Bukefalos 28 år!

hjälp jag kan inte rida med stigbyglar

B

benito79

Har ett stort problem för mig. Har provat nya sadlaren längre tid för att hitta en som passar både mig och min häst, lättare sagt än gjort!!
Och har nu även köpt ett par nya ridstövlar.
Helt plötsligt kan jag inte rida längre, sitter inte bra i sadlen lutar mig fram och då åker skänklarna bak mot virvlen och hälarna upp.
fötterna vill inte vara still i stigbyglarna ute på tån bara åker in mot hälen. I galloppen sitter jag och spänner mig och drar upp benen.
Skulle jag ta bort stigbyglarna och rida utan el barbacka så är det som förr allt går så bra utom att hästen försöker maska lite.
Till saken hör att jag har en häst som jag måste sitta och driva och justera hela tiden och han tar varje chans han får o bara slippa jobba
Tacksam för tips och förslag
 
Sv: hjälp jag kan inte rida med stigbyglar

Har ett stort problem för mig. Har provat nya sadlaren längre tid för att hitta en som passar både mig och min häst, lättare sagt än gjort!!
Och har nu även köpt ett par nya ridstövlar.
Helt plötsligt kan jag inte rida längre, sitter inte bra i sadlen lutar mig fram och då åker skänklarna bak mot virvlen och hälarna upp.
fötterna vill inte vara still i stigbyglarna ute på tån bara åker in mot hälen. I galloppen sitter jag och spänner mig och drar upp benen.
Skulle jag ta bort stigbyglarna och rida utan el barbacka så är det som förr allt går så bra utom att hästen försöker maska lite.
Till saken hör att jag har en häst som jag måste sitta och driva och justera hela tiden och han tar varje chans han får o bara slippa jobba
Tacksam för tips och förslag

Ja men så är det typ för mig också! Fast bara det att man måste driva ganska så bra på banan m.m...Men ett sätt att få dom att lyssna bättre är att hällre driva på ordentligt 1 gång och sen kanske fixa till lite smådetaljer. Jag håller själv på att jobba med att få honom att stå still och det är ju träning som gäller. Jag kommer nog att få mträna mycket innan han och jag kommmer överrens. Men det var bara en sak jag la märke till...:p
 
Sv: hjälp jag kan inte rida med stigbyglar

Ställer mej till skaran som inte kan rida med stigbyglar. Barbacka är minst lika svårt men har jag bara en sadel så rider jag hellre lätt 2mil utan än med stigbyglar!

Går inte att rida dressyr med stigbyglar! Det bara gåååår inte! Känner ganska stor frustration runt detta.
Någon som vet hur man "lär sej rida med" stigbyglar?


Eddi går så mycket bättre om jag rider utan...
 
Sv: hjälp jag kan inte rida med stigbyglar

Personligen så tycker jag att jag rider bättre barbacka än med sadel. Mina skänklar med sadel brukar ju vara lite bakåt alt. lite framåt än där dom ska vara, värst är det i traven.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
702
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 259
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Jag har under en längre tid haft ganska grova muskelkramper i mestadels foten/smalbenet, men även andra ställen på kroppen. Det har...
Svar
13
· Visningar
1 633
Senast: gammalek
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 184
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp