Hjälp! igen

Elma_vip

Trådstartare
Red ut på mitt sto idag för att öva lite galoppfattningar, red på vanligt tredelat bett. Hon gick hyfsat bra i skritt och trav men så fort vi kommer till galoppen så börjar hon stegra sig och hoppa och studsa. Sen så går det inte att få henne lugn igen. :/ Hon kastade så med huvudet idag så hon knockade mig så jag började blöda näseblod. :S:/

Hon backade stegrande ner i diken och förökte bocka av mig. Hon är svår att stanna, näst intill omöjlig. Försöker stanna henne med sitsen som jag gör i skritt och trav men det är precis som hon stänger av, att hon inte alls vill lyssna. Så det slutar med att jag sitter och illdrar i tyglarna i alla fall.

1-Hur ska jag få henne att stanna på bästa sätt?
2-Ska jag byta till skarpare bett just nu i början när jag övar på galoppen?
3-Ska jag använda graman? (har fått ett tips om att jag borde göra det pga att det är farligt när hon håller på och stegrar sig)
4-Hur ska jag lugna ner henne efter en galopp?

Hon brunstar just nu och har inte gått så mkt denna veckan. Vet inte om det kan bero på det, hon kan vara sån här ibland. Vet ej vf:/

Ni som har tröttnat på mina trådar angående min häst och hennes stegringar och som bara har spydiga kommentarer att komma med, låt bli att skriva ner dom!

Hästen är kollad både i rygg och mun.

//Diana, väldigt tacksam för svar.
 
Sv: Hjälp! igen

jobbigt problem, hade så på en häst jag red förut, på den bytte vi bett (från tredelat till rakt gummibett så inte direkt skarpare) men vips så lyssnade hästen bättre på förhållningar, det var en tandläkare på kliniken som tipsade oss om att byta till rakt bett (var rätt många år sedan så kommer tyvärr inte ihåg exakt varför det skulle vara rakt)
Om hon bara stack och TVÄRVÄGRADE att lyssna på mig så styrde jag in henne på en LITEN volt (snabbt "ryck" i tygeln åt ett håll samt tyngd på den sidan, då blev hon så illa tvungen att svänga) Denna häst var rätt speciell, särskilt under brunst, då kunde man stå i timtal i dikena, INTE kul... Håller med om att det är farlig med häst som stegrar o slänger med huvudet, så graman kanske är säkrast för både dig, häst och allmänheten... Kan du inte ta ut en duktig tränare som får vara med och titta? H*n kan säkert tipsa dig om en hel del saker...? :) (var så jag löste mitt problem) Det är juh oftast mkt lättare för en utomstående att se vad som behövs göras än för ägaren/ryttaren... Hoppas att det löser sig och att du iaf fick nått litet tips från mitt rätt flummiga inlägg :p
 
Sv: Hjälp! igen

jobbigt problem, hade så på en häst jag red förut, på den bytte vi bett (från tredelat till rakt gummibett så inte direkt skarpare) men vips så lyssnade hästen bättre på förhållningar, det var en tandläkare på kliniken som tipsade oss om att byta till rakt bett (var rätt många år sedan så kommer tyvärr inte ihåg exakt varför det skulle vara rakt)
Om hon bara stack och TVÄRVÄGRADE att lyssna på mig så styrde jag in henne på en LITEN volt (snabbt "ryck" i tygeln åt ett håll samt tyngd på den sidan, då blev hon så illa tvungen att svänga) Denna häst var rätt speciell, särskilt under brunst, då kunde man stå i timtal i dikena, INTE kul... Håller med om att det är farlig med häst som stegrar o slänger med huvudet, så graman kanske är säkrast för både dig, häst och allmänheten... Kan du inte ta ut en duktig tränare som får vara med och titta? H*n kan säkert tipsa dig om en hel del saker...? :) (var så jag löste mitt problem) Det är juh oftast mkt lättare för en utomstående att se vad som behövs göras än för ägaren/ryttaren... Hoppas att det löser sig och att du iaf fick nått litet tips från mitt rätt flummiga inlägg :p
 
Sv: Hjälp! igen

jobbigt problem, hade så på en häst jag red förut, på den bytte vi bett (från tredelat till rakt gummibett så inte direkt skarpare) men vips så lyssnade hästen bättre på förhållningar, det var en tandläkare på kliniken som tipsade oss om att byta till rakt bett (var rätt många år sedan så kommer tyvärr inte ihåg exakt varför det skulle vara rakt)
Om hon bara stack och TVÄRVÄGRADE att lyssna på mig så styrde jag in henne på en LITEN volt (snabbt "ryck" i tygeln åt ett håll samt tyngd på den sidan, då blev hon så illa tvungen att svänga) Denna häst var rätt speciell, särskilt under brunst, då kunde man stå i timtal i dikena, INTE kul... Håller med om att det är farlig med häst som stegrar o slänger med huvudet, så graman kanske är säkrast för både dig, häst och allmänheten... Kan du inte ta ut en duktig tränare som får vara med och titta? H*n kan säkert tipsa dig om en hel del saker...? :) (var så jag löste mitt problem) Det är juh oftast mkt lättare för en utomstående att se vad som behövs göras än för ägaren/ryttaren... Hoppas att det löser sig och att du iaf fick nått litet tips från mitt rätt flummiga inlägg :p
 
Sv: Hjälp! igen

jobbigt problem, hade så på en häst jag red förut, på den bytte vi bett (från tredelat till rakt gummibett så inte direkt skarpare) men vips så lyssnade hästen bättre på förhållningar, det var en tandläkare på kliniken som tipsade oss om att byta till rakt bett (var rätt många år sedan så kommer tyvärr inte ihåg exakt varför det skulle vara rakt)
Om hon bara stack och TVÄRVÄGRADE att lyssna på mig så styrde jag in henne på en LITEN volt (snabbt "ryck" i tygeln åt ett håll samt tyngd på den sidan, då blev hon så illa tvungen att svänga) Denna häst var rätt speciell, särskilt under brunst, då kunde man stå i timtal i dikena, INTE kul... Håller med om att det är farlig med häst som stegrar o slänger med huvudet, så graman kanske är säkrast för både dig, häst och allmänheten... Kan du inte ta ut en duktig tränare som får vara med och titta? H*n kan säkert tipsa dig om en hel del saker...? :) (var så jag löste mitt problem) Det är juh oftast mkt lättare för en utomstående att se vad som behövs göras än för ägaren/ryttaren... Hoppas att det löser sig och att du iaf fick nått litet tips från mitt rätt flummiga inlägg :p
 
Sv: Hjälp! igen

Tack för svaret. :D Ska prova använda graman när jag vet att jag ska ut och galoppera, tror att det är det enda sättet. har en tränare som också föreslog graman. Det dumma med den här hästen är att små volter inte funkar då hon stegrar sig även i dessa små volter. :/ Det är ännu värre när hon stegrar sig på en liten volt. :S
 
Sv: Hjälp! igen

Låter som om du har ett typiskt "stoproblem". Brunst och dess följdverkningar. Muskelgruppen i kramp runt äggstockarna.
Har haft samma problem med flera av mina egna ston - om än med lite mindre dramatisk effekt.

Har kommit fram till följande: Vid just galoppfattning drar man oftast tillbaks ytterskänkeln och trycker på ett område som smärtar.

Det är därför paniken och upphetsningen kommer genast vid fattningen.
Efter en mycket kort tid har hästen lärt sig att "galopp gör ont"!

Har testat två saker som verkligen har fungerat även om det tar en liten tid innan hästen inser att det inte kommer att göra ont längre.

1. Massage, varenda gång innan jag red, hela området runt flanken och en bit framåt buksidan - ungerfär i skänkelhöjd.
I början kunde jag få en väldigt häftig reaktion vid vissa områden och höll då bara handen still mot kroppen.
Så småningom kunde jag massera mjukt överallt.

2. Vid galoppfattningen var jag väldigt noga med att inte dra tillbaka min ytterskänkel utan försökte fatta med vikthjälper, innerskänkel och röst om det behövdes.

Ett sto var, alltid under våren, galen vid just fattningen av höger galopp. Förutom massage och noggrannhet med skänkelläge så longerade jag henne innan jag red och gjorde massor av galoppfattningar i linan.

Det tog lite tid innan hästarnas "smärtminne" försvann men sedan dess har jag inte haft några problem med mina ston.

Jag tycker inte att du ska byta bett och inte att du ska rida med graman om hon inte är direkt farlig.
Med graman kan du kanske stoppa henne men grundorsaken finns ju kvar.
Det är ju oftast så att blir galoppfattningen bra så blir galoppen bra och då kan man också göra en bra avsaktning.

Hoppas att du hittar en lösning på problemet.
Lycka till
 
Sv: Hjälp! igen

Hur går det med galoppen då du rider på bana?
 
Sv: Hjälp! igen

Tack för ett jätte bra svar. Hon är tyvärr sån här även när hon inte brunstar. :/ Hon är det väldigt ofta. :S Det kan vara farligt då hon gör så, hon har gått runt två ggr: Ena gången "mosade" hon min kompis som låg på sjukhus i 2veckor och gick på kryckor i 8 veckor, kunde gått riktigt illa. Så graman kan kanske vara bra, eller?

Kan tillägga att det är en f.d travare om det har nån betydelse med just galoppen och det.

//Diana
 
Sv: Hjälp! igen

Hur går det med galoppen då du rider på bana?

Det går hyfsat bra om man fattar från skritt men hon blir lika uppstressad och man får typ styra in henne i staketet ibland för att hon ska stanna. När man sen kommer till den delen där man nyss fattade galoppen så reser hon sig eller står och studsar, det kan ta upp till 30min innan hon lugnar ner sig så att det går att skritt där igen. :/

//Diana
 
Sv: Hjälp! igen

Idag när jag red så gick det mkt bättre, red på pelham med två tyglar i och det funkade hyfsat, reste sig bara några ggr. När jag travade så "klämde" jag väldigt mkt med båda skänklarna samtidigt, och då höjde hon nacken, "böjde den" och "gick på tygeln" och det kändes som att rumpan/ryggen höjdes. Var/är det bra att göra så som jag gjorde? eller vf reagerade hon som hon gjorde?

Även i galoppen så kände jag hur rumpan höjdes när jag klämde med skänklarna, vf?
 
Sv: Hjälp! igen

Jag tycker det spelar roll att det är en f.d. travare. Det är inte bara en häst som ska skolas utan den ska OMskolas vilket är en ännu större uppgift i många fall. Jag tycker du ska ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig att hitta en bra form för din häst. Visa henne hur du vill att hon ska bete sig i skritt. När det går bra så jobbar du på traven o när hon e mogen så kommer galoppen. När du har jobbat med din häst i skritt o trav under den tid som behövs för att hon ska bli tillräckligt stark o lugn för att jobba i en bra form så kommer det säkert gå bättre med galoppen. Men utifrån det du skriver så tror jag du behöver hjälp. Med en nervig häst gäller det att hitta knep som får den att lugna sig. När det blir stressat så försök aktivera henne så hon måste koncentrera sig. Volt hit o dit, vänd hit o dit.
Jag hade låtit bli att galoppera tills vidare för det verkat mest som det bara förstör för er. Hur du sedan gör med träningen är ju upp till dig, det är jättesvårt att ge konkreta råd utan att se hästen, hur den jobbar o hur du ríder den. Men om du vill galoppera så hade jag sett till att få henne i galopp på ett försiktigt sätt. O när hon galopperar så hade jag låtit henne rulla på tills hon bryter av. Dock gissar jag att hon inte orkar galoppera så särskilt länge eller i alla fall att hon rusar. Jag tror inte hon är tillräckligt stark för galopparbete. Jag har haft travare o det är olika hur det fungerar med galoppen. Men grundläggande tycker jag är att man måste förbereda hästen i skritt o trav för att den överhuvudtaget ska kunna galoppera på ett bra sätt. Sen har jag använt mig av olika knep för att få själva galoppen när den har suttit lite hårt inne. Fast din häst verkar ändå "veta" att dina kommandon betyder galopp fast hon inte klarar av det.
Jag har nog inte läst så många av dina trådar så jag har inte bakgrunden kring dig o din häst. Hur länge har hon varit "ridhäst", hur länge har du haft henne, har hon varit sån här hela tiden, dina tidigare erfarenheter.
 
Sv: Hjälp! igen

Jag har nog inte läst så många av dina trådar så jag har inte bakgrunden kring dig o din häst. Hur länge har hon varit "ridhäst", hur länge har du haft henne, har hon varit sån här hela tiden, dina tidigare erfarenheter.

Hon har vart ridhäst i kanske 3 år, de första två åren gick hon bara som skogshäst, vi red lite barbacka på henne och så. Jag har haft henne i två år men ridit henne i tre. Hon har alltid vart lite knepig, envis som attan och allt ska ske på hennes villkor, det har även hennes tidgare ägare sagt (det är därför jag till slut fick henne)

När jag började rida henne så sa förra ägaren att hon var riden lite tidgare så jag tänkte att då ör hon nog typ inriden, men nyss fick jag reda på att det var en tjej som suttit på henne en gång bara. Elma har alltid fått som hon velat, hos alla tidgare ägare för det är ingen som riktigt "orkat" tjafsa emot henne. Tror att det kan vara mkt därför det är så vsvårt att "bestämma över" henne.

//diana
 
Sv: Hjälp! igen

Klokt svar!

Till TS:
Jag vill bara lägga till att du ska nog se till att hon får motion regelbundet och kanske inte rida utncoh träna galoppfattningar om hon har stått, med tanke på dina problem med henne. Longera först tex. om hon är mkt pigg.

Stoet jag rider hatade öht underskänkeln i början särskilt vid brunst.

Nu har det blivit bättre men man måste rida henne mest för säte, jag trro att ditt sto kanske är likadant?

Gör inget som är farligt för er.
 
Sv: Hjälp! igen

Du har fått bra svar redan, men jag funderar på om enbart galoppträning från marken under en period kanske kunde hjälpa? Just nu kanske hon förknippar galoppen med dåliga upplevelser enbart eftersom ni har en sån fight varje gång. Det är ju inte konstigt att du till slut sitter och illdrar i tyglarna när det blir som det blir, självklart är det ju farligt med en sån situation som det blir.

Själv rider jag islandshäst och de har ju inte lika lätt för alla gångarter och en del hästar som är svaga i galoppen tränar man utan ryttare så att de får stärka upp galoppen utan ryttare. Nu handlar det ju kanske inte så mycket om att hon behöver stärka galoppen utan kanske mer att hon får en positiv upplevelse runt det hela. I så fall får du ge henne massor av beröm när hon fattar galopp så att galoppupplevelsen blir positiv.
 
Sv: Hjälp! igen

Nu har jag inte läst de andra svaren öht, men pröva att galoppera med henne i ridhus eller padocken först.

(Och behöver jag nämna tränare??? :angel: nä, trodde det)

Det är inget kul att ha det så som ni har det! Om hon är jobbig mot dig och du har skrivit om det förut, så beundrar jag dig för ditt tålamod! JAG hade nog nästan gett upp...
 
Sv: Hjälp! igen

Jag har nästan gett upp faktiskt, men ibland så går hon så himla bra så då blir man peppad att fortsätta. Kan berätta att jag red henne i paddocken idag och övade lite fattningar. Det gick så himla bra så jag trodde först att hon blivit sjuk eller nåt :D Red på pelham, tycker väldigt bra om det då jag sitter slippa och illdra och jag kan jobba mer med min sits. :)

Till alla: Tack för alla jätte bra svar, ska tänka på de när jag är i stallet. Har börjat med nu att jag ska försöka rida henne i ca 10 - 15 min i paddock innan jag rider ut, helst lite efter ridturen också. Får se om dte blir bättre. Ska även longera henne mer och träna mer på galoppen där.

//Diana
 
Sv: Hjälp! igen

hmm... låter som hästen har ont någonstans. träningsvärk kanske? Passar sadeln? bettet? tycker det är konstigt att hon ska stegra sig när du vill galoppera. är det protest? hur mkt är hon jobbad i galoppen? kanske inte orkar? vilka krav ställer du ? att hon ska gå samlat eller bara fatta galopp? Hon kanske inte orkar dina krav om dem är lite större. Låt henne fatta galopp och galoppera på. Minska maten?
 
Sv: Hjälp! igen

hmm... låter som hästen har ont någonstans. träningsvärk kanske?

Hon är som sagt genomkollad, tvivlar på träningsverk, för i sånna fall skulle hon ha det väldigt ofta, ibland fler veckor i streck.

Passar sadeln? bettet?

Ja de passar.

tycker det är konstigt att hon ska stegra sig när du vill galoppera. är det protest?

Jag tror att det är protest då hon alltid gör det innan galopp, alltså då hon blir något uppstressad. Hon gör även så här i paddock men inte lika mkt.

hur mkt är hon jobbad i galoppen?

Hon är ganska mkt jobbad i galopp men just fattningarna har vi typ precis börjat med.

kanske inte orkar? vilka krav ställer du ? att hon ska gå samlat eller bara fatta galopp? Hon kanske inte orkar dina krav om dem är lite större. Låt henne fatta galopp och galoppera på.

Tycker inte att jag har speciellt höga krav på henne, har bara kravet att hon ska fatta galopp och sen sakta av när jag ber henne om det. Låter henne galoppera på.


Kan inte det då hon väldigt lätt får dåligt hull, och hon får inte mkt mat som det är nu. Just för att hon blir så attans pigg då.

//Diana
 
Sv: Hjälp! igen

låter väldigt knepigt. Svårt att tro att en häst skulle hålla på som din bara för att jävlas. Kollat äggstockarna? NÄR kollade du upp henne? nyss? veckor sedan? månader sedan? Jag skulle nog kollat upp hästen igen om den höll på så varje gång man rider.
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 874
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 045
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp