Hjälp hitta sadel till unghäst

RebeccaJoli

Trådstartare
Hej alla!

Jag behöver lite tips på hoppsadlar som skulle kunna passa mig och min unghäst. Jag tror att det optimala vore en specialbeställd för massa, massa pengar, men det känns inte riktigt relevant till en 2,5åring som kommer ändra sig massor i ryggen.

Hästen är ca 85-90 grader just nu och för bred för den sadel jag har till hans mamma (Tolga Active 17" MW). Han har rak rygg, lite manke och för tillfället lite överbyggd.

1151055_10151831065141397_1526238430_n_527e593a9606ee38d14c7225.jpg


Jag är lång (179cm) och har väldigt svårt att hitta sadlar jag sitter bra i. Mitt största problem är att jag har väldigt långa lårben, och är smal i bäckenet vilket gör att jag inte kan ha sadlar som är för breda i sitsen då det gör ont och jag hamnar i stolsits, och längden på benen gör att jag ofta hamnar med knäna på eller utanför knästöden.

Målet just nu är att hitta en sadel som funkar för oss båda så att hästen får en positiv upplevelse av ridning. Att hitta en perfekt sadel tror jag är i princip omöjligt.

Får jag önska vill jag gärna ha en med singelkåpa, men det är ju inte det lättaste.

De modeller jag tittat lite på är Globus Ordo Equester Mars, Santa Cruz Maximus och Santa Cruz Scintilla.
 
Sv: Hjälp hitta sadel till unghäst

Bates moments kan kanske fungera? Är ganska smal i sätet och är skuren så åtminstone mina halvlånga ben hamnar bra.
Sen är den rak i bommen och åtminstone min går att ha extra gjord över/igenom.
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 306
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 042
Senast: Aifos
·
Utrustning Jag behöver hitta en sadel. Och jag behöver svar i en egen tråd för det, eftersom jag bara tappar bort svar jag hittat i andra trådar...
Svar
4
· Visningar
1 159
Senast: malumbub
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
916
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp