Hjälp! igen

Sv: Hjälp! igen

låter väldigt knepigt. Svårt att tro att en häst skulle hålla på som din bara för att jävlas. Kollat äggstockarna? NÄR kollade du upp henne? nyss? veckor sedan? månader sedan? Jag skulle nog kollat upp hästen igen om den höll på så varje gång man rider.


Okej. ne det har jag inte gjort. Några månader sen. Okej, hon gör det inte varje gång utan periodvis. Hon kan gå jätte bra några veckor, men sen kan hon bete sig som ett rent as några veckor. :/

//Diana
 
Sv: Hjälp! igen

Kan berätta att jag red henne i paddocken idag och övade lite fattningar. Det gick så himla bra så jag trodde först att hon blivit sjuk eller nåt :D

Kul!!
Det är sånna gånger som man peppas att fortsätta! Det finns där verkligen, det gäller bara att jobba fram det och behålla det! :bump:
 
Sv: Hjälp! igen

Först: skarpare bett löser inget i det här fallet - tvärtom kan hon bli än mer benägen att stegra sig för att komma undan ett skarpt bett.

Jag skulle nog ha struntat helt i galoppen ett tag och jobbat på i skritt och trav. När något strular med en häst under utbildning är det alltid idé att fundera på om man kanske gått för fort fram och inte gett hästen chans att smälta kunskaperna.
Det är inte ett nederlag att ta både ett o två steg tillbaka - tvärtom kan det vara mycket klokt, och faktiskt nödvändigt ibland.
Alltså: jag skulle gått tillbaka till ett stadie där hon inte strular och jobbar på glatt och samarbetsvilligt, och så jobba där med ridningen ett tag. Se till att hon tycker det är kul!
Arbetar du henne från marken ibland? Rekommenderar det annars - det är så mycket enklare att rida om du redan lärt hästen grunderna från marken. Vad händer tex om du tömkör henne och galopperar henne på en stor volt - trasslar hon då också? Om inte, kan du ju fortsätta träna galoppen enbart från marken ett tag. Om hon krånglar även där, slipper du åtminstone bli mosad på kuppen. Här har du dessutom en möjlighet att befästa rösthjälperna och öka hennes känslighet, så du kan få henne att sakta av och stanna när du vill. Finns ingen anledníng att träna galopp uppsuttet förrän detta sitter som berget.

Och var rädd om dig, snälla du :crazy: - jag har själv hamnat under en stegrande häst som slog över, och det var ingen rolig upplevelse. Är ändå glad att jag lever... en sådan olycka KAN ju gå väldigt illa.
 
Sv: Hjälp! igen

Låter inte som om din häst är riktigt stark nog för galoppjobb ännu. Sen när traven blivit såpass bra att det är dags för galopp kan du fatta ur skänkelvikning. Funkar jättebra. Skritt-skänkelvikning-trav tog tex bort "min" travhästs passgång på bara några träningar!:D Skänkelvikning är en klart underskattad övning:love: Se till att stärka och stretcha hästen så hon kan kliva in under sig ordentligt. Sen är det också jättesmart att träna från marken! Skänkelvikningar och övergångar :) Får hästen nåt kraftfoder? Om hon är jättepigg kanske det kan vara läge att ta bort kraften och öka högivan ett tag? Lycka till!
 
Sv: Hjälp! igen

Okej. jo jag vet att det kan gå illa när de går runt, min bästa kompis har gått runt med min häst och hamnade då under, jaghar också gått runt med henne men hann kasta mig åt sidan innan hon ramlade. :/

Ska tänka på allt det du sagt.

//Diana
 
Sv: Hjälp! igen

Nej hon får inget kaftfoder, inte ens hö än då hon fortfarande går ute.

Tack för ett bra svar annars. :D Ska jobba henne mer från marken.

//Diana
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 875
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 048
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 119
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp