Bukefalos 28 år!

HJÄLP! Har han fått skabb?

P

Pumpernickel

Behöver få lite råd. Jag har två stycken blandisar. På den yngre av de två upptäckte jag en ruva i nacken för någon dag sedan. Nu i natt och under dagen har han kliat sönder ruvan och har et "sår" som är lite större än en 5 krona. Han kliar sig väldigt mycket och verkar besvärad, mest inomhus. Jag misstänker att det är skabb. Jag ringde min veterinär i dag och han kunde titta på han i morgon.

Men jag tycker så synd om han. Borde jag åka till djursjukhuset med han i kväll. Kan de göra nåt för han i kväll eller kan jag vänta tills i morgon när min egen veterinär har tid?
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Du kan vänta tills i morgon.
För även om han får något mot skabb i kväll, så lindrar det ändå inte förrän om några dagar, ibland kan det t o m gå en vecka innan man märker att de börjar klia sig mindre.
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Ok. Läste någonstans att det kan smittas till människor. Är det vanligt eller det smittar i alla fall?
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Vilket elende med skabb. Svårt att få bukt på.
Min mammas schäfer hade det två gånger. 1 gången tog det nog ett halvår ,innan han va fri o pälsen va bra.

andra gången fick han sprutor det va bra
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Min hund och en av stallhundarna hade skabb nyligen. Det går runt en skabbräv i trakterna, så nu håller jag tummarna för att den inte klarar kylan.

Titta i armhålorna om huden är röd/rosa då är det säkert skabb. Min hund fick många små sår med en lite skorpa över hela kroppen. Sen kom det där stora 5kr såret.

Nu är hon behandlad med cortison, pencilin och stronghold.

:laugh:
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Jag har kollat genom hela hunden men inte hittat några andra utslag eller rodnader. Men han är definitivt besvärad av det. Har sovit under sängen, vilket han inte brukar göra och han har kliat sig. Nu väntar jag bara att klockan ska bli så mycket att jag kan ringa min veterinär. Men det är ju röd dag idag och inget apotek har öppet. Vet inte om det finns något jourhavande apotek i Malmö kanske?
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Mina har haft rävskabb. Inga utslag dock. Behandlade smidigt med ett medel som droppas i nacken med en månads mellanrum.
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Jaha, min egen veterinär tittade på han idag o sa att det inte var skabb. Eller att det inte såg ut som det iaf. Han hade ingenting hemma för att behandla klådan. Trodde att det kunde vara fukteksem. (Han är numera pensionär, vet alltså, men ställer upp lite då och då, mest vaccinationer). Han tyckte att jag kunde höra med distriktsveterinären.

Så jag ringde dem. De trodde att det var något som han hade ätit. Han har haft samma foder i över ett år. Äter inte saker när man är ute. Fodret som han har innehåller mycket protein. Kan de så utslag/eksem av för mycket protein?

Ringde även djursjukhusets jour. De tyckte att det lät som ett fukteksem och sade att jag kunde göra rent såret med klorohexidinlösning, så nu har jag inhandlat detta och behandlat honom med det. Han blev badad några dagar innan jul. Torkade han delvis med fön. Det tog i alla fall över en vecka innan detta började. tar det så länge innan fukteksemet "bryter" ut??

Någon som har tankar och funderingar om det kan vara fodret med mycket protein??
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Vill tillägga att han även kliar sig lite mer på hela kroppen än vanligt. Men inga ruvor eller liknande, bara i nacken.
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Det du beskriver låter som ett fukteksem. Det kan uppstå av många anledningar, där bad är en av de vanligaste. Man bör raka bort pälsen runt såret så att det går att hålla rent + luftas ordentligt. Att hunden kliar sig generellt mer över hela kroppen kan också vara en följd av badet; huden har kommit i obalans. Jag skulle bada hela hunden i klorhexidinschampo och se till att torka honom ordentligt. Glöm inte balsam, klorhexidin torkar ut huden. Därefter bara behandla såret, klorhexidinlösning kan fungera, men om du ser att det sprider sig eller inte vill läka bör du åka till vet som kan förskriva antibiotika i lokal form eller tabletter, beroende på hur det ser ut.

Du måste hindra hunden att klia på såret. Krage hamnar väl fel enligt din beskrivning? Om han river med baktassarna så tejpa på honom vanliga lite tjockare strumpor på baktassarna/benen - det skyddar lite iallafall.

Skabb går inte att utesluta, men det är kanske inte första misstanken. Fortsätter klådan får ni gå vidare med en utredning där just rävskabb brukar vara det första man vill utesluta. Rävskabb är inte svårt att bli av med.

Även allergier mm kan förstås ligga bakom klådan, men man ska inte måla fan på väggen och det mest troliga är att det är julbadet som ställt till det!
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Efter flera timmars googlande så har jag också kommit fram till att det högst sannolikt är fukteksem. Har klippt bort håret runt omkring vilket han inte tyckte om. Pälsen hade klibbat ihop sig och det gjorde nog lite ont. Men nu när pälsen är borta så får man rengöra det mycket bättre. Han gillar dock inte klorhexidinlösningen, kanske det svider? Jag läste någonstans om en salva som innehåller väteperoxid som skulle fungera bra på fukteksem. Men han har inte kliat sig sen i går kväll. Inte vad jag vet eller kan se.

Har lindat in hans baktass i vet-flex. Det hindrar honom från att klia men det håller inte när han går ut så man får byta det ofta. Har även prövat med en strumpa och tejp men inte heller det håller, den kasar av så fort han rör sig.
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

KL Fukteksem uppstår stort sett aldrig som första tecken på rävskabb utan sekundärt när hunden kliat sig sårig.
PL
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Ok. Läste någonstans att det kan smittas till människor. Är det vanligt eller det smittar i alla fall?

Det kan överföras på människor men eftersom människan inte är värddjur för skabben så får man sällan några symptom att tala om. Vi var säkra på att våran schäferhanne hade rävskabb i höstas men prover visade att så inte var fallet. Vet i sjutton var det var för ngt föt hunden svarade bra på skabbehandlingen.:confused:
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Ok. Den lilla hypokondrikern i mig vaknade och plötsligt kliade det på hela kroppen...:angel:

Fick en tid hos veterinären idag och det är fukteksem inte skabb. Så nu ska han göras rent med klorhexidin lösning 2gge per dag. Området där eksemet sitter har inte blivit större och han kliar sig inte, speciellt inte när han har vet-flex oå ena baktassen...

Håller tummarna att det blir bättre nu.
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

De pover man kan ta är blodprov, visar inget på ett tidigt stadium eller skrapprov , inte tillräckligt säkert för att uteslut skabb.
PL
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Låter precis som min hund.
Han såg ut så här
018_24210640.jpg

När han var rakad och klar nu hade han lite värre än just fukt eksem och var rejält plågad så vi fick antibiotika utskrivet för 20 dagar nu är de 3-4 dagar kvar på kuren och han är helt symtom fri.
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Det ser ut som på min hund. fast det är mindre och sitter i nacken. Har dock svarat bra på klorhexidin och LHP salva. Kliar sig inte, behöver inte bandagera bakbenet för att hindra han från att klia och är piggare igen.
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

mina vovvar har kliat sig ända sedan i somras något mer än vanligt.
Jag åkte till veterinären som undersökte och fann ingenting mer än rodnad.

vi konstaterade då att det var en reaktion efter ett foderbyte.
Jag bytte till ett annat foder, och klådan minskade, men försvann ej helt förräns jag badade den med dermocan. (trodde då de haft loppor)
för 2 veckor sen så började den ena klia sig igen. och den fick sår på örat. och inom 3 dagar så var såret större och jag åkte till veterinär som konstaterade skabb :(

i somras såg vi en skabbräv här. Och jag läste på internet att hundarna kan vara smittade flera månader innan man ser symptomen :eek:

nu är de behandlade med stronghold.

hur mycket har ni sanerat? Veterinären sa inget om det och jag glömde fråga
 
Sv: HJÄLP! Har han fått skabb?

Du kan vÅnta tills i mon men se till att han inte kliar sig lÄgg pÅ nÅt inne tÄcke nÄr han Är inne o nÄr han Är ute sÅ ha pÅ ute tÄcke dÅ klia han inte sÖnder sin hud och fÅr sÅr:)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
243
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 330
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 518
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp