annars kan du prova med en håv (fjäril/fiske) men var försiktig så att du inte göra illa kaninen!

om du kan få tag på typ kompostgaller, eller annat nät, och sätta upp som en fålla och försöka "valla" in den i :D

det var mina ideér.. dom kanske var lite dumma men bättre än inget! :angel:

/mimmi
 
Sv: Hjälp! Fånga kanin!!!

När jag fångade in en bortsprungen skygg kanin i höstas använde jag mig av en transportbur. Jag smög mig fram och satt mig ner så nära jag kunde (vilket var ca två meter) och sen satt jag fram buren. Efter några minuter vågade sig kaninen fram, och nyfikna som de brukar vara, hoppade den till slut in i buren.

Annars är det som sally_lipton sa, även en bra idé att ta med kompostgaller och antingen försöka fånga kaninen med det, eller försiktigt "driva" in den i en fålla. Det är bara att tänka på att vara tålmodig och försöka att inte stressa ninen för mycket :)
 
Sv: Hjälp! Fånga kanin!!!

Jag tycker det är enklast med håv. Du kommer ju såpass nära också att det borde inte vara alltför svårt. Stackars kanin :( hoppas du får tag i den!
 
Sv: Hjälp! Fånga kanin!!!

Tack för snabba svar alla!

Jag har precis varit och kollat där jag lägger mat, och den har inte ätit...såg den inte heller.
Ska se efter ikväll igen. Hoppas den inte har blivit uppäten:(

Håller er uppdaterade!/H
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 091
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 227
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 031
Senast: Vallmo
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp