Hjälp! Hur komma igång igen?

Isselassa

Trådstartare
Hjälp mig!
Vad är rimliga krav på sig själv och på hästen efter en tur som inte gick som den skulle, orsakade lite rädsla o osäkerhet hos mig som ryttare. Sedan dess (1 månad) bara ridit på volten. Med instruktör. :(
Plus att det varit så kallt nu så då har hästen fått lite vintervila.

Hästen har ett hjärta av guld, 7 år och superlugn och snäll i all hantering. I ridningen: lyhörd och lite känslig och väntar på mitt kommando.
Jag har en 15 år gammal ridolycka i bagaget som kom fram efter turen som gick lite tokigt, och ställer till mer än vad som behövs. Jag behöver inte vara rädd med denna häst men hjärnminnet spökar! :crazy:

Måste ju börja rida själv igen. Hur skulle ni lägga upp ridningen? Och jag LÄNGTAR att rida ut igen.
Men känner mig lite ensam o övergiven och vet inte var jag ska börja :);)
Ge mig ett komma-igång-schema! Tips! Råd! Vad som helst!

Instruktör används alltså men jag behöver pepp för passen jag har själv med hästen.
 
Senast ändrad:
Hjälp mig!
Vad är rimliga krav på sig själv och på hästen efter en tur som inte gick som den skulle, orsakade lite rädsla o osäkerhet hos mig som ryttare. Sedan dess (1 månad) bara ridit på volten. Med instruktör. :(
Plus att det varit så kallt nu så då har hästen fått lite vintervila.

Hästen har ett hjärta av guld, 7 år och superlugn och snäll i all hantering. I ridningen: lyhörd och lite känslig och väntar på mitt kommando.
Jag har en 15 år gammal ridolycka i bagaget som kom fram efter turen som gick lite tokigt, och ställer till mer än vad som behövs. Jag behöver inte vara rädd med denna häst men hjärnminnet spökar! :crazy:

Måste ju börja rida själv igen. Hur skulle ni lägga upp ridningen? Och jag LÄNGTAR att rida ut igen.
Men känner mig lite ensam o övergiven och vet inte var jag ska börja :)
Ge mig ett komma-igång-schema! Tips! Råd! Vad som helst!

Instruktör används alltså men jag behöver pepp för passen jag har själv med hästen.

Rid nån annan häst som är stabil, inte för din kanske är ostabil men för att koppla bort olyckan med din häst? Rid ut med din häst en kort kort sväng, kanske bara runt stallet och be nån gå med och ev ta tag om du känner så? :)
 
Svaret ovan har hjälpt mig! Jag är lite harig, min häst är lite för pigg för mig egentligen.
När jag haft perioder då det varit läskigt har jag haft en ledtygel i näven på någon snäll människa och tagit korta rundor tills det känns bättre igen :)
 
Svaret ovan har hjälpt mig! Jag är lite harig, min häst är lite för pigg för mig egentligen.
När jag haft perioder då det varit läskigt har jag haft en ledtygel i näven på någon snäll människa och tagit korta rundor tills det känns bättre igen :)

Tack till er båda! Bra tips! Ska försöka få denna hjälp av någon ;-)
 
Hjälp mig!
Vad är rimliga krav på sig själv och på hästen efter en tur som inte gick som den skulle, orsakade lite rädsla o osäkerhet hos mig som ryttare. Sedan dess (1 månad) bara ridit på volten. Med instruktör. :(
Plus att det varit så kallt nu så då har hästen fått lite vintervila.

Hästen har ett hjärta av guld, 7 år och superlugn och snäll i all hantering. I ridningen: lyhörd och lite känslig och väntar på mitt kommando.
Jag har en 15 år gammal ridolycka i bagaget som kom fram efter turen som gick lite tokigt, och ställer till mer än vad som behövs. Jag behöver inte vara rädd med denna häst men hjärnminnet spökar! :crazy:

Måste ju börja rida själv igen. Hur skulle ni lägga upp ridningen? Och jag LÄNGTAR att rida ut igen.
Men känner mig lite ensam o övergiven och vet inte var jag ska börja :);)
Ge mig ett komma-igång-schema! Tips! Råd! Vad som helst!

Instruktör används alltså men jag behöver pepp för passen jag har själv med hästen.

Börja där du känner dig trygg, ex. på ridvolten. Efter ett "vanligt ridpass" öppna grinden och rid bara runt paddocken, eller skritt lite på stallplanen och sitt sedan av.
Känns det ok så gör samma sak nästa gång; ridpass i paddock sedan lite längre bort på stallplanen, runt stallet eller liknande. Rid succesivt längre och tillslut med mer tempo. Till sist kanske det räcker för dig att bara sitta upp i paddock och sedan rida ut.
 
Håller med @Teilani :
Börja försiktigt och kravlöst, rid i lågt tempo.
Gärna bara skritt till att börja med, och när det känns OK, ta korta sträckor i "nästa gångart" som antagligen kan vara trav eller tölt. Långsamt tempo, sakta av efter bara fåtalet steg för att känna att du har kvar kontrollen.
Känns det spänt i skritten: öka inte tempot och möjligen sitt av.
 
Hej! Tack alla för era peppande svar! Vill någon fylla i med något så får ni gärna fortsätta kommentera...
;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 958
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 479
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp