Hjälp, jag ÄR autist (del 2)

skiesabove

Trådstartare
På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på plats.

Istället för att fortsätta i min gamla tråd (Hjälp jag har autism) så startar jag en ny, eftersom jag har ett annat perspektiv nu.

Neurodiversitets-paradigmet vs. Patologi-paradigmet.

Jag är bara jag, jag är inte sjuk i huvudet. Jag fungerar lite annorlunda än neuromajoriteten, men det verkar som att jag tillhör en ganska stor (och i sig själv divers) grupp som ganska nyligt började kallas för autism (istället för exempelvis childhood schizoid psychosis och annat tjafs).

Jag läste nyss klart boken Neurotribes, kam varmt rekommendera den. Det är en historiebok som täcker amerikanskt och en del europeiskt perspektiv. Och jag måste säga att jag är väldigt glad att jag växte upp i Sverige med en montessori-mamma, har inte blivit utsatt för den regelrätta tortyren som autister i USA kan råka ut för, som exempelvis ABA. Och art jag växte upp under 90-talet, och inte 30-talet... Institutioner...

Men nu undrar jag, har vi några sociala internetsammanhang för svenska autister? Som inte är en FB-grupp, jag ogillar FB starkt som socialt medium. Föredrar gammeldags forum eller medium som Discord.

Och är det någon som vill diskutera konceptet neurodiversitet och vad det kommer att innebära för psykologin att acceptera det :)?
 
Attention har haft forum iaf. Men bojkottar dem på princip så har ingen koll längre.
 
Det är väl det som habiliteringen är till för..?
Oj, jag tror du missförstår helt. Om flertalet av de diagnoserna som finns idag istället skulle gå under neurodiversitet, så blir det klurigt att ta ställning till vilken grad samhället ska anpassas för att kunna erbjuda lika möjligheter för olika sorters människor.

Ska personer som inte är sjuka, vars handikapp enbart existerar i social kontext (alltså i samhällsbyggets kontext), få stöd? Om inte, ska man då se till att alla arbetsplatser och allmänna utrymmen är tillgänglighetsanpassade istället?

Fler diagnoser som går under neurodiversitetsparaplyet: ADHD, dyslexi, dyskalkili, etc.

Finns massvis med artiklar om neurodiversitet, här är några:

https://www.psychiatrictimes.com/view/neurodiversity-and-the-social-ecology-of-disability

https://www.health.harvard.edu/blog/what-is-neurodiversity-202111232645

https://medium.com/neurodiversified/the-social-model-of-disability-c7af919892e0
 
Attention har haft forum iaf. Men bojkottar dem på princip så har ingen koll längre.
Ja det är inte det jag är ute efter, utan jag letar efter sociala utrymmen av autister för autister. Jag har hitills bara hittat engelskspråkiga sådana.

Vill du berätta varför du bojkottar Attention :)? Jag vet inte så mycket om dom, annat än att dom är en organisation som lobbar för NPF-anpassningar i samhället.
 
Ja det är inte det jag är ute efter, utan jag letar efter sociala utrymmen av autister för autister. Jag har hitills bara hittat engelskspråkiga sådana.

Vill du berätta varför du bojkottar Attention :)? Jag vet inte så mycket om dom, annat än att dom är en organisation som lobbar för NPF-anpassningar i samhället.

När jag först fick min diagnos (typ 10 år sedan) så kontaktade jag dem efter att ha varit inne på deras hemsida. Jag la ett förslag om ytterligare information som jag tyckte kunde vara användbar (i detta fall information till oss som har diagnosen som vuxen, inte bara information till föräldrar till barn med diagnos). Fick svaret att "all information vi vill ha på hemsidan finns där redan".
 
Aspergerforum fanns en gång i tiden men jag vet inte om det fortfarande är aktivt och isåfall hur mycket.

På Discord hänger jag bara med andra autister men de är alla engelskspråkiga. Jag har provat en del svenska servrar för psykisk ohälsa/NPF men kände inte att de gav mig något. Kan inte minnas att jag sett en endast för autister, faktiskt.

Bara för det så fick jag nu griller i huvudet kring att starta en egen... :cautious:
 
När jag först fick min diagnos (typ 10 år sedan) så kontaktade jag dem efter att ha varit inne på deras hemsida. Jag la ett förslag om ytterligare information som jag tyckte kunde vara användbar (i detta fall information till oss som har diagnosen som vuxen, inte bara information till föräldrar till barn med diagnos). Fick svaret att "all information vi vill ha på hemsidan finns där redan".
Men blä!

Det låter lite som flera av de dåliga amerikanska föreningarna, mer till för föräldrar som vill identifiera sig med att ha ett "sjukt barn" eller folk som vill identifiera sig med "jag kämpar för de stackars handikappade" än ett faktiskt intresse för människorna det handlar om...
 
Aspergerforum fanns en gång i tiden men jag vet inte om det fortfarande är aktivt och isåfall hur mycket.

På Discord hänger jag bara med andra autister men de är alla engelskspråkiga. Jag har provat en del svenska servrar för psykisk ohälsa/NPF men kände inte att de gav mig något. Kan inte minnas att jag sett en endast för autister, faktiskt.

Bara för det så fick jag nu griller i huvudet kring att starta en egen... :cautious:

Bjud in mig 😁.
Hlín#0020
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp